ضرورت توسعه مراکز ترک اعتیاد رایگان و ارزان‌قیمت در کشور

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۶ تیر ۱۳۹۵


ضرورت توسعه مراکز ترک اعتیاد رایگان و ارزان‌قیمت در کشور

ضرورت توسعه مراکز ترک اعتیاد رایگان و ارزان‌قیمت در کشور

نگاه مبتنی بر گسترش مراکز ماده 15 و لزوم سرمایه‌گذاری برای ترک اعتیاد افراد خودمعرف از سوی مسئولان سازمان بهزیستی بارها اعلام و تأکید شده با ترک اجباری و انتقال معتادان به مراکز ماده 16 کاملاً مخالف هستیم.
معضل اعتیاد و فراگیری آن در بسیاری از خانواده‌ها و حتی معابر عمومی چند ماهی است که مسئولان امر را بر آن داشته تا با اجرای طرح جذب معتادان متجاهر، انتقال آن‌ها به کمپ و درنهایت استقرار بهبودیافتگان داوطلب در مراکز مهارت‌آموزی، چاره‌ای برای این آسیب دیرپا بیاندیشند.
این اقدام در حالی است که همواره در میان سازمان‌ها و بخش‌های مختلف اختلاف‌نظرهایی در مورد شیوه ترک اعتیاد و برخورد با آسیب دیدگان وجود دارد. به این معنی که برخی مراکز ماده 16 و ترک اجباری را می‌پسندند و عده‌ای دیگر بر ترک اعتیاد معتادان خودمعرف در مراکز ماده 15 تأکید دارند.
جمع‌آوری صرف معتادان چاره حل معضل نیست
در همین رابطه، مجید رضازاده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه جمع‌آوری صرف افراد معتاد در بلندمدت تأثیرگذار نیست، می‌گوید: ما برای اینکه معتاد متجاهر چه زن و چه مرد را از حالت بی‌خانمانی در بیاوریم و به زندگی سالم بازگردانیم، چاره‌ای نداریم جز آنکه از مسیر درست برویم.
یکی از مسیرها توسعه مراکز ترک اعتیاد ارزان‌قیمت یا رایگان است که در حال حاضر بودجه این مراکز کم شده و مراکز رایگان و چندان ارزان‌قیمت نیستند.
وی ادامه می‌دهد: تجربه نشان می‌دهد گسترش برنامه کاهش آسیب و توسعه مراکز خودمعرف یا مراکز ماده 15 از مهم‌ترین راه‌ها برای کاهش آسیب است.
مراکزی که در آن معتاد نه با اجبار که با میل خود و به‌طور داوطلبانه پذیرش می‌شود.
رضازاده می‌گوید: در مراکز ماده 15 با سیستم مددکاری تلاش می‌شود تا بهبودیافتگان به خانواده بازگردند و زنان بی‌سرپرست نیز به مراکز اجتماعی زنان آسیب‌دیده ارجاع داده شوند. خانم‌های معتادی هم که به ماشین‌های اورژانس اجتماعی مراجعه کنند در صورت تمایل بلافاصله به مراکز درمان خودمعرف سپرده می‌شوند.
نگاه مبتنی بر گسترش مراکز ماده 15 و لزوم سرمایه‌گذاری برای ترک اعتیاد افراد خودمعرف تنها در میان مسئولان بهزیستی دیده نمی‌شود چراکه مسئولان شهرداری تهران نیز بارها اعلام کرده‌اند که با ترک اجباری و انتقال معتادان به مراکز ماده 16 کاملاً مخالفند.
 روش‌های ترک اجباری در بیشتر مواقع با شکست مواجه می‌شوند
پیش‌ازاین نیز فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر این امر که مدیریت شهری به‌رغم تجهیز و آماده‌سازی مراکز ماده 16، هیچ‌گاه این روش را قبول نداشته، گفته است: شهرداری طبق تعهداتش تاکنون چندین مرکز ماده 16 را تجهیز و در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده است. البته نگاه ما بیشتر مبنی بر گسترش مراکز ماده 15 و ترک اختیاری معتادان است چراکه شکست روش‌های اجباری سال‌هاست که بر همگان معلوم شده است.
روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *