ضرورت تغییر بینش در فرایند برنامه ریزی آموزشی کشور

دسته: آخرین مطالب , دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶


ضرورت تغییر بینش در فرایند برنامه ریزی آموزشی کشور

ضرورت تغییر بینش در فرایند برنامه ریزی آموزشی کشور

وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تغییر تغییر بینش و نگرش در فرایند برنامه ریزی آموزشی کشور تاکید کرد و گفت: توسعه کشورها بر مبنای سرمایه گذاری در آموزش سنجیده می شود. بنابراین باید برخی شیوهها، برنامه ریزیها و اهداف آموزش در کشور تغییر یابد.

دکتر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در دومین همایش ملی آموزش عالی که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد با تاکید بر اینکه آموزش در ایران نیازمند تغییر در نگرش است گفت: در گذشته وقتی بحث توسعه در کشورها را بررسی می‌کردند بیشتر به سرمایه‌های فیزیکی اشاره می‌شد، اما امروزه منابع انسانی و طبیعی بیشتر مورد توجه است و آنچه در این روزها و مقطع تاریخی عنوان می‌شود درک و اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و به دنبال آنسرمایه فرهنگی مورد تاکید است است. بنابراین آموزش با کیفیت باید سرمایه‌گذاری‌های اجتماعی، انسانی و فرهنگی را مورد توجه داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه کشورها بر مبنای سرمایه گذاری در آموزش سنجیده می شود، تصریح کرد: لازم است در عرصه آموزش تغییر بینش و نگرش ایجاد شود و باید دید چه اندازه این هدف در برنامه ریزی درسی و آموزشی وجود دارد چرا که آموزش در توسعه و زندگی مردم نقش بسیار بزرگی دارد.

دانش آشتیانی ادامه داد: مساله‌ای که برای آموزش وجود دارد برنامه درسی است که اگر بخواهیم روی کیفیت آموزش تاکید کنیم باید ببینیم که در سایر کشورها و کشور ما چه رویکردی دنبال می‌کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین اهداف، محتوا، شیوه آموزش و ارزشیابی را چهار رکن اصلی آموزش و برنامه ریزی درسی برشمرد و بر تغییر نگرش در اهداف برنامه درسی تاکید کرد و افزود: بحث بعدی محتوای آموزشی است که مشکلات بسیاری در آموزش و پرورش دارد، در واقع اولین مساله که در محتوای آموزشی وجود دارد این است که انگیزه‌های درونی دانش آموزان را دنبال نمی‌کند و میل به یادگیری ایجاد نمی‌کند در حالی که معتقد هستیم باید محتوا با یادگیرنده ارتباط داشته باشد در غیر اینصورت حافظه مداری ایجاد می‌شود.

به گفته وی، به دلیل حجم محتوا از یاد گیری عمیق غافل می‌شویم و وقتی با معلمان صحبت می‌کنم تا روش‌های آموزشی تغییر یابد به دلیل حجم محتوا از تمام نشدن مطالب درسی تا پایان سال تحصیلی شکایت دارند که نمی‌توان روش‌های مختلف درسی را پیاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازمند اطلاعات بومی در یادگیری دانش آموزان مناطق مختلف کشور هستیم، گفت: اگر بخواهیم فردی با پتانسیل‌های مختلف تربیت کنیم، باید در کتاب‌های درسی مسائل و مهارت‌های مناطق مختلف را دریابیم.

وزیر آموزش پرورش تاکید کرد: بسیاری از مهاجرت‌ها از مناطق کم برخوردار به مناطق پیشرفته به دلیل آموزش‌ها در مناطق توسعه یافته است و نظام آموزشی باید در خصوص خرده فرهنگ‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد. همچنین پیوند بین محتوای آموزشی این رشته‌های دانشگاهی و نیازهای محلی است بنابراین باید از تولید محتوای متمرکز بپردازیم.

دانش آشتیانی در پایان بر ضرورت آموزش‌های تلفیقی در کشور اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن آموزش خدمت محور از دیگر شیوه‌هایی است که باید در سیستم آموزشی کشور اعمال شود. همچنین به شیوه‌ آموزش معکوس که ابتدا خارج از کلاس درس مشاهدات انجام می‌شود و در کلاس معکوس تجزیه و تحلیل‌ها انجام می‌شود نیز توجه کنیم.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *