صرفه‌جویی در آموزش‌وپرورش با جفا در حق دانش‌آموزان

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۵ آذر ۱۳۹۵


صرفه‌جویی در آموزش‌وپرورش با جفا در حق دانش‌آموزان

صرفهجویی در آموزشوپرورش با جفا در حق دانشآموزان

 1

از لحاظ حقوقی و قضایی جای این سؤال وجود دارد که زمانیکه مدیر یا معاون در کلاس درس حضور دارند و برای دانشآموزی حادثه یا مشکلی پیش آید چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ آیا مدیر و معاون مدرسه به بهانه اینکه در کلاس هستند میتوانند پاسخگو نباشند؟!

چند سالی است که وزارت آموزش‌وپرورش به بهانه صرفه‌جویی در هزینه اضافه‌کار و حق‌التدریس معلمان‌، مدیر و معاونین مدارس ابتدایی تا متوسطه (به‌خصوص در بخش پسران) را مجبور به حضور در کلاس درس تا 6 ساعت تدریس هفتگی کرده است.

به‌عبارت‌دیگر یک روز از روز کاری مدیر و معاونین مدارس در کلاس درس می‌گذرد و این موضوع در کلان‌شهر تهران با این حجم از مدارس، نمود دوچندانی دارد.

حضور مدیر و معاونین مدارس در سر کلاس درس علاوه بر اینکه در روند اجرای شرح وظایف اصلی مدیران و معاونین مدارس اختلال به وجود می‌آورد‌، باعث کاهش کیفیت آموزشی کلاسهای درس دانش‌آموزان نیز می‌شود.

از طرفی این موضوع در روند پاسخگویی مسؤولان مدرسه به اولیا و دانش‌آموزان نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ فرض کنید شما به‌عنوان اولیای دانش‌آموز وارد مدرسه فرزندتان شده‌اید و با مدیر یا یکی از معاونین، کاری داشته باشید و در آن زمان، مدیر یا معاون در کلاس درس حضور داشته باشد، دو اتفاق ممکن است پیش بیاید:

  1. مدیر یا معاون به‌منظور پاسخگویی به شما از کلاس درس خارج شده که در این صورت ظلم بزرگی به دانش‌آموزان سر کلاس می‌شود و عملاً کلاس تعطیل می‌شود.
  2. مدیر یا معاون، پاسخگویی به شما را به بعد از کلاس درس محول کند که در این صورت باید منتظر بمانید تا کلاس تمام شود و عملاً معطلی طولانی ‌مدت اولیای دانش‌آموز، تنها دستاورد اجرای این طرح است.

از سوی دیگر، از لحاظ حقوقی و قضایی جای این سؤال وجود دارد که زمانی‌که مدیر یا معاون در کلاس درس حضور دارند و برای دانش‌آموزی حادثه یا مشکلی پیش آید چه کسی پاسخگو خواهد بود‌؟ آیا مدیر و معاون مدرسه به بهانه این‌که در کلاس هستند می‌توانند پاسخگو نباشند؟!

آیا در زمانی که مدیر بنا به ضرورت پست اجرایی خود باید در جلسه، اداره و … باشد‌، چه کسی عهده‌دار کلاس آنها خواهد بود؟ آیا تعطیلی کلاس درس اولین راه‌حل در دسترس نخواهد بود.

و نکته پایانی این‌که، معلم برای افزایش بهره آموزشی و تدریس خود باید با فراغت خاطر در کلاس درس حضور یابد‌، حال یک مدیر یا معاون مدرسه با تمام مشغله‌های فکری و کاری خود چگونه می‌تواند تدریسی همراه با کیفیت آموزشی مطلوب داشته باشد؟ و شاهد این مسأله وضعیت عینی مدارس پسرانه در مناطق مختلف تهران است که گویای این واقعیت به‌صورت ملموس است. منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *