صدور مجوز غیرقانونی برای مراکز مشاوره ازدواج ادامه دارد

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱ اسفند ۱۳۹۵


صدور مجوز غیرقانونی برای مراکز مشاوره ازدواج ادامه دارد

رئیس سازمان نظام روانشناسی اعلام کرد:

صدور مجوز غیرقانونی برای مراکز مشاوره ازدواج ادامه دارد

 183159128

رئیس سازمان نظام روانشناسی گفت: با اینکه قانون سازمان نظام روانشناسی را تنها مسؤول ارائه مجوز به مراکز مشاوره میداند، هنوز برخی دستگاهها بهصورت غیرقانونی به این مراکز مجوز فعالیت میدهند.

عباسعلی اللهیاری در مراسم اعطای مجوز به مراکز مشاوره ازدواج و خانواده با اشاره به این‌که پیش از آغاز فعالیتهای سازمان نظام روانشناسی بیش از ۸۵ درصد کسانی که کار مشاوره انجام می‌دادند، روانشناس یا مشاور نبودند، افزود: امروز این مجوز به کسانی داده می‌شود که صلاحیت حرفه‌ای و مراحل قانونی را طی کرده‌اند.

وی ادامه داد: معتقدیم باید به قانون عمل شود و در برنامه پنجم توسعه به‌صراحت آمده است که مراکز مشاوره باید ساماندهی شود اگرچه دولت قبل در اقدامی نادرست آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که ارائه مجوز به مراکز را به دیگر سازمانها واگذار می‌کرد اما این آیین‌نامه در مجلس شورای اسلامی باطل شد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی تأکید کرد: در حال حاضر نظام روانشناسی تنها مرجع رسمی صدور مجوز مراکز مشاوره است که این اقدام در قالب تفاهم‌نامه با وزارت ورزش و جوانان در حال انجام است.

اللهیاری خاطرنشان کرد: وزارت ورزش پیشتاز عمل به قانون در زمینه مراکز مشاوره است.

وی اضافه کرد: خانواده در کشور ما در معرض تهدید است اگر نیاز مشاوره‌ای خانواده‌ها پاسخ علمی داده نشود ممکن است افراد به سمت عرفانهای کاذب یا انرژی درمانی بروند که علاوه بر ناهنجاریهای خانوادگی، مسایل امنیتی هم در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام روانشناسی افزود: در برنامه ششم توسعه نگاه پیشگیرانه از آسیبهای اجتماعی در دستور کار قرارگرفته و احکام خوبی تنظیم‌شده است از جمله مشاوره پیش، حین و پس از ازدواج در قالب برنامه ششم تحت پوشش قرار می‌گیرد.

اللهیاری با بیان این‌که بسیاری از جوانان وظایف زناشویی را نمی‌دانند و آموزشهای لازم را ندیده‌اند، اضافه کرد: تمرکز روی پایه‌های ازدواج و پیشگیری از طلاق از اهداف اصلی راه‌اندازی مراکز مشاوره است.

وی ادامه داد: به کمیته پیشگیری از طلاق قوه قضاییه تأکید کرده‌ایم که برای راه‌اندازی مراکز مشاوره در کنار مراکز قضایی از مراکز مشاوره فعلی استفاده شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد مراکز مشاوره نمی‌چرخد مگر این‌که حمایتهایی انجام شود. در برنامه ششم توسعه در موضوع تحکیم خانواده سازمان نظام روانشناسی متولی ارائه آموزشهای لازم برای کودکان، نوجوانان و جوانان معرفی‌شده است.

اللهیاری تأکید کرد: اگرچه ارائه مجوز مراکز مشاوره به سازمان نظام روانشناسی سپرده‌شده است اما هنوز هم مراکز مشاوره به‌صورت غیرقانونی مجوز فعالیت دریافت می‌کنند که ما این موضوع را پیگیری و شکایت می‌کنیم و امیدواریم وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان نماینده نظام روانشناسی در دولت در این راستا فعالیت کند.

وی تصویب لایحه سلامت روان بدون مشاوره با سازمان نظام روانشناسی را یکی از اقدامات غلط دانست و خاطرنشان کرد: این لایحه به‌صورت غیرعلمی و غیر کارشناسی تصویب‌شده بود که با تلاش ما از دستور کار خارج شد. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *