صدور سلاح به کشورهای منطقه و تسلیح رژیم صهیونیستی نقض تعهدات حقوق بین‌الملل بشردوستانه است

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۶ مهر ۱۳۹۵


صدور سلاح به کشورهای منطقه و تسلیح رژیم صهیونیستی نقض تعهدات حقوق بین‌الملل بشردوستانه است

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل:

صدور سلاح به کشورهای منطقه و تسلیح رژیم صهیونیستی نقض تعهدات حقوق بینالملل بشردوستانه است

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در اجلاس سالانه کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی این سازمان در مورد عواقب بی‌ثبات کننده و زیان‌بار فروش و صدور مستمر سلاحهای تهاجمی به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین دهقانی ضمن تشریح خطرات برنامه سلاحهای هسته‌ای رژیم صهیونیستی بر ضرورت خلع سلاح هسته‌ای تاکید نمود.

وی در خصوص حجم بالای فروش تسلیحات تهاجمی پیشرفته به برخی کشورهای خاورمیانه گفت: ما عمیقاً نگران عواقب بی‌ثبات کننده ورود و صدور مستمر چنین تسلیحاتی به منطقه به‌ویژه به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اسراییل که در حال تهاجم و تجاوز علیه دیگر کشورها و نقض تعهدات حقوق بین‌الملل بشردوستانه خود هستند، هستیم.

دهقانی افزود: بیش از یک سال است که عربستان سعودی جنگ وحشیانه‌ای را در یمن به راه انداخته و هزاران غیرنظامی را کشته و زیرساختهای غیرنظامی مثل مدارس و بیمارستانها را با بمبهای انگلیسی و آمریکایی در حملات گسترده هوایی ویران ساخته است. وی اظهار داشت: آخرین نمونه چنین اقدامات شقاوت‌آمیزی روز شنبه 8 اکتبر 2016 رخ داد و عربستان با بمباران مراسم عزاداری در یمن بیش از 150 غیرنظامی را به قتل رساند و بیش از 600 نفر را مجروح نمود. این قتل‌عام فجیع نقض فاحش حقوق بین‌الملل بشردوستانه است و ما قویاً از کشورهای صادرکننده سلاح می‌خواهیم به تعهدات خود در حقوق بین‌الملل پایبند باشند و فروش و صدور سلاح و ارائه پشتیبانی نظامی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را که در حال تجاوز به یمن هستند متوقف کنند.

دهقانی در خصوص برنامه سلاحهای هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: خطرناک‌ترین تسلیحات در دست خطرناک‌ترین رژیم در خاورمیانه است. رژیم صهیونیستی مکرراً مرتکب تجاوز، اشغال و نسل‌کشی و اقدامات تروریستی شده است و سلاح هسته‌ای در دستان چنین رژیمی خطرناک‌ترین تهدید علیه امنیت کشورهای عضو NPT در منطقه خاورمیانه است.

سفیر و معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد اسرائیل باید وادار به پیوستن به NPT شود.

وی دراین سخنرانی به خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرد و گفت: دهه‌ها پس از آنکه براثر اولین کاربرد سلاح هسته‌ای بیش از دویست هزار نفر از مردم بی‌گناه کشته شدند هیچ ضمانتی مبنی بر عدم استفاده مجدد از این قبیل سلاحها، مادامی‌که دکترینهای نظامی بر پایه سلاحهای هسته‌ای تدوین می‌گردند، وجود ندارد. معاون نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل افزود: کشورهای دارای سلاح هسته‌ای پایبند به تعهدات و الزامات خلع سلاحی خود نیستند. تقریباً پس از گذشت نیم‌قرن از لازم‌الاجرا شدن معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته‌ای (NPT) که ذیل آن‌همه کشورها دارای تعهدات حقوقی برای تحقق امحای کامل سلاحهای هسته‌ای هستند، فاصله بین تعهدات و اعمال کشورها بسیار عمیق و گسترده است.

به گفته وی، حفظ تمامیت و اعتبار معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته‌ای به اجرای کامل همه الزامات و تعهدات ذیل آن به‌ویژه خلع سلاح هسته‌ای بستگی دارد.

دهقانی گفت: متأسفانه برخلاف تعهد کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به کم کردن نقش سلاحهای هسته‌ای در دکترینهای نظامی، برنامه‌های چند میلیارد دلاری مدرنیزه کردن و جایگزینی زرادخانه‌های هسته‌ای و انواع جدید سامانه‌های پیشرفته هسته‌ای، به‌ویژه در فرانسه، انگلیس و آمریکا در حال اجرا است. بدون شک، آنها باید در قبال چنین موارد عدم پایبندی نسبت به تعهداتشان ذیل ماده 6 معاهده ان. پی. تی، پاسخگو و مسئول باشند.

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: پیشرفت قابل‌ذکری درزمینهٔ اجرای بسیاری از تعهداتی که کشورهای دارای سلاحهای هسته‌ای تاکنون در چارچوب کنفرانسهای بازنگری «ان. پی. تی» پذیرفته‌اند صورت نگرفته و این هدف با رهیافت به‌اصطلاح گام‌به‌گام نسبت به خلع سلاح هسته‌ای غیرموثر جایگزین شده است. این رهیافت ناکارآمد منجر به جهان عاری از سلاحهای هسته‌ای نخواهد شد. این دیدگاه مبتنی بر واقعیتهاست که عدم وجود مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای چندجانبه در طول دو دهه گذشته تنها یک برآمد انکار همیشگی هرگونه پیشنهادی در خصوص شروع مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای در کنفرانس خلع سلاح است.

دهقانی گفت: ما معتقدیم که مؤثرترین و کارآمدترین راه‌حل جهت دستیابی به امحای کامل سلاحهای هسته‌ای مذاکره و تدوین کنوانسیون جامع سلاحهای هسته‌ای است که همه جوانب ضروری خلع سلاح هسته‌ای را با ممنوعیت نگهداری، توسعه، تولید، دستیابی، آزمایش، انبار کردن، انتقال، استفاده یا تهدید به استفاده سلاحهای هسته‌ای فراهم نموده و زمینه لازم را برای امحای غیرقابل‌بازگشت و قابل راستی آزمایی ایجاد می‌نماید. این رهیافت موفقیت خود را درزمینهٔ انعقاد معاهده جامع منع سلاحهای شیمیایی به اثبات رسانده است.

منبع: ستاد حقوق بشر قوه قضاییه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *