شروط دولت ایران برای آغاز گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا


دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵


شروط دولت ایران برای آغاز گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا


الهام امین زاده مشاور حقوقی رئیس جمهور:

شروط دولت ایران برای آغاز گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا

در روزهای گذشته رئیس قوه قضائیه از آمادگی ایران برای گفت‌وگوی حقوق بشری با اروپا سخن گفت. موضعی که البته با سخنان برادر رئیس قوه قضائیه به‌عنوان رئیس ستاد حقوق بشر این قوه نیز تکمیل‌تر شد. الهام امین زاده دستیار ویژه رئیس‌جمهور درتوضیح و تبیین این خبر،شروط ایران برای آغاز این گفت‌وگو را مشخص کرده است.
امین زاده بابیان اینکه حقوق بشر غربی به کرامت انسانی بی‌توجه است و مبنایش دیدگاه‌های سیاسی است، گفت: اگر حقوق بشر در غرب مبنایش کرامت انسانی بود با تعاملات بین‌المللی و احترام به تنوع فرهنگی ملتها می‌شد گفتگوهای حقوق بشری را انجام داد، اما در حقوق بشر غربی کرامت انسانی مطرح نیست. عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره طرح موضوع آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای انجام گفت‌وگوهای حقوق بشری با اروپا که از سوی رئیس قوه قضائیه هم‌زمان با 14 مردادماه روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی مطرح شد، حقوق بشر اسلامی را عاری از دیدگاه‌های سیاسی و مبتنی بر کرامت انسانی خواند.
الهام امین زاده درباره سخنان اخیر آیت‌الله آملی لاریجانی که گفته بود، به شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و ستاد حقوق بشر پیشنهاد داده مسأله گفت‌وگو با کشورهای اروپایی را در بحث حقوق بشر باز کنند، اظهار کرد:
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر عضو بسیاری از اسناد و کنوانسیونهای حقوق بشری بین‌المللی است. 
وی افزود: در حال حاضر ما عضو کنوانسیونهای حقوق بشری نظیر میثاق نامه‌های حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اجتماعی، حقوق اقتصادی، حقوق فرهنگی، حقوق کودک و بسیاری از اسناد حقوق بین‌المللی هستیم.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: در کنار همه تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوعات، ما دارای یک سند بسیار ارزشمندی به نام قانون اساسی هستیم که هنوز جزو پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین قوانین جهان است.
وی بابیان اینکه از حیث آزادیهای مدنی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده ما جزو سرآمدان این حوزه در جهان به شمار می‌رویم، ادامه داد: حتی از حیث قوانین کیفری نیز جمهوری اسلامی ایران در موقعیت ممتازی قرار دارد.
به گفته امین زاده، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که حقوق بشر را به نسبت خوبی انجام می‌دهد. البته مردم در برخورد با نهادهای عمومی و شرکتهای خصوصی ممکن است که حقوقشان تضعیف‌شده باشد؛ اما حقوق بشر و حقوق شهروندی در کشور ما به‌خوبی موردتوجه قرار می‌گیرد. وی با اشاره به طرح موضوع گفت‌وگوهای حقوق بشری، یادآور شد: اگر حقوق بشر در غرب مبنایش کرامت انسانی بود با تعاملات بین‌المللی و احترام به تنوع فرهنگی ملتها می‌شد این گفت‌وگوها را انجام داد، اما در حقوق بشر غربی کرامت انسانی مطرح نیست.
این حقوقدان درعین‌حال تأکید کرد: مبنای حقوق بشر غربی رفتار بر اساس استانداردهای دوگانه و موضوعات سیاسی است ، برای همین باوجود نقض حقوق بشر توسط برخی کشورها که نظایر آن در منطقه دیده می‌شود، این رفتارها از سوی غرب محکوم نمی‌شود. وی اضافه کرد: ولی رفتار برخی کشورهای نظیر جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام است که قوانینی را در موضوع حقوق بشر مطرح می‌کند. به‌عنوان‌مثال موضوع حمایت از غیرنظامیان، اماکن مقدس، کشتزارها و حتی حیوانات در قوانین حقوق بشری مربوط به شرع مقدس اسلام مطرح می‌شود که در بسیاری از قوانین حقوق بشری موردتوجه نیست.
امین زاده که پیش‌تر معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز بوده است در خصوص برخی موضوعاتی که در باب حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: برخی موضوعاتی که در قوانین بین‌المللی حقوق بشری که مبنای غربی دارد و مواردی که بعضاً علیه ما مطرح می‌شود، بر اساس دیدگاه‌های سیاسی است.
رئیس قوه قضاییه 13 مردادماه در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، خطاب به ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه خواستار شد: من پیشنهادی دارم به ستاد حقوق بشر که با همکاری وزارت امور خارجه مساله گفت‌وگو با کشورهای اروپایی را در بخش حقوق بشر ایجاد کند البته آمریکاییها را باید کنار گذاشت، آنها اهل خدعه‌اند و در برجام نشان دادند. ما در بحث حقوق بشر با آنها گفت‌وگویی نداریم. اصلی‌ترین شرط این گفت‌وگو باید این باشد که این گفت‌وگوی حقوق بشری و مضمونش طرفینی باشد نه این‌که فقط ایران مورد سؤال قرار گیرد، باید دوطرفه باشد. ما هم نسبت به اروپا بحث داریم.
منبع: روزنامه خراسان

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *