شروطی برای تخصیص کارتهای اعتباری به مشتریان

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۱ مهر ۱۳۹۵


شروطی برای تخصیص کارتهای اعتباری به مشتریان

شروطی برای تخصیص کارتهای اعتباری به مشتریان

638258154

معاون نظارتی بانک مرکزی درباره کارتهای اعتباری مرابحه می‌گوید منعی برای خرید خودرو توسط این کارتها ایجاد نشده او همچنین در مورد تخصیص این کارتها به مشتریان گفت که صدور کارتهای مرابحه مبتنی بر اعتبارسنجی و اهلیت مشتریان است.
فرشاد حیدری امروز در نشست خبری که در بانک مرکزی تشکیل شد درباره کارتهای اعتباری مرابحه، گفت: قول داده بودیم این کارتهای اعتباری پنج‌شنبه یک مهرماه صادر شود و به قول خود عمل کردیم، حتی ۱۰ روز قبل از موعد صدور این کارتها به‌صورت پایلوت انجام شد، اما به خاطر این‌که اول مهرماه آخر هفته بود و سه مهرماه هم‌زمان با بازگشایی مدارس شد، این طرح را به چهارم مهرماه موکول کردیم و روز گذشته با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی این کارتها رونمایی شد.
وی درباره‌ تخصیص کارتهای مرابحه به مشتریان، اظهار کرد: صدور کارتهای مرابحه مبتنی بر اعتبارسنجی مشتریها و اهلیت آنهاست. بانکها بر اساس آن اعتبارسنجی تصمیم‌ می‌گیرند با چه وثیقه‌ای به مشتریها کارت تخصیص دهند. ممکن است یک مشتری از اهلیت و اعتبار بالاتری برخوردار باشد و با یک سفته و یک ضامن کارت دریافت کند. درعین‌حال امکان دارد شخصی از اعتبار کمتری برخوردار باشد و با یک سفته و دو ضامن کارت بگیرد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در پاسخ به این‌که آیا امکان دارد استفاده از این کارتها به نفع خودروسازها تمام شود، گفت: مفهوم عمومی رکود این است که کالا در سطح جامع باشد، ولی امکان خریدی وجود نداشته باشد. با این کارتهای اعتباری قطعاً قدرت خرید شهروندان بیشتر خواهد شد و به خارج شدن از رکود و ایجاد رونق کمک خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید این کارتها برای کالاها و خدمات طراحی‌شده‌اند، ازجمله این کالاها می‌توانند خودرو باشند. درنتیجه منعی برای خرید خودرو توسط این کارتها ایجاد نشده و مثلاً با کارتهای برنزی مشتریان می‌توانند قسمتی از بهای خودرو را پرداخت کنند.
حیدری افزود: با این اقدام بزرگی که در کشور صورت گرفته کارتهای مرابحه جایگزین تسهیلات خردی خواهند شد که برای دستیابی آنها شهروندان مشکلات زیادی داشتند. این کارتها دسترسی به تسهیلات را روان‌کرده و سیکل اداری را کوتاه‌تر می‌کند. شهروندان می‌توانند متناسب با اعتباراتشان از این کارتها استفاده کنند و در صورت خوش‌حسابی از کارتهای سطح بالاتری بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: این کارتها مقداری هم موجب افزایش تقاضای کل در کشور خواهد شد که قطعاً این موضوع ایجاد رونق می‌کند.
معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به انتقاداتی که درباره‌ این کارتها توسط رسانه‌ها صورت می‌گرفت، بیان کرد: از کسانی که دراین مورد از روند انجام کار نقد کرده‌اند و نکاتی را یادآور شده‌اند تشکر می‌کنیم انتظار داریم در ادامه‌ کار همچنان رسانه‌ها این طرح را رصد کنند و اگر اشکالی در نحوه اجرا وجود دارد، ما را از آن آگاه کرده تا اشکالات احتمالی را برطرف کنیم.
حیدری درباره علت عدم وجود کارتها در ایران در سالهای گذشته، اظهار کرد: کارتهای اعتباری در دیگر کشورهای دنیا سالها وجود دارد، ولی در کشور ما به دلیل زیرساختها دیر دراین مورد اقدام شد. درگذشته دراین مورد اقداماتی رخ‌داده بود که از جامعیت کافی برخوردار نبودند. تجربه کارتهای گذشته در کارتهای اعتباری جدید به‌صورت جامع‌تر دیده‌شده و این کارتها از کمترین نقص ممکن برخوردار است.
وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا در بانکهایی ازجمله بانک تجارت امکان استفاده از این کارتها نیست، تصریح کرد: عموم بانکها آمادگی اجرای این طرح رادارند، ولی از شروع عملیات پنج روز نگذشته است، درنتیجه برای قضاوت و داوری دراین مورد مقداری زود است در خصوص آن بانکی هم که نام بردیم تا آنجایی که من می‌دانم، زیرساختهای صدور این کارتها در آن بانک نیز فراهم است.
معاون نظارتی بانک مرکزی درباره‌ تعداد کارتهای صادرشده نیز، افزود: هنوز برای دریافت آمار خیلی زود است، اما تا آنجایی که من اطلاع دارم و از شبکه بانکی مطلع شدیم حدود ۲۰ هزار کارت دراین چند روز صادر و به مشتری بانکها تحویل داده‌شده است.
حیدری در پاسخ به این‌که آیا به‌وسیله این کارتها می‌توان زمین خرید، گفت: به‌طور یقین خیر، چراکه با توجه به مبلغ این کارتها خرید زمین با آن چندان معنادار به نظر نمی‌رسد.
وی در پاسخ به این‌که آیا بانکها می‌توانند دراین طرح مشارکتی نداشته باشند، اظهار کرد: یکی از اولویتهای بانک مرکزی در سیاستهای اعتباری تخصیص اعتبارات خرد به آحاد مردم است. یکی از آمارهایی که از بانکها دریافت خواهیم کرد مقدار تسهیلات خرد پرداختی به شهروندان ازجمله کارت اعتباری است و بانکهایی که دراین زمینه فعال‌تر باشند نمره بالاتری نزد بانک مرکزی کسب خواهند کرد، اما نکته مهم‌تر این‌که در عرصه رقابتی که بانکها باهم دارند یکی از اصولی‌ترین شاخصه‌های بانکداری، مشتری مداری است درنتیجه مطمئن هستم بانکها حتماً برای رضایت شهروندان دراین زمینه از هم سبقت خواهند گرفت.
معاون نظارتی بانک مرکزی، ادامه داد: این‌که بانکی دراین موضوع مشارکت نکند شاید ناشی از نداشتن منابع باشد، ولی اصل بر مشارکت است و تأکیدی که بانک مرکزی به بانکها ابلاغ کرده ازجمله پرداخت تسهیلات خرد به شهروندان حتماً باید دراین‌باره صورت گیرد و از این نظر بانک مرکزی همه بانکها را رصد می‌کند.
حیدری تصریح کرد: هدف طراحی این کارتها این بود که انگیزه دریافت وجه نقد به حداقل ممکن برسد. ازنظر سیستمی هم‌جاهایی که احتمال می‌دادیم که منجر به پرداخت وجه نقد شود را مسدود کردیم و این امکان عملاً وجود ندارد. در فروشگاهها هم اصل بر خریدوفروش کالاها و خدمات است. البته ممکن است بین اشخاص و این دستگاهها تبانی صورت گیرد که این موضوع رسیدگی خواهد شد، ضمن این‌که برای عرضه‌کنندگان کالا و خدمات هزینه مالیاتی خواهد داشت و برای دارندگان کارت هم این تخلفات امتیاز منفی به همراه دارد.
وی توضیح داد: این‌که بخواهیم تفکیک کنیم که کالاهایی که از یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای خریداری‌شده چه مقدارش خارجی و چه مقدارش داخلی است از اعتبار این کارتها خواهد کاست. اصل را براین موضوع گذاشته‌ایم که اگر کالایی خارجی از طریق این کارتها به فروش می‌رسند از مبانی قانونی واردشده و فروشنده‌ها بابت آن مالیات پرداخت کرده‌اند.
معاون نظارتی بانک مرکزی اضافه کرد: شبکه بانکی حق پرداخت تسهیلات به شرکتهای خود را ندارد، این کار به‌صورت ضربدری هم ممنوع است مگر این‌که از بانک مرکزی اجازه بگیرند. بانک مرکزی هم حتماً دراین خصوص ملاحظات خاصی را لحاظ خواهد کرد. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *