رییس سازمان زندانها:
 رفع مشکلات زندانها مستلزم تغییر نگاه به مقوله حبس است

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۹ تیر ۱۳۹۵


رییس سازمان زندانها:
 رفع مشکلات زندانها مستلزم تغییر نگاه به مقوله حبس است

رییس سازمان زندانها:
 رفع مشکلات زندانها مستلزم تغییر نگاه به مقوله حبس است

دنیای حقوق: رییس سازمان زندانها گفت:
تا زمانی که نگاه به مقوله حبس تغییر نکند نمی‌توانیم مشکلات زندانها را حل کنیم.
دکتر اصغر جهانگیر در نشستی با عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران و دادستانهای تابعه استان تهران در خصوص توسعه همکاریهای مراجع قضایی و زندانها با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش جمعیت کیفری و حل مشکلات زندانها گفت: علی‌رغم اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند تلاش بیشتری هستیم.
وی با ارائه گزارشی از طرح کاهش جمعیت کیفری گفت: هرچند این دستورالعمل ابلاغ شده است اما برای اجرای جامع آن نیازمند تغییر نگاه قضات هستیم.
جهانگیر گفت: ۶۰ درصد زندانیان برای اولین بار وارد زندانها می‌شوند که می‌توانیم با ایجاد تاسیس قانونی در این زمینه مساعدت بیشتری با این افراد داشته باشیم تا وارد زندانها نشوند.
رییس سازمان زندانها گفت: یکی از راهکارهای دیگر برای کاهش جمعیت زندانها ارائه اطلاعات لازم به متهمان قبل از جلسه دادگاه است تا در صورتی که وثیقه یا کفیل مورد نیاز است قبلا آن را تامین کنند.
وی به موضوع شوراهای حل اختلاف پرداخت و گفت: هنوز نگاه مردم به موضوع شوراها و نقش میانجی‌گری آنها جدی نیست و از این رو شوراها باید تقویت شوند تا فرهنگ میانجیگری و ریش‌سفیدی دوباره احیا شود. رییس سازمان زندانها افزود: متاسفانه هنوز در حوزه جرم و بزه مهمترین راه حل استفاده از ابزار حبس است که نیازمند تغییر نگاه قانون گزار در این حوزه هستیم.
وی گفت: باید از ظرفیتهای موجود استفاده بیشتری داشته باشیم و زیرساختهای لازم را برای برخی از تاسیسات ایجاد کنیم.
رییس سازمان زندانها افزود: علیرغم پیش بینی حبس الکترونیکی هنوز این طرح معطل تکمیل زیرساختهاست. جهانگیر با طرح این نکته که نگاه حبس محور نمی‌تواند راهگشا باشد گفت: تغییر رویکرد استفاده از مجازاتهای جایگزین حبس و پرهیز از سختگیریهای غیرضروری می‌تواند روند کاهش جمعیت کیفری را تسریع کند.
وی گفت: هرچند ورودی زندانها طی سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته اما همچنان جمعیت موجودی زندانها کاهش مطلوبی نداشته است. رییس سازمان زندانها با بیان اینکه استان تهران بیشترین جمعیت کیفری را دارد گفت: حجم کار مراجع قضایی تهران چشمگیر است که جای دارد از قضات برای تسریع در رسیدگی به حقوق مردم تقدیر شود.
 اعطای گواهینامه نهضت سوادآموزی به 5 هزار زندانی
رییس سازمان زندانها همچنین از اعطای گواهینامه نهضت سوادآموزی به 5 هزار زندانی در کشور خبرداد و گفت: سال گذشته از 8 هزار زندانی بی سواد، 5 هزار مددجو با همکاری نهضت سوادآموزی با سواد و گواهینامه سوادآموزی دریافت کرده‌اند.
جهانگیر گفت: 50 درصد از زندانیان ما کسانی هستند که بیکار و یا بدون حرفه وارد زندانها می‌شوند، زندانی در بدو ورود به زندان مهارت و تخصص ویژه‌ای ندارد، این افراد در زندان تحت آموزشهای فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند.
وی افزود: در زندانها بیش از 130 حرفه از انواع صنایع دستی، صنعتی، نیمه صنعتی، معرق، میکانیک و برق به زندانیان آموزش داده می‌شود که راه‌اندازی کارگاههای اشتغال هم درآمدزایی برای زندانیان و هم خانواده آنها به دنبال دارد.
رییس سازمان زندانها در ادامه بیان کرد: درسال گذشته 3 هزار نفر از زندانیانی که هنرهای تجسمی و نقاشی و گرافیک آموزش دیده بودند 17 هزار اثر هنری در زندانها تولید و خلق کردند، اینها افرادی بودند که هیچ‌گونه تخصص و مهارت ویژه‌ای نداشتند که این آثار آماده عرضه در نمایشگاهها است.
وی با بیان اینکه در گواهینامه‌های صادر شده از سوی زندان، هیچ نامی از زندان قید نمی‌شود و مددجویان به راحتی پس از آزادی می‌توانند با ارائه این مدارک، مشغول به کار شوند، اضافه کرد: با این اقدامات زندانی برای بازگشت به جامعه آماده می‌شود. جهانگیر افزود: در سال گذشته 70 نمایشگاه از آثار هنری زندانیان راه‌اندازی شده است اما این نمایشگاهها باید در حاشیه نمایشگاههای بین‌المللی عرضه شود تا در معرض دید مردم و علاقه مندان قرار گیرد، باید دهها غرفه در اختیار بگیریم که عرضه نمایش اثرات هنری زندانیان در جامعه باشد و نشان‌دهنده این است در زندانهای ما نگاه اصلاحی و تربیتی و آموزشی حکمفرما است.
وی با اشاره به اینکه سازمان زندانها در تمام زندانها، فعالیت آموزشی از دوره ابتدایی تا دانشگاه دارد، اظهار کرد: حدود 8 هزار بی‌سواد در زندانها داشتیم که در سال گذشته نزدیک به 5 هزار نفر با همکاری سازمان نهضت سوادآموزی، با سواد و گواهینامه نهضت دریافت کرده‌اند که اثرات خوبی را بر فرد و اجتماع شاهد هستیم، وقتی کسی در زندان با سواد می‌شود به طور یقین می‌توان مهارتهای زندگی را نیز به او آموخت. رییس سازمان زندانها در پایان خاطرنشان کرد: زندان مثل کشور کوچک است که باید خلاها و کمبودهای آموزشی که در نظام آموزشی اتفاق افتاده است را در آن برطرف کنیم.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *