رژیم بحرین، شیخ قاسم را بر اساس جرائم تخیلی محاکمه می‌کند

دسته: آخرین مطالب , حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶


رژیم بحرین، شیخ قاسم را بر اساس جرائم تخیلی محاکمه می‌کند

مایکل اسپرینگمن نویسنده و دیپلمات سابق آمریکایی تاکید کرد: محاکمه شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین توسط رژیم آل خلیفه به اتهام جرائم خیالی و غیر واقعی، نامشروع بودن این رژیم را اثبات می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: محروم کردن وی از حق شهروندی و تلاش برای محاکمه او به خاطر اتهامات و جرائم غیر واقعی و عجیب، مثل پولشویی، نشانگر این مساله است که دولت آل خلیفه تا چه حد نامشروع است. شاه بحرین شاید متوجه شده است که دوره حکمرانی اش به شماره افتاده است.

اسپرینگمن در پاسخ به سئوالی درباره ادامه سرکوب مخالفان و فعالان سیاسی و صدور اخکام زندان برای مخالفان رژیم بحرین، گفت: ارزیابی من از رژیم آل خلیفه این است که این یک رژیم سرکوبگر است. نگرانی و ترس ناشی از تضعیف حاکمیت و قدرت سیاسی، سراسر ساختار حاکمیتی بحرین را فراگرفته است. بازداشت های مکرر، با صدور احکام زندان طولانی مدت نشانگر این است که دولت بحرین که به شدت به آمریکا نزدیک است، تا چه حد از دموکراسی دور است. تنها روابط مستحکم با آمریکا و بریتانیا است که موجب شده است رژیم بحرین بتواند شرایط را تحت کنترل قرار دهد.

این دیپلمات سابق افزود: فروش تسلیحات آمریکایی و بریتانیایی به بحرین موجب شده است تا رژیم آل خلیفه مطمئن شود که قدرت بیشتری نسبت به مخالفان دارد. مردم بحر ین از هر مذهبی که باشند با ادامه اقدامات سرکوب گرانه این رژیم مخالف هستند. از سال 2011 تاکنون مردم بحرین برای دموکراسی، قانون اساسی و محدود شدن قدرت آل خلیفه تظاهرات کرده اند. در حالی که شاه بحرین برای عمل به همه این موارد وعده داده بود، ولی به وعده های خود پشت پا زد و این مساله موجب تشدید مخالفت ها با سیاست های او شده است. شاه بحرین تعداد بیشتری از تظاهرات کنندگان و مخالفان را بازداشت و زندانی کرده و سرکوب مخالفان از جمله شیخ قاسم را تشدید کرده است. زمانی که شیخ قاسم در سال 2011 در مخالفت با اشغال نظامی بحرین توسط عربستان سعودی صحبت کرد، کاری انجام داد که هر بحرینی وطن پرستی انجام می داد. محروم کردن وی از حق شهروندی و تلاش برای محاکمه او به خاطر اتهامات و جرائم غیر واقعی و عجیب، مثل پولشویی، نشانگر این مساله است که دولت آل خلیفه تا چه حد نامشروع است. شاه بحرین شاید متوجه شده است که دوره حکمرانی اش به شماره افتاده است.

اسپرینگمن در پاسخ به سئوالی درباره اصلاح قانون اساسی بحرین با هدف محاکمه غیرنظامیان در دادگاه های نظامی نیز تاکید کرد: این هم نمونه دیگری از اقدامات سرکوب گرانه شاه بحرین است. وی با استفاده از یک شورای متشکل از نمایندگان مطیع و فرمانبردار، تصمیم خود را برای افزایش سرکوب مخالفان عملی کرده است. آل خلیفه نگران آن است که دادگاه های غیر نظامی نتوانند علیه افرادی که توسط سرویس های جاسوسی بازداشت می شوند، حکم صادر کند.

وی در ادامه درباره ارزیابی خود از وضعیت حقوق بشر در بحرین ، گفت: ساعت برای پایان حکومت آل خلیفه به حرکت افتاده است. تنها ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در منامه مستقر شده است، آل خلیفه را در این کشور نگه داشته است. متاسفانه تعداد معدودی از شهروندان آمریکایی به این واقعیت ها توجه دارند که بخش زیادی از منابع مالی آمریکا در بحرین حیف و میل می شود. گزارشی را دیدم که نشان می داد با هزینه هایی که برای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین می شود، می توان برق کل آمریکا را در یک سال تامین کرد. شاید ترامپ با طرح این شعار که متحدان آمریکا باید هزینه های نظامی را بپردازند، این وضعیت را تغییر دهد. بسیاری از مردم بریتانیا خواستار لغو فروش تسلیحات نظامی این کشور به بحرین شده اند. اگر این حمایت ها کاهش یابد، شاه بحرین مشکلات بیشتری را نسبت به قبل احساس خواهد کرد. منبع:تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *