رونمایی لایحه منع خشونت علیه زنان

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵


رونمایی لایحه منع خشونت علیه زنان

رونمایی لایحه منع خشونت علیه زنان

866185773

  لایحه منع خشونت علیه زنان بالاخره رونمایی شد و وکلای مدافع حقوق زنان در کانون وکلای دادگستری میزبان رونمایی از این لایحه بودند. لایحهای که امید میرود با قانون شدنش راه را برای کمک به زنان قربانی خشونت هموار کند.

در ابتدای این نشست مریم کیان ارثی، با بیان این‌که هیچ قانون مدونی در این حوزه وجود ندارد و حتی قوانین جزایی نیز جرم‌انگاری لازم در این مورد را انجام نداده‌اند، گفت: «۶۶‌درصد زنان ایرانی از ابتدای زندگی زناشویی خود حداقل یک‌بار مورد خشونت خانگی قرار گرفته‌اند. حدود ٧٠‌درصد آزارهای جنسی نسبت به دختران بوده و ٠۵ درصد از آن‌سوی خانواده صورت گرفته است. این خشونتها حتی نسبت به زنان باردار هم اعمال‌شده است.»

 او در ادامه اضافه کرد: «حفظ ارزشهای خانوادگی یک ضد ارزش است که به‌عنوان یک ارزش در جامعه ما شکل‌گرفته است. تصویب این قانون یک تکلیف اخلاقی و انسانی است و تیم تدوین لایحه ۵٠٠ ساعت برای آن‌وقت صرف کرده‌اند. وی افزود: رویکرد حاکم بر این لایحه حمایت بلا واسطه از خشونت دیدگان است. خشونت خانگی در عین خانگی بودن، امری خصوصی نیست؛ بلکه امری عمومی است و باید از طریق آموزش و تقنین کنترل شود. کیان ارثی در پایان صحبتهای خود به چالشهای تدوین لایحه اشاره کرد و عدم دسترسی به منابع و امکانات مالی و اطلاعاتی لازم را بزرگ‌ترین چالش دانست. هم‌چنین وی اضافه کرد: مشارکت جامعه و تصمیم‌سازی عمومی شرط تحقق منع خشونت خانگی علیه زنان است».

 نیازمند مقامات قضایی زن هستیم

شیما قوشه وکیل دادگستری نیز در این نشست به آیین دادرسی و سازوکارهای حمایتی قانونی- قضایی و هم‌چنین جرایم و مجازاتها اشاره کرد و گفت: «سرعت در رسیدگی، به‌کارگیری مقامات قضایی زن در دادسراها و ضابطان قضایی زن، تأسی واحد ویژه منع خشونت در هر حوزه انتظامی و پیش‌بینی قرارهای حمایتی فوری در جرایم مشهود خشونت خانگی ازجمله ویژگیهای این دو فصل‌اند. او در ادامه بیان کرد: «معمولاً بزه دیدگان به علت شرایط مالی بد، خشونتهای خانگی را گزارش نمی‌کنند، چراکه از نظر مالی به شوهرانشان وابسته‌اند و در صورت دستگیری شوهرانشان از تأمین مالی آنها محروم می‌شوند.»

او در ادامه مباحث خود به مواردی مانند جدا کردن یارانه زنان بزه دیده خشونت خانگی از بزهکاران که سرپرست آنان‌اند و هم‌چنین پرداخت نفقه بدون تمکین زن بزه دیده اشاره کرد که از قواعد پیش‌بینی‌شده در این لایحه‌اند. هم‌چنین او به معافیت قربانیان خشونت خانگی از پرداخت هزینه دادرسی نیز اشاره کرد».

 منع خشونت علیه زنان یک هدف متعالی است

مهناز افشار بازیگر سینما نیز از مدعوین جلسه بود که در بیان نظرات خود گفت: منع خشونت علیه زنان یک هدف متعالی است و برای دسترسی به آن خوب است اختلاف‌نظرها را کنار بگذاریم. وی در ادامه با اشاره به این‌که دختربچه‌ای کوچک دارد، گفت که مشغله‌های روزانه نباید موجب فراموشی نقش مادری شود و من باید این جلسه عالی را ترک کنم و بعد از ساعتها که در کنارش نبوده‌ام به او برسم.

 خشونت خانگی علیه زنان حتی از پیش از تولد وجود دارد

دکتر مشکانی حقوقدان جزا و جرم‌شناسی نیز در پایان نشست به ابعاد جرم‌شناسانه خشونت خانگی علیه زنان اشاره کرد و گفت: خشونت خانگی علیه زنان حتی از پیش از تولد وجود دارد. این‌که پدر و مادر‌ها از قبل از تولد فرزندانشان از روشهای جنسیت گزینی استفاده می‌کنند تا فرزند پسر به دنیا بیاورند خود نوعی خشونت است. بسیاری از عرفها و سنتها خشونت را تداوم می‌بخشند.

 وی ادامه داد: آسیب‌پذیری زنان و بی‌باکی مردان در خشونت خانگی، موجبات درماندگی خودآموخته زنان بزه دیده را فراهم می‌کند. زنان در حوزه‌های مشارکتی یا نقشی ندارند یا اگر هم دارند تحت کنترل هستند و این به خشونت دامن می‌زند. فقدان قوانین یا وجود قوانین بد به خشونت خانگی دامن می‌زند.

زنی که مورد خشونت قرار می‌گیرد، خانواده و جامعه خود را نیز تحت تأثیر این بزه دیدگی قرار می‌دهد و خشونت بازتولید می‌شود. پیامد خشونت خانگی علیه زنان، بیماریهای مقاربتی، افسردگی، فقر، فحشا و مواردی ازاین‌دست است.

این حقوقدان به محتوای اسناد بین‌المللی اشاره و سه ویژگی آن را تشریح کرد: دولتهای عضو مکلف‌اند در مورد منع خشونت خانگی قانون‌گذاری کنند و اجرای این قوانین را تداوم بخشند. دولتها باید زنان را در دسترسی به مراجع قضایی و نهاد‌های مددکاری توانمند کنند و هم‌چنین هیچ خشونت خانگی نباید بدون کیفر باقی بماند. او هم‌چنین اضافه کرد که هدف از منع خشونت خانگی علیه زنان تنها کیفردهی به بزهکار نیست؛ بلکه، حمایت از بزه دیده هدف اصلی آن است.

منبع: شهروند


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *