رنجهای کودکان متهم در دادگاهها

دسته: گزارش حقوقی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۱ اسفند ۱۳۹۵


رنجهای کودکان متهم در دادگاهها

رنجهای کودکان متهم در دادگاهها

 

 

در اقدام بعدی باید توجه و اهتمام رسانههای گروهی اعم از رسانههای کاغذی و مجازی به موارد تخطی از قوانین رعایت حقوق کودکان و نوجوانان بیشتر و اطلاعرسانی همگانی از طریق رسانهها در موارد نقض حقوق کودک گستردهتر شود.

حقوقدانان از پیامدهای تصویب نشدن لایحه حمایت از کودکان می‌گویند.

کودکان و نوجوانان و مسایل مربوط به‌حق و حقوق آنها یکی از موضوعاتی است که همیشه با بی‌توجهی مسؤولان روبه‌رو است.

این بی‌توجهی تا جایی ادامه پیداکرده که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان حدود ١١‌سال پشت درهای بسته مجلس مانده و در هر دوره از شروع مجلس بدون رسیدگی به دوره بعدی انتقال می‌یابد و در موارد دیگر بسیاری از حقوق مربوط به کودکان و نوجوانان گاه به دلیل رسیدگی بد به پرونده‌ها و گاه به دلیل خلأ‌های قانونی که در این حوزه وجود دارد، نادیده گرفته و به حال خود رها می‌شوند. منشور حقوق شهروندی پس از رونمایی، ١٠بند خود را به حقوق مربوط به کودکان اختصاص داد.

البته پیش‌ازاین منشور سند ملی کودکان وجود داشت که در اکثر مواقع از سمت دستگاهها و نهاد‌های متولی این امر به دلیل این‌که فاقد ضمانت اجرایی لازم است، موردتوجه قرار نمی‌گرفت، حال با توجه به بندهایی که در منشور حقوق شهروندان به حقوق کودکان و نوجوانان اختصاص‌یافته، آیا با برجسته‌کردن این موضوعات می‌توان توجه مسؤولان را به موضوع مربوط به کودکان و نوجوانان جلب کرد؟

زنان قضات خوبی برای رسیدگی به مسایل کودکان هستند

چندی پیش دادستان تهران از انتصاب یک قاضی زن به سرپرستی دادسرای اطفال و نوجوانان خبرداد و پس از انتشار این موضوع نظرات مثبت مسؤولان را به همراه داشت. با توجه به این‌که قضات زن بیش‌تر در نقش دادیار ایفای نقش می‌کنند و تنها در مرحله تحقیقاتی پرونده‌ها حق دخالت در امور را دارند، آیا انتصاب یک زن به‌عنوان سرپرست دادسرای کودکان و نوجوانان گام مثبتی در احقاق حق کودکان خواهد بود؟

پیمان حاج محمود عطار، حقوقدان و وکیل پایه‌یک دادگستری در رابطه با این موضوع به «شهروند» گفت: سرپرست رأی صادر نمی‌کند و قرار صادر می‌کند و تصمیمات دادسرا به دادگاه می‌رود و دادگاه آن را به رأی تبدیل می‌کند.

این گام به جلو است برای پررنگ‌تر کردن نقش زنان حقوقدان در تصمیم‌گیریهای اجتماعی به‌ویژه تصمیم‌گیریهای قضایی. انتصاب یک زن قاضی به‌عنوان سرپرست دادسرای اطفال و نوجوانان نکته مهم و مثبتی است در تغییر نگرش دستگاه قضایی، سیاست کیفری قضایی جمهوری اسلامی ایران و تغییر نگرش دستگاه قضایی به عملکرد زنان.

در لزوم حضور زنان در مراحل رسیدگی به اتهامات کودکان و نوجوانان از دیدگاه آسیب‌شناسی اجتماعی و جرم‌شناسی شکی وجود ندارد و اگر ما توجه کرده باشیم در بسیاری از دوره‌های آموزشی تحصیلی در ایران چه در رژیم گذشته، چه در نظام جمهوری اسلامی ایران، دوران دبستان، آموزگاران و معلمان مقطع تحصیلی دبستان حتی برای پسران نیز آموزگاران خانم گمارده می‌شد، به این دلیل که کودک زمانی که از بطن خانواده به محیط اجتماعی آموزش‌وپرورش سوق داده می‌شود، باید شرایطی مانند شرایط خانه برای او فراهم شود و کسی که بهترین نقش را در خانواده برای یک کودک ایفا می‌کند، مادر است، بنابراین روانشناسان و آسیب‌شناسان کودک بهترین گزینه را برای تدریس دوران دبستان کودکان و نوجوانان پسر معلمان زن در نظر گرفتند.

همین اصل و فرض کلی را ما در بررسی آسیبها و انحرافات اجتماعی و بزهکاری کودکان و نوجوانان و جرایم آنها در دادسرای ویژه کودکان و نوجوانان باید در نظر بگیریم و از وجود زنان در رسیدگی به این اتهامات و انحرافات استفاده شود.

ولی یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که رسیدگی به اتهام یک شهروند اعم از آن‌که کودک یا نوجوان باشد یا یک شهروند تکلیف شده باید شخص رسیدگی‌کننده به این اتهامات دارای ابلاغ قضایی و تحصیلات حقوقی باشد، به‌عبارت‌دیگر شخص قاضی باید به اتهامات این فرد رسیدگی کند و حالا اگر این شخص رسیدگی‌کننده و این قاضی با همان اصل کلی یک زن باشد، مسلماً رسیدگیها به پرونده انحرافی این کودک نتیجه بهتری خواهد داشت.

این فرضیه و نظریه که در کنار قاضی رسیدگی‌کننده به اتهام کودک یک آسیب‌شناس یا روانشناس کودک که خانم باشد نیز وجود داشته باشد، قابل‌بررسی و تأمل است و آیین دادرسی کیفری ‌سال ١٣٩٢ به این موضوع پرداخته که در رسیدگی به جرایم این افراد متخصصان آسیب‌شناسی و روانشناسی نیز حضورداشته باشند.

کمبود قاضی در شهرستانها فقط مربوط به موضوع کودکان نیست

عطار در پاسخ به این سؤال که طبق آیین دادرسی کیفری، جرایم مخصوص به کودکان باید یک دادگاه ویژه داشته باشد و ما این دادگاه ویژه را در تهران داریم ولی متأسفانه در اکثر شهرستانها این دادگاهها وجود ندارد، باوجوداین مشکل جرایم اطفال و نوجوانان در شهرستانها چگونه بررسی خواهد شد، گفت: این موضوع یک نقیصه اختلافی بین قوه قضاییه و سایر قواست.

بارهاوبارها رئیس قوه قضاییه و سایر مسؤولان دستگاه قضایی از کمبود اعتبار و بودجه لازم برای استخدام قاضی در تخصصهای مختلف ازجمله تخصص در جرایم کودکان و اطفال از مجلس شورای اسلامی و هیأت وزیران گله‌مند و خواهان افزایش بودجه و اعتبارات لازم به قوه قضاییه برای تکمیل کادر قضایی و متخصص خود شدند.

این موضوع هم که در شهر‌های دیگر به‌جز پایتخت کمبود قاضی متخصص در رسیدگی به اتهامات ویژه اطفال و کودکان وجود دارد، قابل‌تأمل است و تنها در این زمینه مشکل نداریم و در تخصصهای دیگر هم کمبود قاضی در دستگاه قضایی در شهرستانها وجود دارد ازجمله تخصص قضایی در رسیدگی به جرایم اطفال.

سند ملی کودکان فاقد ضمانت اجرایی است

این وکیل پایه‌یک دادگستری در پاسخ به این سؤال که بسیاری از دستگاهها از انجام سند ملی کودکان سرباز می‌زنند و الوندی گفته اگر این سند اجرا شود گام بزرگی برای رفع چالشهای کودکان است، گفت: اگر ما این سند ملی حمایت از کودکان را مانند منشور حقوق شهروندی که جزو شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود و بعد از گذشت بیش از سه سال، اخیراً رونمایی شد، تلقی کنیم، این سند ملی هم مانند آن منشور فاقد ضمانت اجرایی و اقدام قانونی خواهد بود، زیرا ما به‌اندازه کافی در قوانین و مقررات مصوب مجلس و کنوانسیونی که دولت ایران به آن تحت عنوان کنوانسیون حمایت از حقوق کودک پیوسته، مواد قانونی و لازم‌الاجرا در حمایت از کودکان و نوجوانان داریم و تراکم قانونی به حد کافی و وافی وجود دارد، متأسفانه مشکل اساسی کمبود سند ملی یا میثاق یا قانون و تبصره نیست، مهم عدم اجرای قوانین و عدم توجه به قوانین و مقررات مصوب مجلس و تصمیم‌گیریهای سیاست‌گذاران قانونی کشور است. اگر مسؤولان اراده جدی برای رعایت حقوق کودک و نوجوان داشته باشند، ما نیازی به سند و منشور نوینی نداریم و با همین قوانین و مقررات و میثاقهایی که ایران تصویب کرده است می‌توانیم حقوق کودکان و نوجوانان را رعایت کنیم و نقصی از این حیث وجود ندارد ولی متأسفانه مشکل اساسی عدم ضمانت اجرای این قوانین و عدم پیگیری قوانین مصوب مقامات قانون‌گذاری است.

منشور حقوق شهروندی سخن تازهای برای حقوق کودکان ندارد

این وکیل پایه‌یک دادگستری در پاسخ به این سؤال که منشور حقوق شهروندی ١٠بند خود را به حقوق کودکان و نوجوانان اختصاص داده است و با توجه به این‌که ضمانت اجرا ندارد آیا می‌تواند توجه مسؤولان را به خود جلب کند و در ادامه گامی برای احقاق حقوق کودکان بردارد، گفت: منشور حقوق شهروندی اقدام نوین و تازه‌ای نیست.

گروهی که در نهاد ریاست‌جمهوری عهده‌دار جمع‌آوری این منشور شده‌اند، صرفاً قوانین مدون و مصوب قبلی مجلس شورای اسلامی و مقرراتی که ایران در مجلس و نهاد‌های بین‌المللی مصوب کرده را گردآوری و در یک مجموعه به‌عنوان منشور حقوق شهروندی عرضه کردند، حتی به قوانین و مقرراتی که به نقل از آنها در این منشور گردآوری‌شده اشاره‌شده و قانون یا لایحه نوینی در این منشور پیش‌بینی‌نشده و همان قوانینی که در این منشور از آنها نقل‌قول شده، برای همه مقامات و قوای سه‌گانه اجرای این قوانین لازم‌الاجراست. اگر این قوانین موردتوجه و اجرای مسؤولان و مجریان قرار گیرد، ما نیازی به قوانین بعدی نخواهیم داشت.

عطار در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که یک لایحه حمایت از حقوق کودکان ١١‌سال است در مجلس مانده و سند‌ها و منشور حقوق شهروندی که هر روز به تصویب می‌رسند، ضمانت اجرایی لازم برای اجرای این مسایل را ندارند، چه راه‌حلی وجود دارد که در گام نخست بتوان توجه مسؤولان را به حوزه کودکان جلب کرد و در گام بعدی بتوانیم اقدامی در جهت احقاق حق کودکان انجام دهیم، گفت: در ابتدا باید نهاد‌های صنفی و ان‌جی‌او‌ها برای حقوق کودکان و نوجوانان تشکیل شود و این نهادها و سازمانهای مردم‌نهاد عهده‌دار و متکفل رعایت حقوق کودکان و نوجوانان شوند.

در اقدام بعدی باید توجه و اهتمام رسانه‌های گروهی اعم از رسانه‌های کاغذی و مجازی به موارد تخطی از قوانین رعایت حقوق کودکان و نوجوانان بیش‌تر و اطلاع‌رسانی همگانی از طریق رسانه‌ها در موارد نقض حقوق کودک گسترده‌تر شود. این اقدامات موجب می‌شود که نهاد‌های متولی رعایت حقوق کودک در دستگاههای دولتی با توجه بیش‌تری به این موضوع بپردازند.

لایحه حمایت از کودکان در این دوره مجلس به تصویب میرسد

محمدکاظمی، نماینده مجلس دهم و نایب‌رئیس اول کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر یک قاضی زن به سرپرستی دادسرای اطفال و نوجوانان منصوب‌شده و پیش‌ازاین یحیی کمالی پور، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس این اتفاق را اتفاق مثبتی ارزیابی کرده‌اند به «شهروند» گفت: نظر آقای کمالی پور را در این مورد تأیید می‌کنم.

به این دلیل که اطفال به خاطر این‌که روح حساسی دارند، قاعدتاً به‌وسیله قاضی زن می‌توانند بهتر هدایت و تربیت شوند و آموزش ‌ببینند و به نظر من فکر خوبی است.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که این قضات زن به‌عنوان دادیار در روند پرونده مورداستفاده قرار می‌گیرند و نمی‌توانند رأی نهایی را صادر کنند، در صورت فراگیری این موضوع آیا می‌توانند گام مثبتی برای کودکان و نوجوانان در جهت رسیدن به حقوقشان باشند، گفت: قضات زن در مرحله تحقیق می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند و در این مرحله که مرحله بسیار مهمی است می‌توانند تأثیر مثبتی داشته باشند و به بررسی دلایل روانی و آسیب‌شناسی پرونده‌های مربوط به جرایم اطفال و نوجوانان بپردازند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که لایحه حمایت از کودکان که ١١‌سال در مجلس مانده، چه اشکالاتی داشته است، گفت: نمی‌دانم درگذشته چه مشکلی داشته است ولی در حال حاضر در دستور کار قرار دارد.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا این لایحه در این دوره از مجلس بیرون می‌آید، گفت: بله قطعاً در این دوره از مجلس بیرون می‌آید.

نایب‌رئیس کمیسیون قضایی مجلس در انتها در پاسخ به این سؤال که در منشور حقوق شهروندی ١٠بند به حقوق کودکان اختصاص داده‌شده و آیا این موارد می‌تواند تأثیر مثبتی جهت احقاق حقوق کودکان داشته باشد، گفت: ما باید فرهنگ رفتار با کودکان را در جامعه توسط تریبونها، سخنرانها، دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی، آموزش دهیم. ما بیش‌تر به فرهنگ‌سازی و بازآموزی رفتار کودکان نیاز داریم و اگر کسی کودکی را آزار دهد، بر اساس قانون مجازات می‌شود و ما خلأ قانونی در این موارد نداریم. منشور‌ها و سند‌ها نمی‌توانند کمک زیادی در جهت احقاق حقوق کودکان و نوجوانان داشته باشند. منبع : شهروند


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *