رئیس اتاق اصناف ایران: اقتصاد مقاومتی و قاچاق

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
شنبه - ۵ تیر ۱۳۹۵


رئیس اتاق اصناف ایران: اقتصاد مقاومتی و قاچاق

رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است: علی‌رغم عزم رئیس‌جمهور مدیران میانی دولت چندان تمایلی به اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند و باید پرسید چگونه قاچاق در این کشور شش مرحله را سپری کرده و به مصرف‌کننده می‌رسد.
علی‌رغم آنکه دولتمردان اجرای برجام را گام بزرگی برای اقتصاد کشور عنوان کردند، اما رئیس اتاق اصناف کشور معتقد است برجام فقط موفق شد سنگهایی را از پیش پای اقتصاد کشور بردارد و بیشتر مشکلات به خودمان برمی‌گردد که طی این چند سال به‌عکس سیاستهای ابلاغی عمل کرده‌ایم و توبیخ هم نشده‌ایم.
رئیس اتاق اصناف کشور دل پردردی از برخی مدیران میانی دولت که در اجراشدن اقتصاد مقاومتی سنگ‌اندازی می‌کنند، دارد و می‌گوید که اصناف را در سیاستگذاری و مردمی کردن اقتصاد راه نداده‌اند.
به‌زعم متولی بازار کشور حتی در پدیده قاچاق هم آن‌طور که باید برخورد نکرده‌ایم و کالا به‌راحتی از 6 مرحله عبور می‌کند و آب از آب تکان نمی‌خورد.
چند ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و روز اول در اقدامی نمادین اعلام کردند که یک‌هزار ال‌سی گشایش‌یافته، قرار است فاینانس خارجی بیاوریم، ولی پس از گذشت چند ماه گفته شد که سیستم کارکرد بانکهای ما از دنیا عقب است و زمان لازم است تا مشکلات بانکی ما با دنیا حل شود! به نظر می‌رسد دولت برای پسابرجام نسخه‌ای مدون و همه‌سونگر ندارد، همان تذکری که کارشناسان اقتصادی بارها قبل از برداشته شدن تحریمها داده بودند که اگر نسخه‌ای نداشته باشیم، مشکلات اقتصادی کشور ازجمله رکود حل نخواهد شد.متن پیش رو گفتگویی است که با رئیس اتاق تصناف ایران علی فاضلی انجام شده است.
شما به‌عنوان رئیس اتاق اصناف که مجموعه عظیمی از بنگاههای کوچک کشور را در زیرمجموعه خوددارید، به نظر شما آیا نسخه‌ای واقعاً برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، حل مشکل بیکاری و اشتغال و رکود که مانند زنجیر به هم متصل هست، داریم؟
پس از اجرایی شدن برجام، خدمت فعالان بخش خصوصی و رئیس‌جمهور گفتم این فکر را به دور کنیم که برجام مشکل اقتصادی کشور را حل خواهد کرد. صرف‌نظر از نگاه سیاسی در روی کار آمدن دولتها، باید گفت برجام موفق شد سنگهایی را از پیش پای ما بردارد، ولی قرار نبود همه مشکلات ما را حل کند.
یعنی معتقدید خیلی از مشکلات ما مربوط به ساختار داخلی ماست؟
تمام مشکلات به خودمان برمی‌گردد. باید پرسید این اولین بار است که رهبری در مورد مشکلات اقتصادی و اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند؟ صحبت ایشان به هفت سال قبل بازمی‌گردد و آیا من مدیر نالایق اصلاً به سخنان رهبری عمل کردم؟ حمایت از کار و تولید و سرمایه ایرانی کجاست؟ کدام دولت این را عملیاتی کرد؟ این مطلب که 6، 7 سال پیش‌گفته شد. در این مدت تولید ملی چقدر متضرر شده است؟‌ تولید ملی را نابود کرده‌ایم و عکس فرمان رهبری عمل کرده‌ایم و مورد توبیخ هم قرار نگرفتیم.
تا به امروز یک تعریف جامع و کلی ارائه نکرده‌ایم که برای حمایت تولید ملی چه‌کار می‌خواهیم بکنیم، نظام پولی مالی کشور در اختیار تولید نیست و چه می‌توان کرد؟
متأسفانه قوانین برای تقویت تولید تدوین نشده و بروید در قانون بهبود فضای کسب‌وکار ببینید، کجا از من تولیدکننده حمایت کرده است. ما 650 هزار بنگاه تولیدی کوچک و متوسط و 850 هزار بنگاه تعمیر و نگهداری داریم و یک‌میلیون و 350 هزار و یک‌میلیون و 300 هزار شبکه توزیع را مدیریت می‌کنم، اما من رئیس اتاق اصناف ایران در کجای سیاست‌گذاری دخالت داده‌شده‌ام؟
آیا در تدوین سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دولت شما هم حضور داشتید؟
درحالی‌که اولین شاخصه اقتصاد مقاومتی که رهبری بر آن تأکیددارند، مردمی کردن اقتصاد است، این گله را از دولت داشته و دارم که نتوانسته‌ایم در جهت مشارکت دادن مردم در اقتصاد گامی برداریم.
گفته می‌شود که رئیس‌جمهور و معاونان وی اراده این کار رادارند، اما مدیران میانی مقاومت می‌کنند. برخی به دلیل به مخاطره افتاده حقوقهای کلان خود یا منفعت بنگاههای عمومی!
صددرصد با این موضوع موافقم! رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان (جهانگیری) نگاه فوق‌العاده‌ای به اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و مردمی شدن اقتصاد دارند، ولی در همان دولت هستند، کسانی که هنوز با این وضعیت به دنبال آن هستند که تشکلهای بخش خصوصی را به زیرمجموعه بدنه دولت و تحت نظارت وزارتخانه ببرند.
یعنی شعار کوچک‌سازی دولت محقق نمی‌شود و به رئیس‌جمهور می‌گویم کسانی که با شما همکاری نمی‌کنند، در تیم خود شما هستند.
این درست نیست که بروند در هیأت دولت مصوب کنند که این 10 اتحادیه را از اصناف گرفته و به فلان وزارتخانه بدهند و من باید تلاش کنم تا این مصوبه را برگردانم. همه کار من شده دفاع و اینها اشکال کار ماست و ما متأسفانه به مزیتهای داخلی توجه نمی‌کنیم.
واضح و روشن است که رقمی حدود 75 تا 80 درصد اقتصاد دست دولت است و ظاهراً سودهای کلان بنگاههای عمومی زیر زبان بسیاری از این مدیران مزه کرده و اجازه نمی‌دهند، کارها از دولت به بخش خصوصی واگذار شود!؟
این‌یک بخشی از آن است. رانتی که طی 36، 37 سال گذشته ایجادشده، به برخی مزه کرده و حاضر نیستند دست‌شان کوتاه شود و آنجاهایی که خواسته‌اند کاری بکنند، باز در جهت منافع خودکار کرده‌اند. مثلاً در بحث خصوصی‌سازی، نهادهای جدید ایجاد کرده‌اند و تبدیل به خصولتی شده‌اند، اینها ایراد کار ماست. باید فریاد بزنیم اختلاس، دزدی و غارت بیت‌المال ربطی به جهان خارج ندارد. ربطی به نگاه دیگران به ما ندارد.اگر واقعاً اجازه می‌دادیم مردم درزمینه اقتصاد دخالت کنند و مطبوعات ما آزاد باشند، بنویسند که من متخلف چه کرده‌ام، امروز به این مسائل نمی‌پرداختیم که فلانی و فلانی این‌قدر اختلاس و غارت کرده‌اند و این گیر ماست.
بحث دوم در کنار همین مجموعه، باید پرسید ابزار اقتصاد مقاومتی کجاست؟ که یکی حمایت از تولید داخلی است و دیگری مبارزه با قاچاق است.
نهادها و تشکلها دولتی پا در کفش همین تشکلهای در حال موت کرده‌اند.
چه نفعی برایشان دارد؟
در جایی که شما یک شبکه توزیع متورم دارید و در برخی زمینه‌ها تعدادش چند برابر نُرم جهانی است، فلان نهاد به نام یک شخصیت فرهنگی مدیران و ائمه جمعه در کشور نمایشگاه و خیریه برگزار می‌کنند. باید پرسید شما در کنار بنگاههای صنفی کشور نمایشگاه برگزار می‌کنید که چه بکنید؟ چه نوآوری‌ دارید؟ کسی اینها را نمی‌بیند و همه در کار هم مداخله می‌کنند.
نمی‌گوییم در تمام دنیا قاچاق نیست، ولی در نهایت در یک تا دو قلم کالا قاچاق انجام می‌شود، ولی در کشور ما در تمام کالاها این مسئله مشاهده می‌شود، از قطعات یدکی خودرو گرفته تا کفش و کلاه و پوشاک، تمام قسمتهای IT تا تلفنهای همراه تا میوه و مواد غذایی و خوراکی و نساجی و پارچه.
قاچاق میوه یک کار عادی نیست، باید دقت کرد! موضوعات فرق می‌کند، برخی کالاها وقتی از مرز عبور می‌کند اگر صد روز هم طول بکشد تا به مقصد برسد، چندان مشکل ایجاد نمی‌کند؛ اما برای جابجایی میوه بین کشورها 11 روز زمان بیشتر نداریم و حالا از آمریکای جنوبی یک نوع میوه به‌راحتی از مرزها عبور کرده، حمل می‌شود و در سردخانه انبار قرار می‌گیرد و آب از آب هم تکان نمی‌خورد، باید پرسید این مسئله سازمان‌یافته نیست؟ قاچاق کالا 6 ایستگاه دارد، ولی همیشه ایستگاه آخر یعنی بنگاه صنفی مورد برخورد قرار می‌گیرد.
ما می‌گوییم عزم و اراده واقعی برای برخورد با تخلفات نیست، اما با همه اینها با دولت تعامل بسیار خوبی داریم و امر رهبری هم بر همین است که دولت و مردم یکی باشند.
اگرچه خیلی امیدوار نیستم، ولی دعا می‌کنم که اقتصاد مقاومتی دکان جدیدی برای برخی منفعت‌طلبان باز نکند.
الآن ظاهراً برای حمایت از بنگاههای کوچک و زودبازده 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند که خبری از سود کم تسهیلات نیست و بانکها 20 و چند درصد سود بابت آن دریافت می‌کنند و از طرف دیگر هم منابع آن‌هم هنوز مشخص
نیست.
هنوز منابعی برای اختصاص این 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته نشده و معلوم نیست منابع محقق شود و هنوز چیزی به ما اعلام نکرده‌اند. خبرگزاری فارس


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *