دستگیری قاتل پس از فرار از تهران

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۳ شهریور ۱۳۹۵


دستگیری قاتل پس از فرار از تهران

دستگیری قاتل پس از فرار از تهران

490429458

معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری جوانی که به همراه فردی دیگر اقدام به قتل جوانی دریکی از روستاهای نهاوند کرده و متواری شده بود، پس از دو سال خبر داد.
در ساعت 11 روز دهم شهریورماه امسال پرونده نیابت قضایی از شهرستان نهاوند به دادسرای امور جنایی ارسال شد و برابر محتویات پرونده، متهم متواری از شهرستان نهاوند به نام علی. ب 24 ساله پس از وقوع جنایت دریکی از روستاهای شهرستان نهاوند، از محل جنایت متواری و با پیگیریهای پلیسی به‌عمل‌آمده مشخص‌شده که در تهران زندگی مخفیانه‌ای را آغاز کرده است.
با تشکیل پرونده نیابت قضایی در دادسرای امور جنایی تهران و به دستور بازپرس شعبه هشتم دادسرای امور جنایی، پرونده برای شناسایی و دستگیری متهم متواری پرونده در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت و پدر مقتول پی از حضور در اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: پسرم به نام فردین 25 ساله در تاریخ دهم فروردین‌ماه سال 93 طی درگیری با دو نفر از بچه‌‌های روستا به نامهای عباس و علی به قتل رسید، در همان زمان عباس توسط پلیس آگاهی شهرستان نهاوند دستگیر و در اظهاراتش گفت که قتلِ پسرم توسط علی انجام‌شده است، مأموران پلیس آگاهی شهرستان نهاوند نیز اقدامات زیادی را برای دستگیر علی انجام دادند تا نهایتاً مشخص شد که وی پس از جنایت متواری شده است؛ به‌تازگی اطلاع پیدا کردیم که علی. ب به‌صورت مخفیانه در تهران زندگی می‌کند اما هیچ‌گونه اطلاعاتی دیگری از وی در اختیار نداریم.
کارآگاهان اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ، با بهره‌گیری از اطلاعات ارسال‌شده از سوی پلیس آگاهی شهرستان نهاوند و انجام اقدامات پلیسی اطلاع پیدا کردند که علی به‌عنوان پیک موتوری، در رستورانی در منطقه کن مشغول به کارشده است؛ لذا با شناسایی دقیق رستوران به‌عنوان مخفیگاه متهم در منطقه کن به این محل اعزام شدند؛ اما علی بااطلاع از حضور کارآگاهان در رستوران اقدام به درگیری و فرار کرد که سرانجام در جریان یک تعقیب و گریز همراه با تیراندازی از سوی کارآگاهان، دستگیر و به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد. علی پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مدعی بی‌گناهی شد و گفت که بی‌گناه است و قتل را عباس. س انجام داده است. متهم در اظهاراتش گفت: اوایل سال 1393 یکی از دوستانم به نام عباس. س به من مراجعه و عنوان داشت که با مقتول دچار اختلاف شخصی شده و قصد دارد تا از او انتقام بگیرد، عباس در خصوص درگیری خود با فردین نیز ادعا کرد که مسأله‌اش با فردین ناموسی است و به این بهانه مرا قانع کرد تا با او همکاری کنم و فردین را به بهانه‌ای به باغ یکی از بستگانش ببرم. متهم در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در تاریخ دهم فرودین ماه سال 93 با موتورسیکلت عباس به دنبال مقتول رفته و او را سر کوچه محل زندگی‌شان سوار موتور کرده و با خودم به باغ یکی از بستگانِ عباس بردم؛ عباس به من گفته بود که تنها قصد زهرچشم گرفتن از فردین را دارد اما به‌محض اینکه فردین از موتور پیاده شد، با یک چاقو به سمت وی حمله‌ور شد و ضربه‌ای به فردین زد که روی زمین افتاد؛ پس‌ازآن نیز با ضربات متعدد چاقو او را به قتل رساند. من هم که بسیار ترسیده بودم با رها کردن موتور در محل جنایت از داخل باغ متواری شده و پس‌ازآن به تهران آمده و تحت عنوان کارگر ساده مشغول به کارشده تا نهایتاً دستگیر شدم.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه حمـید مکرم، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به وقوع جنایت در شهرستان نهاوند، متهم دستگیرشده ضمن انجام هماهنگی با مقام قضایی در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان نهاوند قرار گرفت و به محل ارتکاب جنایت در شهرستان نهاوند منتقل شد. منبع: ایسنا

علل و عوامل مؤثر بر وقوع قتل

جرم سیاسی، دادگاه قتل یکی از هولناک‌ترین جنایتهای بشری است که به‌رغم وضع قوانین مختلف برای پیشگیری از وقوع این جرم، گریبان گیر تمام جوامع بوده است. سرهنگ مهدی بهرامی: مسائل مالی، سلیقه، جنون آنی، رفتارهای جنسی نامتعارف، خشونت، دشنام و ناسزاگویی و حتی دوست داشتن و احساس تعلق ازجمله عواملی است که هرروز به‌عنوان علل و انگیزه‌‌های قتل در صفحه حوادث روزنامه‌‌ها درج می‌شود. این جرم ازیک‌طرف به اصل مصونیت و غیرقابل تعرض بودن حیات انسانی که عزیزترین ودیعه الهی است لطمه می‌زند و از طرف دیگر امنیت جامعه را متزلزل می‌سازد.
در سالهای اخیر شاهد وقوع قتلهای زیادی در سطح استان هرمزگان بودیم که مرتکبان آن به دلایل و انگیزه‌‌های گوناگون و با استفاده از روشهای مختلف این کار را انجام می‌دهند، لذا با عنایت به اینکه نظم و امنیت جزء ناگزیر و ضروری زندگی افراد جامعه است و برقراری آن‌یکی از وظایف اصلی دولت، بلکه اصلی‌ترین کار یک حکومت است؛ تحقق پایدار این امنیت محقق نمی‌شود مگر با شناسایی عواملی که مخل امنیت جامعه هستند که یکی از این عوامل وقوع قتل است. نتایج تحقیقات و مطالعه موردی صورت گرفته توسط کارشناسان اداره برآورد اجتماعی استان هرمزگان، حاکی از آن است که هرچه رابطه صمیمانه والدین و فرزندان در سطح بالایی باشد میزان بروز بسیاری از اختلالات ازجمله روانی، بزهکاریها و دیگر مسائل کاهش می‌یابد: یعنی رابطه میان صمیمیت والدین و فرزندان با آسیبهای اجتماعی یک رابطه غیرمستقیم است. درنهایت دلیل افزایش قتل می‌تواند گسترش خشونت در جامعه باشد و این مسأله بشدت در بالا رفتن قتل و سایر جرایم خشن تأثیر می‌گذارد، البته نباید ارتباط مستقیم قتل را با فقر، بیکاری، نابرابریهای اجتماعی، اقتصادی، تحصیلات، نقصان و ناکارآمدی جریان جامعه‌پذیری افراد، ضعف در باورها و اعتقادات مذهبی، اختلالات شخصیت، ناکامی و محرومیت فاصله طبقاتی، کمبود درآمد، ناتوانی خانواده‌‌ها و افراد در تأمین معیشت فراموش کرد.
آمار بالای قتل تابع شرایط اقتصادی است. در افراد موردمطالعه مشاهده شد، وقتی به فرد فشار اقتصادی وارد می‌شود خانواده را به طلاق کشیده و خشونت تشدید می‌شود و فشارهای عصبی افزایش پیدا می‌کند، فرد در حل مسائل ناتوان می‌شود و افزایش قتل را در پی دارد.
فروریختن نظام خانواده که عنصر اصلی یک جامعه را تشکیل می‌دهد، منجر به این می‌شود که افراد نسبت به هم صف‌آرایی ‌کنند، پدر خانواده نقش اصلی خود را در خانواده از دست می‌دهد، مادر نقش اصلی را ایفا نمی‌کند و بچه‌‌ها جایگاه خود را از دست می‌دهند و هرکدام شاکیانی می‌شوند که کنار هم زندگی می‌کنند. بسیاری از قتلهایی که براثر نزاع و خشونت اتفاق می‌افتد با تصمیم آگاهانه و برنامه قبلی نبوده و این فحاشی، عصبانیت و خشونت افسارگسیخته است که منجر به قتل می‌شود، در بسیاری موارد در قتلهای خانوادگی قتل از پیش طراحی‌شده نیست و قتل با ابزار دم‌دستی انجام می‌شود که این امر نشان از تشدید نابهنجاریهای خانوادگی دارد. عوامل افزایش قتل چه خانوادگی و چه غیر خانوادگی حلقه‌‌های متصل‌به‌هم هستند و نمی‌توان یکی را عامل اصلی دانست، مسائل زناشویی که میان زن و شوهرها وجود دارد ازجمله عوامل دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.
قتل رخدادی در حوزه خشونت است اما خشونت خودش با حلقه‌‌های مجاور یعنی با مسائل جنسی، فکری، اجتماعی، جمعیت‌شناسی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در ارتباط است.
به استناد بررسیهای انجام‌شده اولیه، دلایل همچون ضعف اقدامات آموزشی و عدم آگاه‌سازی خانواده‌‌ها درزمینهٔ آسیبهای اجتماعی، ضعف همکاری ادارات و نهادهای علمی مانند دانشگاهها، با یکدیگر درزمینهٔ بررسی موضوع، ضعف توجه مسؤولان به انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی، ضعف توجه خانواده به نیازهای اعضاء، ضعف جامعه‌پذیر کردن افراد از سوی خانواده و ضعف در ایجاد توسعه مهارتهای اجتماعی عوامل تأثیرگذار بر وقوع قتل است.
اهم یافته‌‌های مطالعه موردی صورت گرفته بر روی تعدادی از قاتلان:
– گروه سنی: غالب قاتلان در گروه سنی ۴۰-۲۳ سال قرارگرفته‌اند که میانگین سنی ۳۱ سال بوده است.
-محل زندگی: اکثریت افرادی که مرتکب قتل شده‌اند، در محله و مناطقی زندگی می‌کردند که ازنظر شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی با فقر مواجه هستند و از شرایط مستعد جرم خیزی برخوردار هستند.
-اهلیت: اکثریت قاتلان موردبررسی اهلیت بومی داشته‌اند.
-وضعیت تحصیلی: غالب قاتلان دارای سواد راهنمایی و ابتدایی بودند و هیچ‌یک دارای تحصیلات بالای دیپلم نبودند.
-وضعیت شغل: ۷۵ درصد افراد موردمطالعه بیکار بوده‌اند.
– بین نابرابریهای اجتماعی، اقتصادی، تحصیلات، نقصان و ناکارآمدی جریان جامعه‌پذیری، ضعف در باورها و اعتقادات مذهبی، اختلالات شخصیت، ناکامی و محرومیت، فقر و بیکاری و وقوع قتل رابطه معناداری وجود دارد.
– درمجموع و بر اساس یافته‌‌های تحقیق صورت گرفته مهم‌ترین دلیل وقوع قتل در استان را می‌توان عوامل روان‌شناختی و آشفتگی خانوادگی مطرح کرد. منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *