دستگیری کلاه‌بردار پیامکی با بیش از 63 میلیون تومان برداشت غیرمجاز

دسته: آخرین مطالب , رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
شنبه - ۷ اسفند ۱۳۹۵


دستگیری کلاه‌بردار پیامکی با بیش از 63 میلیون تومان برداشت غیرمجاز

دستگیری کلاهبردار پیامکی با بیش از 63 میلیون تومان برداشت غیرمجاز

 

 

902886292

یک حادثه

 رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از شناسایی و دستگیری کلاهبردار پیامکی با بیش از 630 میلیون ریال برداشت غیرمجاز خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “‌اصغر باقریان” در تشریح این خبر گفت: با طرح شکایت فردی مبنی بر “برداشت غیرمجاز با شگرد کلاه‌برداری پیامکی” موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا این شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: شاکی در تحقیقات اولیه بیان کرد که با دریافت پیامکی از شماره‌ای ناشناس مبنی بر این‌که “شما برنده جایزه کمک‌هزینه سفر به کربلا در قرعه‌کشی یکی از اپراتورهای تلفن همراه شده‌اید”، فریب‌خورده، پس از تماس و با هدایت فرد پشت خط، به‌پای دستگاه خودپرداز رفته و طی چند مرحله تراکنش درمجموع مبلغ حدود 630 میلیون ریال از کارت عابر بانک به‌حساب فرد کلاه‌بردار انتقال داده است.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران ادامه داد: مأموران اداره مبارزه با جرایم پلیس فتا شهرستان با به‌کارگیری روشهای فنی و شگردهای خاص پلیسی، متهم را در شهرستان “صفادشت” شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه وی را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

باقریان تصریح کرد: متهم دستگیرشده با مشاهده مدارک مستدل و غیرقابل انکار، به افتتاح چندین حساب بانکی و خرید چندین سیم‌کارت برای کلاه‌برداری و برداشت مبلغ 630 میلیون ریال به‌صورت غیرمجاز از حساب بانکی فرد شاکی اعتراف کرد.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضایی شد.

باقریان ضمن هشدار در خصوص برداشتهای غیرمجاز اینترنتی از حساب بانکی کاربران، از شهروندان خواست فریب کلاه‌برداران پیامکی را نخورند و تحت هیچ شرایطی اطلاعات بانکی خود را در اختیار “کلاه‌برداران پیامکی” قرار ندهند و در پی وعده‌ و وعید آنها، به دستگاههای خودپرداز مراجعه نکنند.

رئیس پلیس فتا غرب استان تهران تأکید کرد: برای دریافت جایزه به‌هیچ‌عنوان نیاز به مراجعه به دستگاه خودپرداز نیست و نباید هیچ عملیات بانکی از سوی فرد انجام شود.

یک تحلیل

کلاه‌برداران مجرمانی هستند که با روشهای متقلبانه و سوءاستفاده از طمع قربانیان خود اقدامات مجرمانه‌شان را پیش می‌برند. این دسته از مجرمان دارای ضریب هوشی بالایی هستند که از هوش خود در مسیر خلاف استفاده کرده‌اند. آنها برای فریب قربانیان خود از وسوسه‌های فریب‌دهنده استفاده می‌کنند و ظاهری موجه دارند. این مجرمان برای اقدامات خود روشهای مختلفی دارند و برخی از روشهای آنها در حالی‌که هنوز نخ‌نما شده است اما به دلیل سادگی طعمه‌هایشان هنوز بازار داغی دارد.

برخی از کلاه‌برداران در سالهای اخیر روشهای سنتی را کنار گذاشته و به روشهای جدید رو آورده‌اند. این کلاه‌برداران سایبری در فضای مجازی پرسه زده و به بهانه فروش ارزان اقلام و یا واریز اینترنتی پول مرتکب کلاه‌برداری می‌شوند. قبل از ورود به بحث ریشه‌های وقوع کلاه‌برداری در ایران و هشدار در خصوص پیشگیری به بررسی چند روش متداول برای کلاه‌برداری در کشور در سال 92 می‌پردازیم.

 چوپان دروغگو

“من یک چوپان ساده هستم که یک کوزه پر از سکه طلا پیدا کرده‌ام. از طریق استخاره شماره شما را پیداکرده و قصد دارم با کمک شما این سکه را بفروشم”. این پیامک مرسوم گروهی از کلاه‌برداران معروف به چوپان دروغ‌گو است. این افراد خود را بی‌سواد معرفی کرده و به شما پیشنهاد خرید سکه‌ها به قیمتی ناچیز را می‌دهند. حتی برای اطمینان شما در مرحله اول چند سکه واقعی را سر قرار می‌آورند. در مرحله معامله تمام سکه‌ها تقلبی می‌شود. حال اگر شما متوجه نشوید که سرمایه خود را پای سکه تقلبی به باد داده‌اید؛ اما اگر متوجه شوید آن موقع باید در برابر تهدید اسلحه پولهای خود را بدهید. این کلاه‌برداران نشان داده‌اند هیچ هراسی برای قتل طعمه‌های خود ندارند.

 شاهزاده نیجریهای

روش شاهزاده نیجریه‌ای یکی دیگر از روشهای مرسوم کلاه‌برداران است. در این روش فردی که در بیشتر مواقع زن سیاه‌پوستی است یک ایمیل همراه عکس برای افراد زیادی می‌فرستد و در آن خود را شاهزاده نیجریه‌ای معرفی می‌کند. او ادعا می‌کند برای خارج کردن ثروت هنگفتش از نیجریه باید ابتدا مالیات بپردازد و برای این کار به پول نیاز دارد. شاهزاده نیجریه‌ای به طعمه‌هایش وعده می‌داد اگر در این کار به او کمک کنند، آنها را در ثروتش شریک می‌کند. او به همین سادگی طعمه ساده‌لوحش را فریب داده و بعد از واریز پول به حسابش دیگر به هیچ پیامی پاسخگو نبود. این شیوه از کلاه‌برداری اینترنتی به 4199 معروف است. این عدد به بندی از قانون جزایی نیجریه اشاره دارد که جرایم اینترنتی در آن تعریف‌شده است.

  خانههای اجارهای

روش تکراری برخی کلاه‌برداران نیز اجاره خانه‌های اجاره‌ای است. این کلاه‌برداران در ابتدا خانه‌ای را با رهن پایین و اجاره بالا اجاره کرده و سپس با جعل سند، خانه را به چندین نفر به‌صورت رهن اجاره داده و یا می‌فروشند. البته طی سالهای اخیر با اجرای طرح کد ره‌گیری این روش کلاه‌برداری سخت‌تر شده اما هنوز هستند مجرمانی که به این شیوه قربانیان را سرکیسه می‌کنند.

  فیشینگ

دسترسی به رمز عبور و نام کاربری برای دسترسی به کارتهای اعتباری از محبوب‌ترین کلاه‌برداریهای موجود در روی زمین است که به‌اصطلاح «فیشینگ» نامیده می‌شود.

یکی از روشهای این نوع کلاه‌برداری به‌این‌ترتیب است که طعمه‌ها اسیر شماره‌هایی می‌شوند که به‌قصد فریب دادن آنها گرفته‌شده و سپس قطع می‌شوند. کنجکاوی افراد برای پی بردن به این‌کهMissed Call مربوط به چه کسی است، باعث می‌شود تا کلاه‌برداری از آنان ممکن شود. اکنون سؤال این است که این حُقه چگونه است؟ در پاسخ به آن باید گفت: یک کامپیوتر شماره‌هایی را انتخاب می‌کند و سپس به‌صورت اتوماتیک با آنها تماس می‌گیرد.

پس از آن‌که زنگ تلفن طعمه یا هدف موردنظر یک‌بار به صدا درآمد، کامپیوتر مذکور از کار متوقف می‌شود و گوشی در منوی فهرست تماسها یک تماس ازدست‌رفته را نشان می‌دهد. تا اینجا تکمیل طرح مذکور به این بستگی دارد که صاحب تلفن به شماره‌ای که به‌عنوان تماس ازدست‌رفته در فهرست تماسهای دستگاه وی نشان داده‌شده است، پاسخ دهد یا خیر.

کنجکاوی یکی از مهم‌ترین عواملی است که منجر به موفقیت چنین نقشه‌هایی می‌شود و حتی کلاه‌برداران هم خود می‌دانند که بسیاری از مردم به‌راحتی به تماسهای ازدست‌رفته خودپاسخ می‌دهند تا درنهایت به دلیل برقراری آن تماس پی ببرند.

به‌هرحال با پاسخ دادن به تماس ازدست‌رفته، صاحب تلفن بی‌آن‌که متوجه باشد به یک سرویس پرداخت نقدی تلفنی وصل می‌شود که به‌سرعت به ضرر وی نرخهایی محاسبه می‌شود. کلاه‌برداران نیز از این فرصت استفاده کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که حداکثر مبلغ مالی از این تماس به‌دست‌آمده است و سپس زمانی که قبض ماهانه مشترکین به دست آنها می‌رسد، افرادی‌که مورد چنین سوءاستفاده‌های مالی قرار گرفته‌اند تازه به حقیقت ماجرا پی می‌برند.

  کلاهبرداری از زندان

برخی کلاه‌برداران در داخل زندان نیز بیکار ننشسته و به‌صورت تلفنی از داخل زندان به‌حساب خود پول واریز می‌کنند. این تبهکاران به بهانه خرید طعمه‌ها را پای دستگاه خودپرداز کشانده و از طعمه می‌خواهند گزینه انگلیسی را انتخاب کند. بعد به‌جای واریز پول از حساب فروشنده برداشت می‌کنند.

  20 درصد کلاهبرداریها تلفنی است

سرهنگ بهروز رهبریان، رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاه‌برداری پلیس آگاهی دراین‌باره اظهار داشت: مهم‌ترین دلایل کلاه‌برداری در کشور ساده‌انگاری، تنبلی اجتماعی و طمع‌ورزی است. کلاه‌برداران با استفاده از حس نیاز مالی طعمه با پیشنهادهای وسوسه کننده توجه مالباختگان را جلب می‌کنند و به‌راحتی افراد را فریب می‌دهند.

وی ادامه داد: این افراد به علت تنبلی دوست دارند در کمترین زمان پول به دست آورند و به علت داشتن طمع زیاد گرفتار کلاه‌برداران می‌شوند. همیشه باید دانست که سریع‌ترین راه برای کسب درآمد غیرمعقول به نتیجه نمی‌رسد.

به گفته رهبریان، کلاه‌برداران پس از استفاده از روشی خاص برای کلاه‌برداری به علت اطلاع‌رسانی شیوه‌شان را تغییر می‌دهند و هر روز به دنبال راهکارهای جدید هستند.

وی با اشاره به این‌که 20 درصد کلاه‌برداریهای کشور را روش تلفنی تشکیل می‌دهد، گفت: این روش ابتدا در زندانها طراحی و اجرا شد که سپس به خارج از زندان نیز شیوع یافت. در این روش کلاه‌برداران با بهانه‌های مختلف طعمه را پای دستگاه عابر بانک کشانده و با تغییر زبان دستگاه از حساب آنها پولهای میلیونی برداشت می‌کنند. این افراد برخی از طعمه‌ها را از طریق آگهیهای روزنامه شناسایی می‌کنند.

  مردم را باید هوشیار کرد

دکتر مجید کریمی، جرم‌شناس نیز دراین‌باره معتقد است، مهم‌ترین دلیل داغ بودن بازار کلاه‌برداران در ایران، اطلاع نداشتن شهروندان با روشهای متقلبانه آنها است. هر جا پلیس و دستگاه قضایی وارد عمل شده و در خصوص روشهای کلاه‌برداری هشدار دادند، ما شاهد کاهش کلاه‌برداری با این روشها بوده‌ایم. وی افزود: بررسیها نشان می‌دهد، کلاه‌برداران مجرمانی با ضریب هوشی بالا هستند که همیشه با ظاهری موجه با قربانیان خود روبه‌رو می‌شوند. این افراد روانشناسان خوبی هستند و به‌راحتی بر طعمه خود تسلط فکری پیداکرده و فکر او را به مسیری که می‌خواهند می‌برند. این جرم‌شناس تأکید کرد: در این زمینه باید از رسانه ملی و رسانه‌های دیگر کمک گرفت و هرگاه سطح هوشیاری افراد جامعه را بالا ببریم، ریسک ارتکاب جرم را بالابرده‌ایم.
منبع: مهر-خبرآنلاین

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *