دستور جدید ملک سلمان، روابط بین قاهره و ریاض را بحرانی‌تر کرد

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۸ دی ۱۳۹۵


دستور جدید ملک سلمان، روابط بین قاهره و ریاض را بحرانی‌تر کرد

توافقهای صورت گرفته بین ریاض و قاهره تا اطلاع بعدی متوقف شد

دستور جدید ملک سلمان، روابط بین قاهره و ریاض را بحرانیتر کرد

 924973829

تهران- ایرنا- به دستور ملک سلمان پادشاه عربستان، تمامی توافقهای صورت گرفته بین ریاض و قاهره تا اطلاع بعدی متوقف شد؛ اقدامی که منجر به بحرانیتر شدن روابط عربستان با مصر شد.

پایگاه خبری بوابه الفجر روز (سه شنبه 30/901395) به نقل از یک منبع دیپلماتیک مصری که نامی از وی نبرده، نوشت: بیش‌تر توافقهای امضا شده بین مصر و عربستان به دستور ملک سلمان تا اطلاع بعدی به حالت تعلیق درآمد.

البته این لغو توافقها شامل طرحهای مربوط به مؤسسه الازهر که بیش‌تر آنها اجرا شده، نمی‌باشد.

منبع دیپلماتیک مصری هم‌چنین گفت: استقبال شیخ‌الازهر مصر از سفیر عربستان که روز گذشته (دوشنبه) صورت گرفته هیچ بعد سیاسی ندارد و الازهر به عنوان یک طرف مستقل و به دور از نهادهای کشوری مصر فعالیت می‌کند. برپایه این گزارش، بیش‌تر سرمایه‌گذاریهایی که از سوی محمد بن سلمان در مصر حمایت می‌شد به طور کامل متوقف شده و این در حالی است که پیش‌تر نیز کمکهای نفتی شرکت آمریکایی سعودی آرامکو نیز به مصر قطع شده بود.

این منبع دیپلماتیک مصری اظهار داشت: فشارهای عربستان هیچ تغییری در مواضع مصر چه درباره بحران سوریه یا یمن ایجاد نمی‌کند و قاهره ارتباط خود را با همه طرفها و بدون استثنا حفظ خواهد کرد.

مصر و عربستان در 9 آوریل گذشته (20 فروردین) 17 توافق‌نامه و سند همکاری در زمینه‌های برق، مسکن، انرژی هسته‌ای، کشاورزی، تجارت و بازرگانی و صنعت امضا کردند.

از جمله توافقهای مهمی که دو کشور به امضا رساندند مربوط به ترسیم مرزهای دریایی و طرحهای مسکن در منطقه سینا و انرژی هسته‌ای و اجتناب از مالیات مضاعف و هم‌چنین شش یادداشت تفاهم در زمینه‌های برق، تجارت و صنعت و به همراه آن سه برنامه همکاری بود. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *