در برخی سازمانها و نهادها خود افراد مقدار حقوقشان را تعیین می کنند

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵


در برخی سازمانها و نهادها خود افراد مقدار حقوقشان را تعیین می کنند

تشریح اسباب فساد
 از زبان مشاور دادستان کل کشور

در برخی سازمانها و نهادها خود افراد مقدار حقوقشان را تعیین می کنند

مشاور دادستان کل کشور در تشریح اقدامات دادستانی در برخورد با فیشهای حقوقی نجومی گفت: جلسات زیادی در حد بازخواست مدیران متصدی یا مدیران بالادستی در رابطه با فیشهای حقوقی نجومی در دادستانی کل کشور برگزارشده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدابراهیم نکونام در تشریح اقدامات دادستانی در برخورد با فیشهای حقوقی نجومی این موضوع را مصداق بارز کمرنگ‌شدن روحیه انقلابی در برخی از مسؤولان دانست و گفت: فیشهای حقوقی نجومی نشان‌دهنده بی‌مسؤولیتی افرادی است که این حقوقها را تصمیم‌گیری و تصویب کردند و اینکه با بی‌انصافی حقوقهای نجومی را به نام کارمند دولت و مسؤول در دولت جمهوری اسلامی دریافت کردند.
وی بابیان اینکه بررسی این موضوع به تحلیل حقوقی و قانونی نیاز دارد، افزود: زمانی در سازمان بازرسی ما فریاد می‌زنند که مدیرعامل در شرکتها باید جدا از هیأت مدیره باشد؛ چراکه هیأت مدیره ناظر بر اعمال و تصمیمات مدیرعامل است و وقتی مدیرعامل خودش عضو هیأت مدیره و تصمیم گیر، مجری و ناظر باشد طبیعی است که فساد ایجاد خواهد شد.

مشاور دادستان کل کشور تصریح کرد: اگر در ‌سازمانها و نهادها به خود افراد برای تصویب‌نامه پرداخت حقوق اختیار داده شود، اینجا مفاسد پیش می‌آید، در برخی موارد خودشان تصویب کردند که حقوقشان این مقدار است و بعد آن حقوقهای نجومی را گرفتند درصورتی‌که تصویب‌کننده حقوق و دستمزد، نهاد دیگری باید باشد.
مشاور دادستان کل کشور اضافه کرد: در مقوله فیشهای حقوقی نجومی افراد بی‌انصافی را دیدیم که متأسفانه این پولها را گرفتند، دریافت این حقوق علاوه بر اینکه حرام است، سوءاستفاده از اختیارات و تحصیل مال نامشروع نیز به شمار می‌رود. کسانی که تحصیل مال نامشروع کنند در نظام جمهوری اسلامی در هر رده و مقامی که باشند عزل می‌شوند، چون یکی از شرایط انتصاب مدیران رعایت انصاف، جوانمردی و داشتن وجدان است وقتی وجدان دینی و انسانی وجود نداشته باشد؛ لیاقت تصدی این نوع سمتها را این قبیل مسؤولان نخواهند داشت.
وی تأکید کرد: دادستانی کل کشور هم در ایفای وظایف خودش در این زمینه دقیقاً جلسات زیادی را در حد بازخواست مدیران چه مدیرانی که خودشان متصدی این موضوع بودند و چه مدیران بالا‌دستی که این موضوع را دنبال می‌کنند،‌ برگزار کرده است و امیدواریم آخرین بار باشد که در نظام اداری کشور چنین اتفاقی می‌افتد. وی با انتقاد از روحیه ضعیف مدیران در پاسخگویی نسبت به عملکرد زیرمجموعه‌هایشان خاطرنشان کرد: روحیه پاسخگویی در مدیران در حد خیلی پایین است که این‌یکی از معایب سیستم اداری کشور است، البته علاوه بر پاسخگویی ضعیف، روحیه تقابل و مقابله با سازمانهای نظارتی و حاکمیتی در خیلی از ادارات وجود دارد و این زمان‌بر است تا بخواهد اصلاح شود، ازآنجایی‌که اقتدار دادستانی کل کشور روزبه‌روز با توجه به قوانین و آیین دادرسی کیفری جدید در حال تجلی است، پاسخگویی مدیران در حال بیشتر شدن است.
منبع: روزنامه حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *