درباره اعتراض به نحوه جریمه مأموران راهنمایی و رانندگی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۲ دی ۱۳۹۵


درباره اعتراض به نحوه جریمه مأموران راهنمایی و رانندگی

درباره اعتراض به نحوه جریمه مأموران راهنمایی و رانندگی

 668187083

برخی گمان میکنند، مأموران نیروی انتظامی از آنجا که ظابطین قضایی هستند، حرفشان در محکمه سند است و حرف افراد دیگر خریداری ندارد که این تصور اشتباه است.

با توجه به حجم ترافیک بالای تردد وسایل نقلیه موتوری در سطح شهر و نیز حجم بالای مسافران، شاهد نظم بخشیدن و نظارت مأموران سخت‌کوش و زحمت‌کش راهنمایی و رانندگی هستیم که چگونه و با چه دقت و مشقتی در جهت وظایف محوله در سطح شهر و راهها انجام وظیفه می‌کنند.

شهروندان به جهت اطلاع از خلافی وسیله نقلیه خود یا به پلیس 10+ مراجعه نموده و تقاضای برگه خلافی وسیله نقلیه خود را می‌کنند یا به وسیله سامانه پیام کوتاه جهت دریافت خلافی ماشین خود از طریق سامانه هوشمند پیام کوتاه راهنمایی و رانندگی به ترتیب این مراحل را طی نمایید. ابتدا پشت کارت ماشین خود را ملاحظه کنید. در پشت این کارت ، یک کد 17 رقمی به شکل عمودی حک شده است. این کد با IR شروع می‌شود. اکنون شما می‌بایست این کد را به شماره 1101202020 از طریق SMS ارسال کنید. پس از چند لحظه مقدار جریمه ماشین و تعداد دفعات آن برای شما ارسال می‌شود. دقت داشته باشید که در هنگام تایپ کد 17 رقمی فاصله لازم نیست.

VIN چیست؟

در سایت اطلاع‌رسانی پلیس+10 کد 17 رقمی پشت کارت خودرو به این نام ذکر شده است، که بر اساس توضیحات فوق می‌توانید خلافی خودروی خود را از طریق سرویس پیام کوتاه استعلام نمایید. ناگفته نماند شماره پیامکی خلافی ماشین شما را تا 10 روز قبل به اطلاع شما می‌رساند.

چگونه از حق و حقوق خود در اثبات بی‌گناهی جریمه بی‌جهت از سوی مأموران راهنمایی رانندگی دفاع کنیم؟

در این خصوص که یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های شهروندان این است که نمی‌دانند چگونه با این موضوع برخورد و از حق و حقوق خود دفاع کنند که ما به چند نکته در این خصوص می‌پردازیم.

ذهنها بر آن است که با توجه به این‌که ماًمورین راهنمایی و رانندگی ظابطین قضایی هستند و مأمور اجرا، حرف ایشان مورد قبول محکمه است و حرف شما خریدار ندارد که اصلاً این‌چنین نیست و چند راه‌کار وجود دارد که به سمع و نظر شما می‌رسانم، شما به یکی از 3 روش ذیل می‌توانید اصل برائت یا فرض بی‌گناهی خود را ثابت نمایید.

1- برگه پارک خودرو: گاهی ممکن است که شما در شهرستان مینودشت جریمه شده‌اید ولی در آن تاریخ ماشین شما در شهر دیگری وجود داشته است.

شما می‌توانید با ارائه برگه پارک خودرو دلیل بیاورید که در ساعتی که جریمه شده اید اصلاً در محل یاد شده در برگه جریمه حضور نداشته بودید و ماشینتان در پارکینگ توقف داشته است.

2 – شهادت شهود: شما می‌توانید بعد از اعتراض و طی نمودن مراحل قانونی و قضایی با ارائه مستندات خود (شهادت شهود) در محضر قاضی گفته خود را اثبات نمایید و خسارت وارده به خود را جبران نمایید.

3- کد اختصاصی و نیز محدوده مأموریت ثابت: روش دیگری وجود دارد، بدین‌صورت است که هر مأمور راهنمایی و رانندگی کد اختصاصی به خود دارد و نیز محدوده مأموریت ثابتی دارند مگر با دستور مافوق که آن هنگام هم اداره راهنمایی و رانندگی در جریان می‌باشند و تاریخ و ساعت اعزام آنان در دفتر ثبت می‌شود. به طور کلی مأموران راهنمایی و رانندگی حدود مأموریت ثابتی دارند. به عنوان مثال مأموری که محدوده فعالیتش در خیابان میدان ولایت است نمی‌تواند در میدان شهدا یا کمربندی برگه جریمه صادر کند و شخصی که جریمه شده می‌تواند با استناد به این موضوع در دادگاه احقاق حق کند.

منبع: زرین‌نامه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *