دانشنامه حقوقی (حقوق مدنی)

دسته: معرفی کتاب
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۱ آذر ۱۳۹۵


دانشنامه حقوقی (حقوق مدنی)

دانشنامه حقوقی (حقوق مدنی)

 srangi03012516460_0002

تألیف: خانم دکتر فهیمه ملک‌زاده

ناشر: مجد

تاریخ انتشار: 1395

این دانشنامه در شش جلد نوشته شده است. نویسنده این مجموعه شش جلدی در بخشی از مقدمه کتاب آورده است: «در تدوین دانشنامه حاضر که کوششی است برای پاسخ به نیازهایی که احساس می‌شود به کتابها و منابع علمی زیادی مراجعه شده است تا در مجموع بتوانم اثر مطلوب و ارزشمندی را ارایه دهم. پس از مطالعه و جستجوی فراوان در کتابهای فقهی و حقوقی، کتاب ترمینولوژی حقوق دکتر جعفری لنگرودی را محور کار قرار داده و مطالب تکمیلی را از کتابهای فقهی و حقوقی اساتید فن از قدما تا معاصرین به آن افزوده شد. از امتیازاتی که در دانشنامه حاضر وجود دارد این است که معانی لغوی و اصطلاحات تشریحی بیش از 3000 واژه آورده شده است و تقسیم‌بندیهای مفیدی در زیر هر اصطلاح انجام شده است که برای افرادی که اهل تحقیق و پژوهش در رشته فقهی و حقوق می‌باشند جالب و قابل استفاده خواهد بود. علاوه بر آن تلاش شده است تا این کتاب نه تنها قابل استفاده برای دانش پژوهان رشته فقه و کلیه گرایشهای حقوق باشد، بلکه سرفصلی شود برای تحقیق در علوم دیگر. دانشنامه حاضر حاصل سالها تحقیق و پژوهش نگارنده است که اکنون به برخی از ویژگیهای آن به اختصار اشاره می‌کنیم:

1- بی شک در علم فقه و حقوق اساتید ارجمند آثاری بی نظیری دارند که در این تحقیق راه‌گشای نگارنده بوده است کمااینکه در این دانشنامه بیش از 400 منبع استفاده شده است و بدون اغراق از عمده کتب فقهی و حقوقی بهره گرفته‌ام و برای تبیین هر واژه‌ای به غالب آثاری که در این زمینه سخنی گفته اند و نیز اساتید صاحب نظر رجوع و بهترینها انتخاب شده‌اند.

2- در این اثر سعی بر آن بوده که کلیه اصطلاحات حقوقی و اصطلاحات مشترک در فقه و حقوق به تفصیل آورده شود. جهت تسهیل استفاده جامع از دانشنامه واژه‌هایی که به صورت استقراضی هم در فقه و حقوق از آنها استفاده می‌شود نیز آورده شده است.

3- دانشنامه حاضر می‌تواند مورد استفاده گروههای مختلف حقوقی و فقهی- حقوقی قرار گیرد اعم از اساتید، وکلا، دانشجویان …

4- اصطلاحات دانشنامه حاضر جهت تسهیل استفاده خوانندگان گرامی بنا بر حروف الفبا به نگارش در آمده است لذا بدون صرف وقت زیاد به راحتی می‌توان از اصطلاح مورد نظر را استفاده کرد.

5- در این تحقیق سعی نگارنده بر این بوده است که هر اصطلاح را به طور کامل بررسی کند به شکلی که خواننده را از رجوع به منابع دیگر بی نیاز کند.

6- هر اصلاح در لغت، اصطلاح به طور مفصل تبیین و سپس ماده یا مواد قانونی که اشعار به آن مورد دارد آ‌ورده شده و با مثال و مصادیق کافی فهم مطالب برای هر خواننده‌ای تسهیل شده است».


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *