داستان دختری که در باران شدید و سیلاب خرم‌آباد از مرگ در یک گودال نجات پیدا کرد

دسته: رویداد و حوادث
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۵


داستان دختری که در باران شدید و سیلاب خرم‌آباد از مرگ در یک گودال نجات پیدا کرد

داستان دختری که در باران شدید و سیلاب خرمآباد از مرگ در یک گودال نجات پیدا کرد

540572963

یک حادثه

دختر دانشجو که در جریان وقوع سیلاب خرم‌آباد به کما رفته بود پس از نجات توسط مرد فداکار و با تلاش گروه پزشکی بهبود نسبی یافته و از مرگ گریخته است.

شامگاه دوشنبه 18 آبان، بارش سیل‌آسای باران در شهر خرم‌آباد واقع در استان لرستان، دو دختر دانشجو را گرفتار سیلاب کرد. متأسفانه دراین حادثه یکی از دانشجویان به نام فروزان مراد وند جان باخت و نسرین محمدی دانشجوی دیگر با فداکاری یک رهگذر و با سطح هشیاری پایین به بیمارستان عشایر خرم‌آباد انتقال یافت و به دلیل شرایط وخیمش در بخش مراقبتهای ویژه – آی سی یو- تحت مراقبت قرار گرفت.

افشین مرادی، رئیس دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه لرستان گفت: «بر اساس آخرین پیگیریهایی که ریاست دانشگاه در گفت‌و‌گو با پزشکان بیمارستان درباره وضعیت خانم نسرین محمدی- دانشجوی اصفهانی دانشگاه- داشته است، خوشبختانه اعلام شد سطح هشیاری وی بالاآمده و حال عمومی‌اش در وضعیت ثبات قرار دارد اما در حال حاضر مشکل دختر جوان، ورود آب به داخل ریه‌اش است که به همین خاطر باید معالجه ادامه یابد.»

فیلم منتشرشده مربوط به نجات نیست

خجسته پور، فرماندار خرم‌آباد هم ضمن ابراز تأسف از حادثه پیش‌آمده برای دختران دانشجو گفت: ساعتی پس از سیل شامگاه دوشنبه، فیلمی با عنوان غرق شدن دختر دانشجو در اینترنت و فضاهای مجازی منتشر شد اما در بررسیها مشخص شد این فیلم مربوط به دانشجوی جان‌باخته نیست بلکه فیلم مربوط به دانشجویی به نام نسرین محمدی است که هم‌اکنون در بیمارستان شهدای عشایر بستری است و تحت مراقبت قرار دارد.

دختر دانشجو چگونه نجات یافت

درحالی‌که تعدادی از شاهدان حادثه غرق شدن دختران دانشجو مشغول فیلم‌برداری بوده یا نسبت به موضوع بی‌توجه بودند، یک شهروند لرستانی با خطر انداختن جان خود، به درون کانال آب‌رفته و این دختر را که زیر پل فلزی گیر افتاده بود نجات داد. سید علی محمدی-مردفداکار- درباره لحظات سخت نجات گفت: هنگام بارندگی از خیابان انقلاب به سمت سه‌راه الشتر حرکت می‌کردم که متوجه شدم فردی به کانال سقوط کرده و در زیر پل فلزی گیر افتاده است. بلافاصله با دیدن این صحنه درحالی‌که آب کانال بین سه تا چهار متر بالاآمده بود به سمت محل رفتم اما چیزی مشخص نبود.

دوستان دختر دانشجو وحشت‌زده کمک می‌خواستند؛ بنابراین با اطلاعاتی که آنها دادند زیر پل آهنی رفتم و این دختر که یکی از پاهایش پیچ‌خورده و وسط پل آهنی گیرکرده بود را بیرون کشیدم. بعد هم سه دقیقه درهمان شرایط بحرانی به احیای او پرداختم؛ بنابراین با کمک یک خودروی عبوری او را چندم‌تری بردیم اما نزدیک بیمارستان آن‌قدر ترافیک بود که مجبور شدم او را روی دوشم به بیمارستان برسانم. حالا هم خوشحالم که این دختر نجات پیداکرده و حال عمومی‌اش خوب است.

پدر و مادر دختر نجات‌یافته چه گفتند؟

پدر نسرین محمدی، دانشجوی اصفهانی حادثه‌دیده در سیلاب گفت: دوشنبه‌شب حدود ساعت 8 از دانشگاه با من تماس گرفتند و خبر دادند پای دخترم شکسته است. بعد هم از من خواستند خیلی سریع به خرم‌آباد برویم؛ بنابراین خیلی سریع حرکت کردیم و ساعت سه و نیم رسیدیم.

هنگامی‌که به بیمارستان رفتیم متوجه حادثه شدیم.مادر این دختر نیز گفت: «امیدوارم خدا به مرد فداکار که با ازخودگذشتگی و جوانمردی دخترمان را نجات داد خیر دنیا و آخرت عنایت فرماید. حالا هم از شهردار و فرماندار و تمامی مسئولان می‌خواهیم برای پیشگیری از چنین حوادث تلخ و ناگواری، به فکر چاره‌ای اساسی باشند.»

یک تحلیل

باز جای شکرش باقی است که نسرین به سرنوشت تلخ و مبهم فروزان و مریم_ همان خانم تهرانی در خیابان پاسداران که چندی پیش پیرامونش مفصل بحث شد_گرفتار نیامد اما این رهایی، ذره‌ای از مسؤولیت شهرداری و سایر مسؤولین استان لرستان نمی‌کاهد.

بازهم از دل حوادث تلخ و ناگوار این مرزوبوم، بوی نه‌چندان خوشایند قصور مسؤولین به مشام می‌رسد. ارگانها و نهادهای پاسخگو در چنین شرایطی به‌جای پذیرش کوتاهی خود، بیان عذرخواهی و کوشش برای اصلاح وضع موجود، از پاسخگویی طفره می‌روند و به بیانیه‌های مکرر از پشت یک تریبون بی‌رحم بسنده می‌کنند.

البته از هم‌وطنان محترم نیز تقاضا می‌شود به‌جای ثبت تصویری حوادث جهت نمایش در فضای مجازی و حاشیه سازیهای مکرر، تا زمانی که امکانش هست و توان دارند، به هم نوعان خودیاری رسانند.

گاهی لبخند رضایت یک انسان در فضای حقیقی، به لایکهای متعدد و بی‌معنی انسانهای فضای مجازی می‌ارزد.

محمدتقی شاکرمی، معاون رئیس‌کل دادگستری لرستان نیز با تسلیت به خانواده مرحومه فروزان مراد وند و جامعه دانشجویی با اعلام پیگیری قاطع قضایی استان نسبت به این پرونده گفت: «متأسفانه مسؤولان استان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند و این امر نیز در نظام اسلامی ما و جامعه شهرنشینی جدید جایگاهی ندارد؛ بنابراین وظیفه خود می‌دانیم با عوامل این حادثه قاطعانه برخورد کنیم. ضمن اینکه در استان از نبود سیستم مدیریت بحران منسجم رنج می‌بریم و خواستار هماهنگی مدیران استانی برای پیشگیری از چنین حوادثی هستیم.»

وی با ابراز تأسف از حضور افراد تلفن همراه به دست در چنین حوادثی که با بی‌تفاوتی محض، فقط به فیلم‌برداری یا عکاسی می‌پردازند، گفت: «امیدواریم برخی از هم‌وطنان که چنین رفتاری در قبال رخداد‌ها و حوادث دارند با درک شرایط حساس وقوع حوادث ناگوار، به‌جای این رفتار منفعلانه در حد توان به کمک افراد حادثه‌دیده بشتابند.»

منبع: خبر آنلاین

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *