خوشاخلاقی از منظر پیامبر اکرم
خوشاخلاقی از منظر پیامبر اکرم
خوشاخلاقی از منظر پیامبر اکرم
خوشاخلاقی، عنصرى کلیدى در دینداری و عاملى مهم در موفقیت انسان است. شاید مهمترین ویژگى رسول خدا صلیالله علیه و آله اخلاق برتر اوست که در قرآن نیز بدان اشارهشده است: «بهراستیکه تو داراى اخلاق عظیم هستى»(1). قرآن با تمجید نرمخویى رسول خدا صلیالله علیه و آله، تأکید مىکند که اگر ایشان تندخو مىبود، مردم از اطرافش پراکنده میشدند.(2) خوشاخلاقى، در سیره اجتماعى پیامبر اکرم، از جایگاه والایى برخوردار است؛ بهگونهای که رسول خدا صلیالله علیه و آله، هدف رسالت خود را کامل کردن ویژگىهاى والاى اخلاقى(3) و در روایتى دیگر، کامل کردن خوشاخلاقى(4) دانسته است تا آنجا که فرموده است: «اسلام همان اخلاق نیک است».(5) آن حضرت در برخى روایات نیز اخلاق نیک را نصف دین دانستهاند.(6)
اخلاق نیکو را مىتوان کلید کسب دیگر فضایل و کمالات دانست. هر کس از این موهبت الهى برخوردار باشد، بهراحتی مىتواند، پلههاى ترقى و پیشرفت مادى و معنوى را طى کند. شاید به همین دلیل پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله فرمود: «بنده خدا بااخلاق نیک خود به بزرگترین درجات آخرت و منزلگاهها و مراتب شریف مىرسد…»(7) اخلاق نیک با رسالت و شریعت ایشان درآمیخته که مؤمنترین افراد را خوشاخلاقترین آنها مىداند: «أکمل المؤمنین ایماناً آحسنهم خلقاً»(8) و سنگینترین عمل را در روز داورى، داشتن اخلاق نیک معرفى مىکند.(9) انسان کسانى را به خود نزدیکتر مىداند که اخلاقشان بهتر باشد: «دوستداشتنیترین شما براى من و نزدیکترین شما به من در روز قیامت، خوشاخلاقترین و متواضعترین شماست».(10)
رسول خدا صلیالله علیه و آله خوشاخلاقى را موجب جلب خیر دنیا و آخرت(11) و مانع از آتش جهنم(12) دانسته و فرموده است: «سه چیز است که اگر در کسى نباشد، نه از من است و نه از خداى عزوجل؛ بردبارىاى که با آن جهالت نادانان را رد کند؛ اخلاق نیکى که با آن در میان مردم زندگى کند و ورعى که وى را از گناهان الهى بازدارد.(13)
ایشان همچنین فرمودهاند: «نخستین چیزى که روز قیامت، در ترازوى اعمال بنده خدا گذاشته مىشود، اخلاق نیک اوست»(14). نیز فرمود: «چیزى بهتر از خوشاخلاقى، در ترازوى عمل انسان قرار نمىگیرد»(15). همچنین فرمود: «شبیهترین انسان به من، خوشاخلاقترین شماست»(16) و «در قیامت، نزدیکترین انسان به من کسى است که از همه خوشاخلاقتر باشد و براى خانوادهاش از همه بهتر باشد».(17)
پیامبر کاملترین مؤمنان را خوشاخلاقترین آنها مىدانست(18) و بر خوشرویى با مردم و دست دادن با آنها تأکید مىکرد و آن را اخلاق مؤمنان، صدیقان، شهدا و صالحان مىشناساند.(19) روزى مردى مقابل رسول خدا صلیالله علیه و آله ایستاد و از ایشان پرسید: «اى پیامبر خدا! دین چیست؟» فرمود: «خوشاخلاقى». مرد دوباره از سمت چپ ایشان آمد و همان پرسش را مطرح کرد و حضرت نیز دوباره فرمود: «خوشاخلاقى». این بار مرد از پشت سر ایشان آمد و همان سؤال را پرسید. رسول خدا صلیالله علیه و آله به او نگاه کرد و فرمود: «آیا دین را نمىفهمى؟ دین آن است که خشمگین نشوى».(20)رسول خدا صلیالله علیه و آله در پاسخ به این پرسش که نیکى چیست نیز فرمود: «نیکى همان خوشاخلاقى است…».(21)
پینوشتها:
1 ـ قلم/4.
2 ـ آلعمران/159.
3 ـ کنز العمال، ح 5217. (انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق).
4 ـ کنز العمال، ح 5217. (انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق)
5 ـ کنز العمال، ح 5215. (الاسلام حسن الخلق).
6 ـ بحارالانوار، ج68، ص385؛ کنز العمال، ح5141.
7 ـ المحجه البیضاء، ج 5، ص 93؛ میزان الحکمه، ج3، ص139.
8 ـ بحارالانوار، ج68، ص389.
9 ـ بحارالانوار، ج68، ص 383
10 ـ بحارالانوار، ج68، ص385
11 ـ بحارالانوار، ج68، ص384
12 ـ کنز العمال، ح5190.
13 ـ بحارالانوار، ج66، ص386.
14 ـ بحارالانوار، ج68، ص385.
15 ـ بحارالانوار، ج68، 374
16 ـ بحارالانوار، ج68، ص387.
17 ـ بحارالانوار، ج68، ص387
18 ـ بحارالانوار، ج68، ص387
19 ـ قال النبى صلیالله علیه و آله: من اخلاق المؤمنین والصدیقین والشهداء والصالحین البشاشه اذا بروا والمصافحه والترحیب اذا التقوا، ابو عبدالرحمن سلمى، «آداب الصحبه وحسن العشره» در: مجموعه آثار ابو عبدالرحمن سلمى، گردآورى نصراللَّه پورجوادی، تهران: مرکز نشر دانشگاهى، چاپ اول: 1372، ج 2، ص96.
20 ـ بحارالانوار، ج68، ص393.
منبع؛ وبسایت فصلنامه تخصصی اخلاق