حمل سلاح سرد و خریدوفروش آن در آستانه جرم انگاری

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۰ آبان ۱۳۹۵


حمل سلاح سرد و خریدوفروش آن در آستانه جرم انگاری

حمل سلاح سرد و خریدوفروش آن در آستانه جرم انگاری

بر اساس اصلاحیه جدید قانون مجازات اسلامی حمل سلاح سرد و خریدوفروش آن نیز جرم است.

829416108

قتلها با سلاح سرد در ایران بیشتر در نزاعهای خیابانی و درگیریهای شخصی یا بعضاً خانوادگی رخ می‌دهد. آنجا که خون به مغز نمی‌رسد و خشم، کینه‌ورزی، تسویه‌حسابهای شخصی و… کار را به‌جایی می‌رساند که قمه، شمشیر و حتی چاقوهای خانگی، صحنه جرم را خونین می‌کند و گاهی ضربات چنان کاری می‌شود که آخرین ثانیه‌های زندگی مقتول را رقم می‌زند.

اما شواهد نشان می‌دهد هنوز در بخشهایی از شهرهای ایران، افرادی هستند که سلاح سرد یکی از اصلی‌ترین وسایل شخصی آنان را شامل می‌شود و باانگیزه‌های مختلفی همراه خود قمه و چاقو دارند. درواقع قمه دستاویزی برای امنیت آنها در شرارتهای احتمالی است.

این گروه بخش مهمی از پرونده‌های جراحت یا قتل با سلاح سرد را تشکیل می‌دهند و گروه دیگرکسانی هستند که باانگیزه‌های شخصی و با توجه به سهل‌الوصول بودن این سلاحها دست به سلاح می‌شوند…در ایران در سال 1392 قانون مجازات اسلامی در ماده 617 این قانون آمده بود که هر فردی با چاقو و یا هر وسیله دیگر تظاهر به قدرت‌نمایی کرده و در این حین برای مردم ایجاد مزاحمت کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود؛ اما روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اضافه کردند یک تبصره مهم این قانون را کامل‌تر کردند.

بر این اساس ازاین‌پس در تبصره اضافه‌شده به این ماده‌قانونی حمل این سلاحها هم جرم تلقی می‌شود. در همین رابطه سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از تصویب الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی مبنی بر ممنوعیت حمل سلاح سرد در کمیسیون خبر داد.

و با الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی ممنوعیت حمل سلاح سرد در کمیسیون به تصویب رسید.

و در لایحه مذکور حمل سلاحهای سردی چون قمه، شمشیر، ساطور و چاقوی ضامن‌دار و سایر سلاحهای سرد هم جرم محسوب می‌شود و مجرم به حداقل مجازات در این ماده محکوم می‌گردد.

خریداران و واردا کنندگان سلاحهای مذکور طبق قانون محکوم می‌گردند، اما پیش‌ازاین قانون در مورد جرم تلقی شدن حمل سلاح سرد وجود نداشت، با الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، حمل سلاح سرد جرم تلقی خواهد شد.

مخالفان طرح چه میگویند؟

اصلاح این قانون پیش‌ازاین نیز از سوی برخی کارشناسان حقوقی نیز پیشنهادشده بود و برخی دیگر نیز از مخالفان این قانون بودند و معتقدند با این قانون برخی افراد جامعه نسبت به برخی دیگر از افراد ناسازگار خلع سلاح می‌شوند. در همین باره پیش‌ازاین بهمن کشاورز عنوان کرده بود: این تغییر، در روزگاری که امنیت در اماکن عمومی و خصوصی به‌خوبی تأمین نمی‌شود، احتمالاً تنها به ضرر مردم عادی است که در مقابل تبهکاران که سلاح گرم و سرد ازجمله همین اقلام اضافه‌شده را به‌هرحال تهیه می‌کنند، بی‌دفاع و خلع سلاح شده‌اند. حال موضوع دیگری مطرح‌شده و آن ممنوعیت یا محدودیت حمل و نگهداری اسلحه سرد به مفهوم چاقو و کارد و قمه و امثال اینهاست.

به نظر می‌رسد در اینجا با خلط علت ارتکاب جرم با ابزار ارتکاب آن مواجه هستیم. علت ارتکاب جرایم خشن علیه اشخاص، وجود سلاح گرم و سرد نیست. پذیرفتنی است که اگر فردی شخصیت ضداجتماعی داشته یا روان‌پریش باشد و وجود این حالت او را به‌سوی ارتکاب جرایم علیه اشخاص سوق دهد، در دسترس بودن سلاحهای گرم و سرد ممکن است آثار اقدامات او را تشدید و خشونت بیشتری را بر اقدامات او بار کند؛ اما چنین فردی اگر دچار خلجانات [اضطراب] ناشی از وجود شخصیت ضداجتماعی یا روان‌پریشی شود و این تحولات ذهنی او را به‌سوی ارتکاب جرم بکشاند، برای ارتکاب عمل از کارد آشپزخانه،‌ چاقوی میوه‌خوری، داس و بیل و کلنگ و بالاخره حتی یک قطعه چوب به‌عنوان چماق می‌تواند استفاده کند و آثار عملش به همان اندازه که چاقوی ضامن‌دار ساخت چین یا زنجان و قمه و خنجر و کارد ممکن است مخرب باشد، مخرب و کشنده خواهد بود.

سلاح سرد کدام سلاحها را شامل میشود؟

سلاح در یک تقسیم‌بندی کلی به سلاح سرد و گرم تقسیم می‌شود؛‌ سلاح سرد خود به سلاح سرد جنگی و سلاح سرد غیرجنگی تقسیم می‌شود و حمل و نگهداری سلاح سرد جنگی مانند انواع سرنیزه‌های قابل‌نصب روی تفنگ و انواع کاردهای سنگری متداول در نیروهای مسلح یا مشابه آنها مانند شمشیر و مانند آن هرچند که هیچ استفاده‌ای از آن نشود به‌موجب مواد 1 و 2 قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب 26/11/1350 و بنا به فهرست انواع اسلحه سرد جنگی و شکاری موضوع تبصره 2 ماده یک قانون تشدید مجازات، قاچاق اسلحه و مهمات محسوب می‌شود.

چنانچه حمل‌کننده و نگه‌دارنده سلاحهای سرد جنگی به‌وسیله آن سلاح مبادرت به تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد علاوه بر مجازات جرم نگهداری و حمل سلاح سرد جنگی، مطابق ماده 617 قانون مجازات اسلامی به مجازات جرم قدرت‌نمایی با چاقو محکوم خواهد شد.

نگهداری و حمل سلاح سرد غیرجنگی مانند کارد آشپزخانه و انواع چاقوهای ساده جرم تلقی نمی‌شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده است، مگر این‌که شخص نگه‌دارنده یا حمل‌کننده سلاح، از آن استفاده مجرمانه کند.

سه ماه تا سه سال حبس برای حمل افشانه و شوکر

حمل افشانه و شوکر از دیگر سلاحهای سرد، سه ماه تا سه سال حبس دارد. البته برخی قضات همواره تأکید می‌کنند که مشکل ما مجازات حمل و نگهداری افشانه‌های گازی تهوع‌آور، شوکرهای الکتریکی و افشانه‌های اشک‌آور است که به‌وفور در بازار یافت می‌شود. آنها تأکید می‌کنند که باید یک مصوبه قانونی داشته باشیم تا بتوانیم با کسی که در ویترین مغازه‌اش ازاین‌گونه ابزارآلات دارد، برخورد کنیم

منبع: سایت الف


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *