حمایت انگلیس از تحقیقات سازمان ملل در مورد جنایات جنگی سعودی در یمن

دسته: بین المللی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۳ مهر ۱۳۹۵


حمایت انگلیس از تحقیقات سازمان ملل در مورد جنایات جنگی سعودی در یمن

روزنامه گاردین در آستانه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، در گزارشی از تغییر موضع دولت انگلیس در قبال لزوم تحقیقات مستقل از سوی این نهاد بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر و جنایت جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن خبر داد.
گاردین نوشت: دولت انگلیس پس از یک تغییر موضع، نام خود را به فهرست دولتهای درخواست‌کننده از سازمان ملل، برای اعزام هیأت تحقیقاتی مستقل به یمن به‌منظور بررسی جنایتهای جاری دراین کشور اضافه کرده است.
این روزنامه انگلیسی افزود: این درخواست که نشان‌دهنده تغییر موضع در سیاست خارجی انگلیس شمرده می‌شود، قرار است هفته جاری در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو مطرح و به رأی گذاشته شود.
گاردین نوشت: این اقدام از سوی فعالان حقوق بشری و کارزارهای حمایت از حقوق بشر مورد استقبال قرارگرفته است.
این روزنامه افزود: با توجه به متن طرح پیشنهادی و حمایت انگلیس از آن، نشان می‌دهد که دولت «ترزا می» برای اولین بار ضرورت تحقیقات مستقل از سوی کارشناسان بین‌المللی در مورد فجایع انسانی در یمن به رسمیت شناخته است.
گاردین نوشت: دراین طرح پیشنهادی که از سوی دولت هلند به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه‌شده، آمده است که «هیأتی تحقیقاتی با همکاری کارشناسان بین‌المللی به‌منظور بررسی و تهیه گزارشی برای مشخص شدن حقیقت در خصوص وضعیت حقوق بشر در یمن و خشونتهای صورت گرفته از سپتامبر سال 2014 به این کشور اعزام شود.»
این روزنامه انگلیسی افزود: دراین طرح از هیأت اعزامی خواسته‌شده است تا یافته‌های خود را به‌صورت شفاهی در نشست آتی شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه و متعاقباً گزارش کتبی‌شان را تحویل نمایند.
گاردین نوشت: قرار است 47 عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشستی که روز پنجشنبه و جمعه در ژنو برگزار خواهد شد، به این طرح جنجالی رأی دهند.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، تاکنون 22 کشور عضو اتحادیه اروپا از این طرح پیشنهادی حمایت کرده‌اند.
گاردین نوشت: «جان فیشر» مدیر دیده‌بان حقوق بشر در ژنو گفت که هرچند این طرح پیشنهادی جای تحقیقات بین‌المللی و مستقل برای بررسی جنایات جاری در یمن را نمی‌گیرد اما بایستی موردحمایت قرار گیرد چراکه این گزارش از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل موردبررسی قرار خواهد گرفت.
این روزنامه انگلیسی به نقل از وی افزود: این‌یک محک برای ارزیابی تعهد دولت انگلیس به موازین حقوق بشر است.
گاردین افزود: «سید احمد الوداعی»، مدیر مرکز حقوق بشر و دموکراسی بحرین نیز اظهار داشت: آنچه در یمن پس از بمبارانهای ائتلاف به رهبری عربستان به‌جای مانده، بزرگ‌ترین فاجعه بشری جهان است. اعتبار سازمان ملل به حمایت از این طرح بستگی دارد.
این روزنامه افزود: انگلیس پیش‌تر گفته بود که با انجام تحقیقات بین‌المللی و مستقل در خصوص جنایتهای صورت گرفته در یمن مخالف نیست اما در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی مانع‌تراشی کرد. به همین خاطر سازمان ملل متحد به تشکیل کمیسیون ملی یمن رأی داد اما متعاقباً «رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در آگوست گذشته اظهار داشت که این کمیسیون قادر به اجرای وظایفش نیست.
گاردین نوشت: در حال حاضر شمار کشته‌شدگان در یمن رو به افزایش است و تاکنون سه کمیته پارلمانی مجلس عوام خواستار بررسی جنایتهای صورت گرفته در یمن شده‌اند.
این روزنامه انگلیسی نوشت: عربستان سعودی در مارس 2015 به بهانه حمایت از دولت یمن علیه معارضین حوثی که کنترل صنعا پایتخت این کشور را به دست گرفته بودند، به این کشور حمله کرد.
گاردین افزود: گزارشهای منتشرشده حاکی از این است که یک‌سوم حملات هوایی عربستان در یمن علیه غیرنظامی بوده است.
این روزنامه با اشاره به حمایتهای نظامی و پشت پرده دولت انگلیس از حملات نظامیان سعودی علیه یمن، نوشت: هنوز ابعاد حمایتهای نظامی انگلیس از عربستان به‌طور دقیق مشخص نیست.
روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی روز سه‌شنبه نوشت: به‌رغم درخواست دولت هلند از شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص به جریان انداختن تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل برای بررسی جنایات جاری در یمن اما بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس با آن مخالفت کرده بود.
این نشریه خبری افزود: «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته اعلام کرده بود که کشورش از این تحقیق حمایت نمی‌کند و بیان داشت: «انگلیس به مجموعه‌ی بسیار بزرگی از منابع اطلاعاتی دسترسی دارد که ما را از جزئیات حوادث یمن آگاه می‌سازد»
ایندیپندنت نوشت: «پولی تراسکوت» عضو سازمان عفو بین‌الملل، این اقدام انگلیس را خیانت به مردم یمن توصیف کرد و گفت: این رفتار دولت انگلیس تکان‌دهنده است. درحالی‌که انگلیس ادعا می‌کند حامی عدالت است اما اکنون سردسته اسلحه فروشان شده است.
ایندیپندنت نوشت: در همین حال دو نماینده مجلس عوام انگلیس نیز ضمن انتقاد از عملکرد دولت گفتند که این موضوع ضروری و فوری است چرا ک تعداد قربانیان در یمن رو به افزایش است.
جمعه گذشته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد با اشاره به کشته شدن افراد غیرنظامیان در یمن، ادامه این وضعیت را «عمیقاً نگران‌کننده» توصیف کرده بود.
بر اساس گزارش سازمان ملل، از زمان شروع حملات هوایی عربستان و متحدانش علیه یمن در مارس 2015 میلادی (فروردین 1394)، بیش از 10 هزار نفر در یمن کشته‌شده‌اند که بیش از 3 هزار و 800 نفرشان غیرنظامی بوده‌اند
گزارشهای منتشرشده حاکی از آن است که انگلیس از زمان آغاز حملات عربستان سعودی به یمن بیش از 3 میلیارد پوند مجوز فروش سلاح به عربستان سعودی صادر کرده است.
بر اساس آمار رسمی کمپین مبارزه با تجارت سلاح، عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات از انگلیس است و از سال 2010 تجهیزاتی به ارزش 6 میلیارد و 700 میلیون پوند از این کشور دریافت کرده است.
علاوه بر فروش تسلیحات، ارتش انگلیس در سال جاری میلادی در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. منبع: وب‌سایت ستاد حقوق بشر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *