حق سرویس، حق ماست!

دسته: حقوق مصرف کننده
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۳ دی ۱۳۹۵


حق سرویس، حق ماست!

حق سرویس، حق ماست!

 312852855

مشتریان باید بابت خدمات ویژه، حق سرویس 5 تا 10 درصدی پرداخت کنند به گفته رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش دریافت حق سرویس در تمام رستورانها غیرقانونی است سازمان حمایت از مصرفکنندگان، اتحادیهها را بابت دریافت حق سرویس از مشتریان بازخواست کرده است مشتریان با سند و مدرک به تخلف رستوران اعتراض کنند به طوریکه در فاکتور غذا حق سرویس محاسبه شده باشد ممنوعیت دریافت حق سرویس از سوی اتحادیهها به تمام واحدهای صنفی پیامک شده، اما صنوف اظهار بیاطلاعی میکنند مشتریان در صورت مشاهده تخلف رستورانهای زیر نظر اتحادیه چلوکباب و چلوخورش با شماره 86027259 تماس بگیرند.

این روزها موضوع ممنوعیت دریافت حق سرویس از مشتریان رستورانها در میان رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی هم‌چون تلگرام خبرساز شده است که این مسأله مشتریان را دچار سردرگمی در خصوص پرداخت یا عدم پرداخت حق سرویس در رستورانها کرده است. تا به امروز مسأله دریافت حق سرویس از مشتریان در سایه نبود یک متولی و ناظر مشخص، گردش مالی چند میلیاردی را در این صنف ایجاد کرده است. بنابراین می‌توان مدعی شد که مطرح شدن این مسأله و اعتراضات مردمی درباره پرداخت حق سرویس بین 5 تا 10 درصدی در بیش‌تر رستورانها و چلوکبابیهای شهر تهران مؤثر نبوده است، بلکه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موضوع دریافت حق سرویس از مشتریان را از اتحادیه چلوکباب و چلو خورش و اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس جویا شده است که رؤسای این اتحادیه‌ها دریافت حق سرویس از مشتریان را غیرقانونی و تخلف اعلام کرده و از مردم خواسته‌اند که واحدهای صنفی متخلف را طی تماس با شماره 124 یا شماره 88442394 و 88442395 به اتحادیه‌های مربوطه معرفی کنند تا در کم‌ترین زمان ممکن با آنها برخورد جدی و قانونی شود.

پرداخت 26 هزار تومان برای خیرمقدم!

با وجود دستورالعمل قاطع و جدی اتحادیه‌های مربوطه که بر اساس گفته رؤسای اتحادیه چلوکباب و چلوخورش و اتحادیه دارندگان سلف‌سرویس و رستوران، ممنوعیت دریافت حق سرویس از مشتریان به واحدهای صنفی طی بخش‌نامه‌ای ابلاغ و هم‌چنین پیامک شده است. رستورانها و چلوکبابیهای شهر تهران هم‌چنان حق سرویس را در فاکتور غذا محاسبه می‌کنند که در این راستا یکی از مشتریان به خبرنگار روزنامه قانون، می‌گوید: چند روز پیش به همراه خانواده‌ام به یکی از رستورانهای نسبتاً خوب شهر رفتیم. در هنگام سفارش غذا ارزان‌ترین غذای موجود در منو را یعنی چلوکباب کوبیده به قیمت هر پرس 18هزارتومان، انتخاب کردیم. پس از سرو غذا که از رفتار پیش خدمتها مشخص بود که حضور ما بیش‌تر از نیم ساعت نباید طول بکشد، در فاکتور غذا مشاهده کردم که به جای پرداخت 114هزار تومان، حدود 26 هزارتومان حق سرویس در نظر گرفته شده و باید 140 هزار تومان پرداخت کنم. نسبت به پرداخت 5 درصد حق سرویس به صندوق‌دار رستوران اعتراض کردم، اما صندوق‌دار در خصوص ممنوعیت دریافت حق سرویس از مشتریان اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که از زمان شروع به کار این رستوران تا به امروز هم‌چنان حق سرویس از مشتریان گرفته شده و هیچ بخش‌نامه‌ای از طرف اتحادیه چلوکباب و چلو خورش برای این رستوران ارسال نشده است. در همین لحظه یکی از مسؤولان رستوران که متوجه اعتراض و بحث من با صندوق‌دار شده بود به طرفم آمد و گفت: خانواده شما مگر در فرودگاه و به صورت سرپایی غذا خورده‌اند که حق سرویس پرداخت نکنید؟ از زمانی که شما وارد رستوران شده‌اید، پیش خدمتهای رستوران به شما خیرمقدم گفته و خانواده شما را با احترام تا سر میز هدایت و راهنمایی کرده‌اند، بنابراین باید حق سرویس پرداخت کنید.

رستوران ما فقط 5 درصد حق سرویس می‌گیرد درصورتی‌که رستورانهای دیگر بابت ارائه این نوع خدمات وی‍‍ژه هزینه بیش‌تری دریافت می‌کنند. اگر شما برای سرو غذا به رستوران هتل رفته بودید، باید 18درصد حق سرویس پرداخت می‌کردید. بنابراین پرداخت این 28 هزار تومان آن‌قدر هم زیاد نیست که بحث و جدال در رستوران راه انداخته‌اید.

حتی شما رستوران معروف عزیز!

صرف نظر از قیمتهای نجومی یک پرس غذا در برخی از رستورانها و چلوکبابیهای شهر تهران که بدون توجه به کیفیت آن و فقط بر اساس منطقه و نوع دکوراسیون تعیین می‌شود، در لابه‌لای فاکتور مشتریان هم‌چنان دریافت حق سرویس، دیده می‌شود که گویا با توجه به اظهارات این مشتری تخلف این مراکز، دیگر به حق مسلم آنها تبدیل شده و جای هیچ گونه اعتراضی وجود ندارد. سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعاً اتحادیه دارندگان سلف‌سرویس و رستوران و اتحادیه چلوکباب و چلوخورش، بخش‌نامه یا ابلاغیه‌ای در خصوص ممنوعیت دریافت حق سرویس به رستورانهای سطح شهر ارسال نکرده‌اند؟

در این‌باره ناصر حسینی تبریزی، رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران به« قانون» می‌گوید: دریافت حق سرویس از مشتریان حتی در رستورانهای معروف و مشهور هم خلاف و غیرقانونی است و بخش‌نامه آن به تمام رستورانهای عضو اتحادیه چلوکباب و چلوخورش ارسال و پیامک شده است. بنابراین هر واحد صنفی عضو اتحادیه نسبت به ممنوعیت دریافت حق سرویس از مشتریان اظهار بی‌اطلاعی کند، متخلف است. وی ادامه می‌دهد: اماکنی که دارای میز و صندلی برای حضور مشتریان هستند رستوران محسوب شده و اجازه دریافت حق سرویس و خدمات را نخواهند داشت و واحدهای صنفی نیز که میز و صندلی ندارند، نه حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده را دارند و نه حق دریافت سرویس و خدمات.

شماره تماس رسیدگی به تخلفات

رییس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش تهران، تصریح می‌کند: متأسفانه تا به امروز برخورد قانونی با واحدهای صنفی متخلف نشده است به طوری که سازمان تعزیرات باید واحدهای صنفی متخلف که حق سرویس از مشتریان دریافت می‌کنند را شناسایی و پلمپ کرده تا سایر رستورانها از دریافت حق سرویس خودداری کنند. حسینی می‌گوید: مشتریان در صورت مشاهده تخلف رستورانهای زیرنظر اتحادیه چلوکباب و چلوخورش، با شماره 86027259 تا ساعت یک بعد از ظهر تماس بگیرند.معمولاً ایام تعطیل و یا ساعت 6 تا 12 شب روزهای پنچشنبه و جمعه پیک کاری رستورانها و چلوکبابیهای کلان‌شهر تهران است، بنابراین اگر خانواده‌ای قصد داشته باشد تا یک شب شام را در یک رستوران دور هم باشند ، با معطلی غیرقابل‌تحملی روبه‌رو می‌شوند، بنابراین باید از قبل میزی را در رستوران رزرو کنند. اما بابت رزرو کردن باید بیش از 25 هزار تومان پرداخت کنند به طوری‎که به گفته برخی از رستورانها بر اساس قانون اگر مشتری از قبل میزی را در رستوران رزرو کند حتی 5 نفر هم باشند، مهمانی محسوب می‌شود و به دلیل آماده کردن میز، سفارش غذا و ارائه خدمات باید حق سرویس دریافت شود. اما در حالت عادی هم از مشتریان برای ارائه خدماتی هم‌چون سرو یخ برای نوشابه حق سرویس 5 تا 10درصدی دریافت می‌شود. در این‌باره سید علی اصغر میرابراهیمی رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس نیز به عنوان یکی از متولیان در این صنف به قانون می‌گوید: دریافت حق سرویس از مشتریان توسط رستورانها غیرقانونی و تخلف است به طوری‌که به هیچ عنوان رستورانها نباید بابت حق سرویس از مشتریان مبلغی دریافت کنند مگر آن که ولیمه یا جشنی آن هم با تعداد بیش از 50 مهمان و ساعت طولانی با امضای قرارداد بین طرفین در رستوران برگزار شود. بخش‌نامه ممنوعیت دریافت حق سرویس به تمام رستورانهای عضو اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس پیامک و ابلاغ شده و تابلوی آن هم نصب شده است. رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس، تأکید می‌کند: مسأله ممنوعیت دریافت حق سرویس برای امروز نیست بلکه از سالهای گذشته هم مطرح بوده است که همواره سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اتحادیه را در خصوص ممنوعیت دریافت حق سرویس مورد سؤال قرار داده است. از زمانی‌که به مردم اعلام شده که رستورانهای متخلف را به اتحادیه مربوطه معرفی کنند، مواردی شناسایی شده که اتحادیه با کمک سازمان تعزیرات حکومتی با این رستورانهای متخلف برخورد جدی و قانونی کرده است. لازم به ذکر است که مشتریان باید با سند و مدرک به تخلف رستوران اعتراض کنند به طوری‌که در فاکتور غذا حق سرویس محاسبه شده باشد.

مردم دست بهکار شوند

تا به امروز مردم از حقوق واقعی خود مطلع نبودند و همین امر بساط سودجویی بسیاری از فرصت‌طلبان را فراهم کرده است. طبق گفته روسای اتحادیه‌های مربوطه ،رستورانها اجازه گرفتن حق سرویس را نخواهند داشت. بنابراین مشتریان خود باید وارد صحنه شده و به سادگی از کنار این مسایل عبور نکنند و با نرفتن به رستورانهایی که حق سرویس دریافت می‌کنند و یا گزارش عمل‌کرد رستورانهای متخلف به اتحادیه مربوطه، این رستورانها را تنبیه کنند. منبع: قانون


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۳
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *