حقوق‌ گمرکی و تعرفه چیست؟

دسته: حقوق گمرکی , مطالب برگزیده
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۰ بهمن ۱۳۹۵


حقوق‌ گمرکی و تعرفه چیست؟

حقوق گمرکی و تعرفه چیست؟

دریا - گمرک - کشتی

وجوهی که در گمرک از کالاهای وارداتی دریافت میشود، به چند دسته تقسیم میشود. یکی حقوق و عوارض است که نوعی مالیات غیرمستقیم است و دیگری هزینههاست که در مقابل انجام خدمت وصول میشود؛ مثل هزینه تخلیه و بارگیری، آزمایش، استاندارد و انبارداری.

حقوق و عوارض توسط گمرک وصول می‌شود ولی هزینه‌ها توسط سازمانهای ارائه‌کننده خدمت مثل سازمان بنادر در بنادر، انبارهای عمومی در گمرکات داخلی و سازمان ملی استاندارد وصول می‌گردد. حقوق ورودی که در بند (ح) ماده یک قانون امور گمرکی تعریف‌شده شامل دو قسمت است: 1 ـ حقوق گمرکی (که برای همه کالاها 4 درصد است و توسط مجلس وضع‌شده است). 2 ـ سود بازرگانی که توسط دولت تعیین می‌شود. البته مالیاتها و عوارض دیگر از جمله 8 درصد از مالیات ارزش‌افزوده، 4 درصد از کالاهای فرهنگی، 5 درصد از مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی به‌عنوان هلال‌احمر نیز از واردات انواع کالاها و به‌تناسب نوع و حجم کالا دریافت می‌شود.

مفهوم تعرفه

تعرفه عبارت است از مالیات و عوارضی که دولتها به دلایل حمایتی، مالی یا ترکیبی از آنها از کالاها اخذ می‌کنند. اصطلاحاً این دریافتی به حقوق گمرکی Customs Duties موسوم است. تعرفه گمرکی ممکن است بر اساس ارزش کالا دریافت شود که در این صورت، آن را تعرفه ارزشی می‌نامند و به روشهای مختلف محاسبه و دریافت می‌شود. منبع: جام جم آنلاین


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *