جهانگیری: دولت حمایت از طرحهای پژوهشی را وظیفه خود می‌داند

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ بهمن ۱۳۹۵


جهانگیری: دولت حمایت از طرحهای پژوهشی را وظیفه خود می‌داند

جهانگیری: دولت حمایت از طرحهای پژوهشی را وظیفه خود می‌داند

209368822

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: دولت با وجود محدودیتها در بودجه از همه طرحهای پژوهشی حمایت می‌کند، زیرا سرمایه‌گذاری در کار پژوهش حتی اگر نتیجه آن در حال حاضر مشخص نباشد، درست و اثرگذار است.

بیستمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست اسحاق جهانگیری تشکیل و به موضوع «تعیین تکلیف طرحهای کلان ملی پژوهش و فناوری»، اشاره شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ابتدای این جلسه با اشاره به فرارسیدن ایام خجسته دهه فجر و سالروز ورود حضرت امام خمینی (ره) به کشور در سال 1357، گفت: صیانت از نظام و انقلاب اسلامی و پاسداری از آرمانهای امام (ره) و شهدا وظیفه همه مسؤولان است.

جهانگیری با تأکید بر این‌که بودجه 22 طرح پژوهشی دارای اولویت بر اساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تهیه و در کمیسیون دایم شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری”عتف” پذیرفته‌شده در سال آینده تأمین خواهد شد؛ از سازمان برنامه‌وبودجه خواست تا برای تأمین اعتبار سایر طرحهای پژوهشی نیز که از اولویت کمتری برخوردارند، تدابیر لازم را انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهوری در خصوص «سیاستها و اولویتهای علم و فناوری برای بازه زمانی 1396 تا 1400» خاطرنشان ساخت: این سیاستها باید علاوه بر اجرایی بودن همسو با برنامه‌های کلان و اسناد بالادستی کشور باشد و مغایرتی نیز با برنامه ششم توسعه کشور نداشته باشد.

جهانگیری بر ضرورت دقت لازم در تعیین اولویتها برای دسترسی آسان‌تر به اهداف تأکید کرد و از همه دستگاهها خواست تا با توجه به اهمیت موضوع یک‌بار دیگر این سیاستها را مورد مداقه و بازنگری قرار دهند و در کمیسیون دایم شورا به اجماع نظر در این خصوص دست یابند.

معاون اول رئیس‌جمهوری هم‌چنین از آیین‌نامه «پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» و مرجعیت شورای عالی «عتف» برای ارائه نظر واحد درباره وضعیت علم و فناوری کشور دفاع کرد و خواستار شروع به کار و فعالیت مناطق ویژه علم و فناوری کشور در استانهای نمونه آذربایجان شرقی، یزد، خراسان رضوی و بوشهر شد.

در این جلسه که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس‌کل بانک مرکزی حضور داشتند، موضوع «تعیین تکلیف طرحهای کلان ملی پژوهش و فناوری»، «ارائه گزارش عملکرد ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» و «آیین‌نامه پایش و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری کشور» مطرح و به تصویب اعضا رسید.

هم‌چنین اعضا با کلیات موضوع «سیاستها و اولویتهای علم و فناوری برای بازه زمانی 1396 تا 1400» موافقت کردند و قرار شد هریک از دستگاهها نظرات و اصلاحات موردنظر خود را ظرف یک ماه به کمیسیون دایم ارائه کرده و پس از تأمین نظر همه اعضا در کمیسیون، مصوبه آن ابلاغ شود.

در ادامه این جلسه «اساس‌نامه سازمان عامل استقرار و توسعه مناطق ویژه علم و فناوری کشور» در چهار استان آذربایجان شرقی، یزد، بوشهر و خراسان رضوی به تصویب رسید و قرار شد پیشنهاد استان اصفهان درباره اساس‌نامه که در آن بر غیرانتفاعی بودن تأکید شده بار دیگر در کمیسیون دایم مطرح شود.

هم‌چنین اعضا به موضوعات پیش از دستور نیز که توسط دبیر شورای علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد نیز رأی موافق دادند.

این مصوبات عبارت بودند از: تعیین تکلیف نحوه انجام وظایف شورای عالی عتف در ارتباط با قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان، تدوین برنامه ملی علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط با کمیسیونهای تخصصی و تدوین نظام ملی نشر علمی کشور. منبع: ایرنا

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *