جرم انتقال مال غیر چگونه جرمی ست؟

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۳۰ فروردین ۱۳۹۶


جرم انتقال مال غیر چگونه جرمی ست؟

جرم انتقال مال غیر چگونه جرمی ست؟

عدلنامه: این جرم یکی از صور خاص جرم کلاهبرداری بوده و به همین خاطر آن را در حکم کلاهبرداری میخوانند چرا که گرچه این جرم از نظر شرایط و عناصر تشکیلدهنده کاملاً مستقل میباشد ولیکن از نظر تعیین میزان مجازات تابع جرم کلاهبرداری میباشد بهعبارتیدیگر مجازات جرم انتقال مال غیر همان مجازات جرم کلاهبرداری است.

این جرم همانند سایر جرایم از 3 عنصر تشکیل می‌شود:

1- عنصر قانونی

2- عنصر مادی

3- عنصر معنوی

عنصر قانونی آن قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر مصوب 1308 می‌باشد.

حال برای یافتن عنصر مادی که همان تبلور خارجی عمل پیش‌بینی‌شده در قانون در عالم مادی می‌باشد باید دانست در جرم انتقال مال غیر، ممکن است اشخاص متعددی قابل تعقیب کیفری باشند حال این پرسش به ذهن متبادر می‌شود که چه اشخاصی و با وجود چه شرایطی قابل تعقیب کیفری می‌باشند؟

برای پاسخ به این سؤال باید گفت مقنن در ماده 1 قانون مجازات راجع به انتقال مال غیر نه تنها برای انتقال‌دهنده بلکه برای انتقال گیرنده و گاهاً برای مالک نیز در صورت وجود شرایط مقرر در این ماده قابل تعقیب کیفری می‌باشند بنابراین در ماده 1 این قانون به عنصر مادی این جرم را برای هریک از اشخاص به‌صورت جداگانه تعیین نموده که به ترتیب زیر مباشند:

انتقال‌دهنده که با علم به این‌که مال غیر می‌باشد به نحوی از انحا عیناً و منفعتاً بدون هیچ‌گونه مجوزی منتقل کند کلاه‌بردار محسوب می‌شود و این بدین معناست که مرتکب به مجازات جرم کلاه‌برداری محکوم می‌شود.

انتقال گیرنده‌ای که در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشد در واقع با این عمل خود به مشارکت در این جرم می‌پردازد به همین خاطر مقنن در خصوص وی نیز تأکید داشته‌اند که ایشان نیز کلاه‌بردار محسوب می‌شود و همان‌طوری که فوقاً اشاره شد بدین معناست که مرتکب به مجازات جرم کلاه‌برداری محکوم می‌شود در سبب چنین برخوردی با وی ماده 125 قانون مجازات مصوب سال 1392 مجازات می‌باشد که بر طبق این ماده مجازات شریک جرم، مجازات فاعل مستقل جرم می‌باشد.

مالک چنان‌چه از وقوع معامله مطلع شده و تا یک‌ماه پس از اطلاع اظهاریه برای ابلاغ به انتقال گیرنده و مطلع کردن او از مالکیت خود به اداره ثبت‌اسناد و یا یکی از دوائر دولتی تسلیم ننماید، به‌عنوان معاون مجرم قابل تعقیب کیفری می‌باشد که بر اساس آ برای وی تعیین مجازات می‌شود.

عنصر معنوی در جرم انتقال مال غیر عمد می‌باشد و عنصر معنوی در این جرم از اجزایی تشکیل می‌شود که آنها عبارتند از:

علم: که خود بر دودسته علم بر موضوع در این جرم موضوع عبارت است از مال غیر و هم‌چنین علم بر حکم که با توجه مقنن علم به حکم را مفروض دانسته است و استناد آن نیز ماده 155 قانون مجازات مصوب سال 1392 می‌باشد در آنجا چنین بیان داشته که جهل به حکم مانع از مجازات مرتکب نمی‌باشد.

سوءنیت که بر دودسته عام و خاص تقسیم می‌شود سوءنیت عام عبارتست از اراده خودآگاه فر مرتکب به ارتکاب عمل مجرمانه در این جرم همان انتقال مال غیر می‌باشد و سوءنیت خاص که یکی از ارکان اصلی جرایم مقید می‌باشد در این جرم قصد ورود ضرر به غیر می‌باشد در حصول به چنین نتیجه‌ای می‌توان بیان داشت جرم تام انتقال مال غیر محقق گردیده حال باید متذکر شد که منظور از ضرر، لزوماً ضرری ملموس و بالفعل نمی‌باشد بلکه ضرر بالقوه نیز کفایت می‌کند. انگیزه که در تحقق جرم مورد توجه قرار نمی‌گیرید.
منبع: پایگاه حقوقی عدل‌نامه


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *