توجه به مجازاتهای جایگزین حبس برای کاهش جمعیت کیفری

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۲۱ تیر ۱۳۹۵
توجه به مجازاتهای جایگزین حبس برای کاهش جمعیت کیفری

دنیای‌حقوق: رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور گفت: برای کاهش آمار کیفری، باید از مجازاتهای جایگزین حبس استفاده کنیم.


توجه به مجازاتهای جایگزین حبس برای کاهش جمعیت کیفری

رییس سازمان زندانها با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تاکید کرد

توجه به مجازاتهای جایگزین حبس برای کاهش جمعیت کیفری

%d8%aa%d9%88%d8%ac%d9%87-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%b2%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%a8%d8%b3

دنیای‌حقوق: رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور گفت: برای کاهش آمار کیفری، باید از مجازاتهای جایگزین حبس استفاده کنیم.
دکتر اصغر جهانگیر در گفت‌وگو با صدا و سیما اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین ظرفیتهای پیش روی سازمان زندانها، حضور زندانیانی است که توانمندیهای
مختلفی دارند.
وی گفت: در برخی زندانها مددجویانی داریم که بر زبانهای خارجی تسلط دارند یا اینکه مدارک عالی دانشگاهی داشته و می‌توانند به سایر زندانیان آموزش دهند. رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور درباره حرفه آموزی به زندانیان نیز عنوان کرد: برخی از زندانیان بر مشاغل مختلفی از جمله صنایع دستی، ‌خیاطی و تولید اشیاء‌ زینتی تسلط دارند که ما در زندانهای سراسر کشور این افراد را شناسایی می‌کنیم تا بتوانیم با بهره‌مندی از آنها، اوقات فراغت سایر زندانیان را پر کنیم و به آنها حرفه بیاموزیم. جهانگیر ابراز امیدواری کرد: با آموزش حرفه‌های مختلف به زندانیان شرایط بازگشت‌ سالم و مجدد آنها به جامعه فراهم شود.
ضرورت توجه به مجازاتهای جایگزین حبس
رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور گفت: برای کاهش آمار کیفری، باید از مجازاتهای جایگزین حبس استفاده کنیم.
جهانگیر درباره کاهش آمار جمعیت کیفری، اظهارکرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره کاهش جمعیت کیفری و به‌دستور رییس قوه‌قضاییه، سال گذشته کارگروههایی تشکیل شد و 4 راهکار استفاده از ظرفیتهای فقهی، ‌تعیین مجازاتهای جایگزین حبس، استفاده از ظرفیتهای قانون و حبسهای الکترونیکی درنظر گرفته شد.
وی همچنین گفت:‌ قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی و قانون آیین‌دادرسی کیفری جدید، ظرفیتهای قانونی خوبی را برای کاهش آمار زندانیان پیش بینی کرده است.
رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور در پاسخ به این سوال که اجرای طرح حبسهای الکترونیکی در چه مرحله‌ای قرار دارد، ‌تصریح کرد: توسعه زیرساختهای نظارت الکترونیکی و حبس در منزل در دست پی‌گیری است تا به عنوان یکی از ظرفیتهای کاهش جمعیت کیفری به بهره‌برداری برسد.
وی ادامه داد:‌ کاهش جمعیت کیفری نیازمند عزم ملی است و زمانی می‌توانیم به این شرایط برسیم که همه دستگاههای کشور به کمک قوه‌قضاییه بیایند. جهانگیر تاکید کرد: تازمانی که هر دعوای ساده منجر به ضرب و جرح و زندان شود کاهش جمعیت کیفری موقتی خواهد بود.
  تاسیس بازداشتگاههای ویژه
رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در ادامه از تاسیس بازداشتگاههای ویژه با ظرفیت 300 زندانی خبر داد.
جهانگیر عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر بازداشتگاهها ظرفیت محدودی دارد و ما برای تاسیس بازداشتگاههای جدید برنامه‌ریزی کرده‌ایم. وی گفت: با توجه به حجم ورود زندانیان به محیط بازداشتگاه، باید تسهیلات بیشتری نیز درنظر بگیریم و همین مساله ما را با کمبود فضا و مکان مواجه می‌کند اما تاسیس بازداشتگاههای جدید این خلاءها را پر خواهد کرد.
رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور در پاسخ به این سوال که بازداشتگاههای ویژه مربوط به کدام دسته از مجرمان است، افزود: از آنجایی که محکومان و متهمان باهم تفاوت دارند، ‌مکان نگهداری متفاوتی نیز برای آنان در نظر گرفته می‌شود. جهانگیر گفت: وضع محکومان با صدور رای آنان مشخص است اما متهمان در مرحله‌ای هستند که احتمال دارد در آینده تبرئه شوند و قانون شرایط نگهداری در بازداشتگاههای ویژه را برای آنان در نظر گرفته است. رییس سازمان زندانها و اقدامات تامینی تربیتی کشور با اشاره به امکانات بازداشتگاههای ویژه اظهارکرد: متهمانی که در این بازداشتگاهها نگهداری می‌شوند، می‌توانند به راحتی با خانواده‌های خود ارتباط برقرار کنند و به تلفن نیز دسترسی دارند.
جهانگیر ادامه داد: هم اکنون، بازداشتگاه خدابنده و اسفراین با ظرفیت 300 زندانی راه اندازی شده است.
منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *