تفاوت شعب دادیاری و بازپرسی

دسته: حقوق همگانی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵


تفاوت شعب دادیاری و بازپرسی

تفاوت شعب دادیاری و بازپرسی

 

899229678

اگر به دادسرا رفته باشید خواهید دید که در دادسرا شعب دادیاری و بازپرسی وجود دارند. حتی ممکن است برگهای که بهطور نمونه مربوط به شعبه دوم دادیاری است را بهاشتباه به شعبه دوم بازپرسی برده باشید.

دلیل این تفاوت این است که جرایمی که باید در دادگاه کیفری استان رسیدگی شود حتماً باید در بازپرسی رسیدگی شود و جرایم دیگر لازم نیست حتماً به بازپرسی ارجاع شود و بسته به نظر دادستان یا مقام ارجاع‌کننده به یکی از شعب دادیاری می‌رود. هم‌چنین تفاوت بین شعب دادیاری و بازپرسی معمولاً در نوع پرونده‌های ارجاع شده به آنهاست.

معمولاً پرونده‌هایی که نیاز به انجام تحقیقات زیادی ندارند و دارای مجازات سبک‌تری هستند در دادیاریها مطرح و پرونده‌های سنگین‌تر که تحقیقات جامع‌تر و کامل‌تری را نیز می‌طلبد به دستور دادستان در بازپرسیها مطرح می‌شوند. بد نیست بدانید که بازپرسان در تمامی جرایم، صلاحیت رسیدگی را دارند؛ اما دادیاران که به جانشینی از دادستان عمل می‌کنند، به جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری استان است یعنی جرایم مهم که مجازات آنها قصاص نفس، اعدام، رجم، حبس ابد، قصاص عضو است، نمی‌توانند رسیدگی کنند و رسیدگی مقدماتی این‌گونه جرایم فقط با بازپرس است.

باید توجه کنید که برای شکایت از برخی جرایم نباید به دادسرا مراجعه کنید بلکه باید در دادگاه به آن رسیدگی شود. تحقیقات مقدماتی در این جرایم بر عهده قاضی دادگاه است این جرایم شامل زنا، لواط، جرایم اطفال، جرایمی که مجازات آنان کمتر از سه ماه حبس یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال است، می‌شود.

منبع: وکیل ملت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *