تفاوتهای «ژنو 4» با اجلاس قبلی

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵


تفاوتهای «ژنو 4» با اجلاس قبلی

چرا دیمیستورا از معارضان داخل سوریه دعوت نکرد؟

تفاوتهای «ژنو 4» با اجلاس قبلی

 

 

 «طارق الاحمد» عضو دفتر سیاسی حزب «السوری القومی الاجتماعی» تأکید کرد: دور چهارم مذاکرات ژنو کامل و جامع نیست، و گروههای مسلح و کشورهای حامی آنها هیأتی را برای مذاکره در ژنو زیر فشار تروریسم تشکیل داده‌‌اند.

وی درباره پیش‌بینی خود از نتایج دور چهارم نشست ژنو 4 در سایه تغییرات جدید در منطقه اظهار داشت: معتقدم دور چهارم مذاکرات ژنو، از نظر اصولی کامل و جامع نیست، به این معنا که عناصر آن تاکنون کامل و منسجم نیست، ولی اگر آن را با دوره‌های قبلی مقایسه کنیم، می‌توان گفت که در دور جدید طرفهای جدی در جنگ علیه سوریه به آن پیوسته‌اند، به این معنا که ترکیه و دنباله‌روهای آن‌که قبلاً حضور نداشتند اکنون به شکل جدی وارد روند سیاسی شده هم‌چنین برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و حتی غرب که قبلاً چنین روندی را با انتقادهای خود روبرو می‌کردند، اکنون می‌خواهند بیش‌ترین تعداد از گروههای وابسته به خود را وارد کنند و آن‌چه را با سلاح و در صحنه میدانی نتوانستند به دست آورند، از طریق سیاست و روند مذاکرات کسب کنند.

طارق الاحمد افزود: دو طرف اکنون در ژنو مشارکت می‌کنند، اول دولت سوریه و دوم، معارضانی که از چندین طیف و گروه تشکیل شده‌اند، اما طرف سومی در این روند مشارکت نمی‌کند مربوط به داخل سوریه است.

وی گفت: دی‌میستورا گفته است خواهان بررسی قانون اساسی و قوانین است که این صحبت فقط مربوط به معارضان و هیأت دولت سوریه نیست، بلکه احزاب جدیدی وجود دارند که می‌خواهند در بررسی قانون اساسی و قوانین اصلی و روند سیاسی و دولت وحدت ملی مشارکت کنند.

الاحمد از تمام طرفهای ناظر و دوست خواست مسیری برای این روند سیاسی ترسیم کنند که بر اساس آن، میز گفت‌وگوها سه‌بعدی و نه دوبعدی باشد، بعد اول هیأت قانونی یعنی دولت سوریه و بعد دوم معارضانی که به دنبال گرفتن سهم هستند و بعد سوم گروههای سیاسی و احزاب و نهادهای جامعه مدنی و عشایر هستند.

وی افزود: خیری از ژنو انتظار نداریم، بلکه ممکن است از آن شرارت به وجود آید که تعامل با چنین وضعی بسیار خطرناک خواهد بود و منجر به راه‌حلی می‌شود که خطراتش بیشتر از وضعیتی است که اکنون در آن قرار داریم، زیرا گروههای مسلح و کشورهای حامی آنها هیأتی را تحت‌فشار تروریسم تشکیل داده و می‌گویند اگر به آنچه می‌خواهند در سطح سیاسی دست نیابند، به جنگ علیه سوریه ادامه خواهند داد، مانند کسی که هواپیمایی را می‌رباید و خواستار امتیازهای بیشتری در مقابل آزادی ربایندگان می‌شود، من تفسیری دقیق‌تر از این تفسیر نمی‌توانم ارائه کنم.

 موضع یک مخالف برجسته سوری در قبال مشارکت گروههای مسلح در نشست ژنو

از سوی دیگر «میس کریدی» سخنگوی رسمی معارضان داخل سوریه و عضو تشکل موسوم به «هیئه العمل الوطنی الدیمقراطی» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دمشق درباره دلایل نرفتن معارضان داخل سوریه به ژنو اظهار داشت: دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه اگر نمی‌تواند مأموریتش را آن‌طور که باید انجام دهد، به سرانجام برساند، باید از مقام خود کناره‌گیری کند.

وی افزود: اشتباه معارضان سوری از همان ابتدا این بود که به‌جای رفتن به سمت شهروندان سوری به‌سوی سفارتخانه‌های خارجی سرازیر شدند.

وی درباره دلایل عدم دعوت دی‌میستورا از معارضان داخل سوریه برای شرکت در نشست ژنو 4 گفت: متأسفانه دی‌میستورا قطعنامه 2254 را اجرا نکرده و با تأسف باید بگویم او می‌خواهد جانب‌داری خود از یکی از محورهای بین‌المللی درگیر را نشان دهد، متأسفانه وی از حد مأموریتهای محوله به‌عنوان نماینده سازمان ملل تجاوز کرده و تمام تلاشهایش برای نشان دادن حالت توازن و تعادل، دیگر هدف را محقق نمی‌کند.

وی افزود: ما به‌عنوان هیأت حمیمیم (معارضان داخل) و من به‌عنوان سخنگوی رسمی این هیأت، بیانیه‌ای مبنی بر عدم مشارکت در ژنو پیش از تکمیل دعوت‌نامه‌ها صادر کردیم، ولی به نظر می‌رسد که آقای دی‌میستورا تصمیم گرفته است صف‌بندی خود را توضیح دهم و ما به‌عنوان معارضان داخلی اصولی داریم که دیگران از آن خوششان نمی‌آید.

بنا بود دی‌میستورا تصمیم‌گیرنده باشد، قطعاً فشارهایی بر وی اعمال می‌شود، محورهای بین‌المللی دخالت می‌کند، سازشهایی میان برخی کشورها در جریان است، اما درنهایت او تصمیم‌گیرنده است و باید آن را اجرا کند، اگر قادر به انجام مأموریت محوله نیست، باید استعفا دهد تا جایگاه و احترامش حفظ شود و اگر با گزینه‌های بین‌المللی همدست است و می‌خواهد آن را اجرا کند، این مسأله فراتر از چارچوب اختیارات و مأموریتش است.

وی درباره مشارکت سران برخی گروههای مسلح در ژنو و نظر معارضان داخل درباره این مشارکت پرسید: آیا افراد مسلحی که در ژنو مشارکت کنند، تمایل دارند فعالیت مسلحانه را کنار گذاشته و وارد فعالیت سیاسی شوند یا این‌که آنها به‌عنوان اهرم فشار ترکیه بر ملت سوریه وارد شده‌اند؟ منبع: تسنیم


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *