تظاهرات گسترده در کره جنوبی با درخواست استعفای رئیس‌جمهور

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۶ آبان ۱۳۹۵


تظاهرات گسترده در کره جنوبی با درخواست استعفای رئیس‌جمهور

تظاهرات گسترده در کره جنوبی با درخواست  استعفای رئیسجمهور

541627064

 هزاران تن از مردم کره جنوبی علیه رئیسجمهوری به دردسر افتاده کشورشان تظاهرات کردند و خواستار استعفای او پس از رسوایی فساد فلجکننده اخیر شدند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان با سردادن شعار و حمل بنرهایی خواستار استعفای پارک گئونهای، رئیس‌جمهوری کره جنوبی شدند. این اعتراضات یک روز پس‌ازآن انجام شد که گئونهای در یک سخنرانی تلویزیونی از مردم بابت امور نفوذ در قدرت که اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده است، با چشمان اشک‌بار  عذرخواهی کرد.

انتظار می‌رود که حدود 40 هزار معترض دراین گردهمایی خیابانی در سئول شرکت کرده باشند. 20 هزار افسر پلیس هم مستقر شدند. مقامهای امنیتی برای راهپیمایی مردمی به‌سوی کاخ ریاست جمهوری موسوم به کاخ آبی آماده شدند.

جرقه رسوایی سیاسی و فسادی که گریبان گیر دولت کره جنوبی را گرفته است، به دنبال مطرح‌شدن اتهامهایی علیه رئیس‌جمهوری کره جنوبی مبنی بر سوءاستفاده یکی از دوستان نزدیکش از فرصت و امکانات دولتی زده شد. پارک گئو های در سخنانش گفت که تمام رسوایی مربوط به دوستش چوی سون‌سیل تماماً تقصیر خودش بوده است.

چوی سون سیل 60 ساله متهم شده است که به پشتوانه دوستی با رئیس‌جمهوری کره جنوبی میلیونها دلار از شرکتها کمک مالی دریافت کرده است. رهبر سئول گفته است که با دستگاه قضایی در مورد تحقیقات همکاری خواهد کرد اما هنوز هیچ اتهامی متوجه او نشده است.

میزان محبوبیت مردمی او در روزهای گذشته به پنج درصد کاهش یافت است که کمترین میزان در میان روسای جمهوری کره جنوبی محسوب می‌شود. بااین‌حال،‌ بیشتر روسای جمهوری کره جنوبی با رسواییهای فساد مواجه بوده‌اند؛ یکی از آنها خودکشی کرد و دو نفر دیگر زندانی شدند. یکی از معترضان کره‌ای می‌گوید: او تمام اقتدار اخلاقی به‌عنوان یک رئیس‌جمهوری را ازدست‌داده است و به نظر من باید استعفا دهد. چوی سون‌سیل پنجشنبه گذشته رسماً به اتهام جعل و سوءاستفاده از قدرت بازداشت شد اما خشم مردمی عمدتاً روی مسأله نفوذ در امور دولتی و دسترسی به اسناد محرمانه متمرکز بود. این در حالی است که دوست محبوب پارک گئونهای هیچ منصب دولتی‌ای نداشته است.

اخیراً رسانه‌های خبری کره جنوبی گزارش کردند که چوی سون سیل با استفاده از نفوذ خود بر رهبر سئول و موقعیتی که در دفتر ریاست جمهوری داشت در بعضی انتصابات این دفتر مداخله و احتمالاً از موقعیت خود بهره‌برداری اقتصادی هم کرده است. در پی انتشار این گزارشها، پارک گئونهای بعضی از مشاوران خود را برکنار کرد. مخالفان رئیس‌جمهوری کره جنوبی او را متهم کرده‌اند که به‌جای در نظر گرفتن شایستگی افراد در انتصاب به سمت مشاوران خود، به توصیه‌های چوی سون سیل عمل کرده و به‌این‌ترتیب، اصل شایسته‌سالاری و سپردن امور کشور به دست افراد مناسب را نادیده گرفته است. به گفته آنان، این زن با سوءاستفاده از دوستی خود با رئیس‌جمهوری عملاً درصدد دخالت در امور دولتی برآمده بود.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *