تسلط نیروهای یمنی بر ساختمان‌های دولتی تعز

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۱ شهریور ۱۳۹۵


تسلط نیروهای یمنی بر ساختمان‌های دولتی تعز

هم‌زمان با لغو معاهده مرزی عربستان و یمن صورت گرفت

تسلط نیروهای یمنی بر ساختمان‌های دولتی تعز

در اواخر هفته گذشته در حالی فرماندهان یمنی از تسلط ارتش یمن بر ساختمانهای دولتی تعز، ازجمله استانداری و دستگیری استاندار این استان، خبر دادند که ارتش یمن به‌شدت مناطق نجران، جیزان و عسیر در جنوب عربستان را زیر آتش‌گرفته‌اند. در همین راستا سخنگوی ارتش یمن نیز اعلام کرد که معاهده مرزی میان عربستان و یمن به دلیل تجاوزهای سعودی لغو شده است.از سوی دیگر اما «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا با «محمد بن سلمان»، معاون ولیعهد سعودی دیروز دیدار کرد و بر لزوم برقراری یک آتش‌بس 72 ساعته به‌عنوان نقطه آغاز صلح دراین کشور تأکید کرد.
«حسین الحوثی»، یک فرمانده کمیته‌های انقلابی یمن اظهار داشت: کمیته‌های انقلابی یمن با پشتیبانی ارتش و قبایل یمنی ساختمانهای اداری مرکز استان تعز را که در دست تروریستها بود تحت سیطره خود گرفتند. وی افزود: «نیروهای یمنی ساختمان مرکز استانداری را محاصره کرده و از استاندار خواستند خود را تحویل بدهد چون با تروریستها ارتباط داشته و پای عناصر ائتلاف سعودی را به تعز بازکرده بود.» این فرمانده یمنی با اشاره به اصرار نیروهای یمنی بر بیرون راندن تروریستها از تعز و رسیدن به پیروزی نهایی تأکید کرد: نیروهای مسلح پس از درگیریهای شدیدی که بیش از 2 هفته به طول انجامید توانستند، مناطق تحت اشغال تروریستها را تحت تسلط خود بگیرند. همچنین یک منبع امنیتی یمن نیز خبر داد: «جنگنده‌های سعودی ساختمان تجاری مرکز شهر الحدیده را 2 بار بمباران کردند که درنتیجه آن شماری از شهروندان یمنی کشته و زخمی شدند.» مناطق پراکنده در صرواح استان مأرب نیز در هفت نوبت توسط جنگنده‌های سعودی بمباران شد. درعین‌حال ارتش و کمیته‌های مردمی مواضع و محل تجمع تروریستهای دشمن سعودی را در جنوب وادی الزور گلوله‌باران کردند. یک منبع امنیتی گفت: «گروههای تروریستی از پادگان التداوین به مناطق آل الزایدی، آل البیع و آل طعیمان در شرق و غرب صرواح بیش از چهل فروند موشک کاتیوشا شلیک کردند که به خرابی چند خانه منجر شد.» در روزهای اخیر مناطق پراکنده در صرواح و هیلان در مأرب هدف بمبارانهای جنگنده‌های سعودی قرار داشت.
لغو معاهده مرزی صنعا – ریاض
سرتیپ «شرف لقمان»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای الساحات تأکید کرد:‌ «توافق مرزی امضاشده بین یمن با عربستان که به سال 2000 میلادی بازمی‌گردد، باطل‌شده است.» لقمان از نهادهای قانونی یمن شامل شورای عالی سیاسی، پارلمان و شورای مشورتی خواست دراین خصوص نشستهایی را برگزار کند. وی افزود: «بر اساس توافق سال 2000 عربستان باید با شهروندان یمنی مقیم جنوب عربستان مثل شهروند درجه‌یک رفتار کند اما چیزی که روی می‌دهد بالعکس آن است، امروز یمنیها در عربستان مورد هرگونه تعرض و توهینی قرار می‌گیرند و پاکستانیها و هندیها نزد عربستان از احترام بیش‌تری به نسبت یمنیها برخوردارند.»
همچنین «علی المطری»، یک فرمانده نظامی انصار الله با تأکید بر اینکه نیروهای یمنی شهر نجران را تحت سیطره خوددارند، گفت: «نجران تنها زیر سلطه آتش باری نیست بلکه تحت سیطره کامل و در محاصره نیروهای امنیتی قرار دارد و این قضیه درباره جیزان و عسیر نیز صدق می‌کند.» این فرمانده یمنی بابیان اینکه ورود نیروهای یمنی به نجران به تصمیم شورای سیاسی و رهبری سیاسی یمن نیاز دارد، گفت: ورود نیروهای یمنی به نجران بی‌تردید تلفات جانی از بین غیرنظامیان برجا خواهد گذاشت و این چیزی است که رهبری سیاسی یمن از آن اجتناب می‌کند و قصد تقلید از دشمن سعودی در هدف گرفتن غیرنظامیان را ندارد. از سوی دیگر یک منبع نظامی یمن نیز خبر داد: «نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی مواضعی در اطراف شهر ساحلی میدی در هم‌جواری جیزان در خاک عربستان را پس از درگیریهای شدیدی به کشته شدن 50 تن منجر شد تحت سیطره خود گرفتند.» بااین‌حال یک منبع نظامی اعلام کرد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند کنترل روستاهای «القرن» و «الدهنیه» در منطقه الخوبه در جیزان (جنوب عربستان) را به دست بگیرند.
افزایش احتمال آتش‌بس در یمن
به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در شهر هانگژوی چین در حاشیه نشست سران گروه 20 با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و «عادل الجبیر»، همتای عربستانی‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد. حاضران دراین دیدار درباره موضوعات مختلفی گفت‌وگو کردند که مهم‌ترین آن بحران در کشورهای یمن، لیبی و سوریه و مسئله تغییرات آب و هوایی زمین بود. همچنین طرفین رویکردها و نظراتی را که در سفر ماه گذشته کری به جده با نمایندگان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس موردبررسی قرارگرفته بود، مرور کردند. کری دراین دیدار
بر لزوم اجرای آتش‌بس 72 ساعته از سوی
همه طرفها باهدف ایجاد فرصتی برای اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن جهت ورود به مذاکرات با هر دو طرف تأکید کرد. طبق بیانیه منتشرشده از سوی وزارت خارجه آمریکا طرف عربستانی با آتش‌بس
در یمن به‌شرط اینکه طرفها به آن پایبند باشند موافقت کرده است. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *