تراکم جمعیت کیفری زندان نتیجه تورم قوانین کیفری

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۳ بهمن ۱۳۹۵


تراکم جمعیت کیفری زندان نتیجه تورم قوانین کیفری

رئیس سازمان زندانها توضیح داد:

تراکم جمعیت کیفری زندان نتیجه تورم قوانین کیفری

 

photo_2017-01-21_14-08-10

رئیس سازمان زندانها با بیان اینکه یکچهارم زندانیان مربوط به متهمان تحت قرار است، گفت: وضع قوانین قضایی برای نهادینه کردن رفتارهای مطلوب در جامعه است.

اصغر جهانگیر در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل زندانهای استان مرکزی با اشاره به این‌که هرچند زندان به‌عنوان یک ضرورت در جهان پذیرفته‌شده است اما حدود این ضرورت باید تعریف شود، اظهار کرد: زندان صرفاً باید محل نگهداری مجرمان واقعی و برهم زنندگان امنیت جامعه باشد. وی با اشاره به این‌که ورود زندانیان جرایم غیر عمد در زندانها نشان‌دهنده ضرورت اصلاح برخی از قوانین است، گفت: تا زمانی که قوانین متورم کیفری وجود دارد، شاهد تراکم جمعیت در زندانهای کشور نیز خواهیم بود. رئیس سازمان زندانها با بیان این‌که زندان به‌عنوان یک واقعیت در جوامع پذیرفته‌شده است، اما اگر به‌درستی مورداستفاده نگیرد، می‌تواند آسیبهایی را برای جامعه به همراه داشته باشد، افزود: وضع قوانین برای نهادینه کردن رفتارهای مطلوب در جامعه است و دارای دو ساخت حقوقی و حقیقی است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که مجازات ضمانت اجرای قوانین است و یکی از مجازاتها استفاده از حبس است، اما این ضمانت باید در حد ضرورت باشد، اظهار کرد: ورود افراد به زندانها به‌صورت کوتاه‌مدت نه تنها بازدارندگی لازم را برای ضمانت اجرای قوانین ندارد، بلکه آسیبهای مختلفی را برای زندانی و خانواده وی در پی خواهد داشت.

ضرورت کاهش حبسهای کوتاهمدت در بخشنامه ساماندهی وضعیت زندانیان

جهانگیر ادامه داد: در بخشنامه ساماندهی وضعیت زندانیان و کاهش جمعیت کیفری تلاش شده است با نگاه به کرامت انسانی افراد از حبسهای کوتاه‌مدت کاسته شود. رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه، گفت: حدود نیمی از زندانیان کشور را مجرمان موادمخدر تشکیل می‌دهند اما باید توجه داشت که قاچاقچیان اصلی و واردکنندگان عمده مواد‌مخدر که موجب فروپاشی خانواده‌های بسیاری شدند، در زندانها نگهداری شوند. وی تأکید کرد: کاهش جمعیت زندانیان به‌صورت منطقی و ضابطه‌مند موجب ارتقای کیفیت برنامه‌های اصلاحی و تربیتی در زندانها و به تبع آن بازگشت توانمند افراد به زندگی شرافتمندانه خواهد بود. جهانگیر با اشاره به بخشی از فعالیتهای فرهنگی در زندانها، گفت: نماز به‌عنوان یک فرهنگ انسان‌ساز در اولویت برنامه‌های فرهنگی در زندانها قرار دارد هم‌چنین در بخش کتاب نیز امروز فرهنگ کتاب‌خوانی در زندانها به‌عنوان یک عرف رایج تبدیل‌شده است.

بیش از یکمیلیون نسخه کتاب در کتابخانههای زندانها

وی از وجود بیش از یک‌میلیون و دویست نسخه کتاب در کتابخانه‌های زندانها خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم طی یک سال آینده، کتابها را به لحاظ تنوع در عنوان و تعداد به دو برابر ارتقا دهیم.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با تحلیل فراوانی جرم در بین گروههای سنی مجرمان، گفت: آمارهای موجود نشان می‌دهد که در صورت عدم توجه به نوجوانان بزهکار و معارض قانون موجب گرایش آنان به سمت جرایم بزرگ‌تر و عمدتاً موادمخدر می‌شود. جهانگیر ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از مددجویان در کانونهای اصلاح و تربیت نوجوانانی هستند که ترک تحصیل‌کرده بودند، ولی متأسفانه توجه خاصی به این مسأله توسط نهادهای ذی‌ربط از جمله آموزش‌وپرورش نشده است. وی با بیان این‌که بحث حمایت از خانواده زندانیان نیز مطرح است تا از ایجاد زمینه ورود افراد جدید به چرخه جرم جلوگیری شود، گفت: نباید در برخورد با مسائل و راههای مقابله با آن به‌صورت جزیره‌ای عمل کرد، بلکه هرکدام از نهادهای جامعه وظایف خود را باید به شکل مطلوب و با هم‌افزایی با دیگر نهادها انجام دهند. رئیس سازمان زندانها در ادامه بحث ساخت حقوقی و حقیقی قوانین، افزود: ساخت حقیقی قوانین نیز مربوط به نحوه اجرای قوانین توسط ضابطان است. اگر قوانین به خوبی اجرا شود، شاهد آثار مطلوب آن در جامعه خواهیم بود. جهانگیر بر ضرورت همکاری نهادهای مختلف جامعه با رویکرد تغییر فرهنگ مجازات حبس محور، کاهش جمعیت زندانیان، حمایت از خانواده‌های زندانیان و اجرای برنامه‌های پیش‌گیرانه تأکید کرد.

حرفهآموزی به زندانیان با هدف پیشگیری از بازگشت مجدد افراد به چرخه جرم اجرا میشود

هم‌چنین رئیس سازمان زندانها در دیدار با آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، گفت: اهتمام به امر آموزش در زندانها در راستای کاهش آسیبهای زندان از اهمیت زیادی برخوردار است. جهانگیر با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته در زندانها و معضل تراکم جمعیتی، به بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری در چهار محور ظرفیتهای فقهی، مدیریتی، اجتماعی و قانونی پرداختیم که خوشبختانه نتایج خوبی حاصل‌شده است. مشاور رئیس دستگاه قضا، گفت: یکی از مشکلات موجود در خصوص جمعیت کیفری، بحث متهمان با قرارهای موقت بوده که با اجرای بخشنامه ساماندهی زندانیان، شاهد بهبود رویه‌ها در این بخش هستیم.

وی با بیان این‌که حدود یک‌چهارم زندانیان را متهمان قرار می‌دهند، گفت: میانگین ماندگاری این افراد در زندانها ۱۱ روز است که نشان می‌دهد در صورت توجه کامل به ظرفیتهای قانونی و مدیریتی از ورود این بخش از افراد به زندانها جلوگیری می‌شود. رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه، گفت: ورود افراد به زندانها ولو برای یک روز آسیبهای جدی به فرد و خانواده وی وارد می‌سازد که ایجاب می‌کند، خانواده زندانیان تحت حمایت کامل مادی و معنوی قرار گیرند. وی تصریح کرد: عدم‌حمایت از خانواده زندانیان موجب ایجاد زمینه برای ورود آنها به چرخه جرم است.

کاهش 10 درصدی ورودی متهمان به زندانها با اجرای بخشنامه

رئیس سازمان زندانها در این دیدار از کاهش ۱۰ درصدی ورودی متهمین به زندانها با اجرای بخشنامه ساماندهی وضعیت زندانیان خبر داد. وی با بیان این‌که ظرفیتهای موجود در قوانین قضایی و تأسیسات خوب حقوقی در صورت توجه کامل می‌تواند روند کاهش جمعیت کیفری را تسریع بخشد، افزود: در برنامه ششم توسعه مکلف به انتقال ۲۰ زندان از داخل شهرها شدیم که امیدواریم بودجه لازم برای این امر تأمین شود. در ادامه آیت‌الله دری نجف‌آبادی ضمن تقدیر از فعالیتهای صورت گرفته در زندانها، گفت: برای تحقق برنامه‌های آموزشی، اصلاحی و تربیتی در زندانها باید از ظرفیتهای خیرین استفاده شود چراکه بودجه‌های دولتی نمی‌تواند این هزینه‌ها را تأمین کند. منبع: حمایت

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *