تداوم مبارزه بی‌امان دستگاه قضا با قاچاقچیان موادمخدر

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
دوشنبه - ۱۸ بهمن ۱۳۹۵


تداوم مبارزه بی‌امان دستگاه قضا با قاچاقچیان موادمخدر

تداوم مبارزه بی‌امان دستگاه قضا با قاچاقچیان موادمخدر

مواد - اعتیاد - مبارزه

طرح اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر و حذف مجازات اعدام در خصوص قاچاقچیان موادمخدر در حالی از سوی نمایندگان مجلس نهم آغاز و با پیگیری برخی نمایندگان مجلس دهم در دستور کار قرارگرفته است که کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر و برخورد جدی دستگاه قضایی با قاچاقچیان کلان همچنان ادامه دارد و مسؤولان قضایی بارها اعلام کرده‌اند که باوجود ضرورت بازنگری در قانون، نباید مجازاتهای بازدارنده از آن حذف شود.

هم پلیس و هم نیروهای اطلاعاتی و امنیتی که در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارند و هم دستگاه قضایی که متولی مجازات مجرمان و قاچاقچیان موادمخدر است، همگی بر این نکته متفق‌القول هستند که قانون مبارزه با موادمخدر باید اصلاح شود و مشکلات موجود در راه مبارزه با این آسیب خانمان‌برانداز، نشان‌دهنده وجود اشکال در مبانی این مبارزه است؛ البته در کنار این تأکید بر اصلاح قانون، همه متولیان برخورد با موادمخدر هم معتقدند که بازدارندگی نباید از مجازات قاچاقچیان موادمخدر حذف شود؛ به‌طوری‌که دادستان کل کشور نیز چندی پیش در این خصوص گفته بود: «چه شده است که مجلس به دنبال این افتاده که اعدام را برداریم. مگر برداشتن اعدام به نفع روند مبارزه با مواد‌مخدر است؟ البته من قبول دارم که قانون باید اصلاح شود و اعدامها محدود‌تر شود اما مگر سایر کشورها اعدام در مجازاتهای مواد‌مخدر ندارند؟ آنها اگر شدید‌تر و غلیظ‌تر برخورد نکنند ضعیف‌تر از ما هم برخورد نمی‌کنند، شما همین کشورهای شرقی و یا کشورهای اروپایی را ببینید.»

باوجود اینها، کشف موادمخدر از قاچاقچیان همچنان ادامه دارد و این موضوع نشان می‌دهد که لحظه‌ای درنگ در مبارزه بی‌امان با موادمخدر می‌تواند آثار منفی زیادی به همراه داشته باشد.

دستگیری 32 نفر از توزیع‌کنندگان مواد مخدر در فلاورجان

در همین راستا، رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: 32 نفر از دایرکنندگان و عاملان فروش مواد مخدر در شهرستان فلاورجان اصفهان شناسایی و دستگیر شدند.

احمد خسروی وفا، با اشاره به جدیت این دادگستری در برخورد با توزیع‌کنندگان و فروشندگان موادمخدر، اضافه کرد: از این افراد یک کیلو و 111 گرم هرویین کشف‌شده است.

وی درباره برخورد با افراد متجاهر نیز توضیح داد: 162 نفر معتاد متجاهر دستگیر و به مراکز کمپ اعتیادهای استان، جهت ترک اعتیاد معرفی شدند.

کشف 10 کیلو شیشه و کریستال در مشهد

جانشین دادسرای انقلاب اسلامی مشهد از کشف دو قبضه سلاح جنگی و 10 کیلو شیشه و کریستال در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این رابطه 4 نفر دستگیر شدند.

مهدی خدابخشی، با اشاره به اجرای طرح پلمپ مراکز فروش موادمخدر در مشهد اعلام کرد: با دستور قضایی مبنی بر بازرسی از محل یک قبضه سلاح جنگی و بیش از ۱۰ فشنگ جنگی از متهم توسط مأموران معاونت اطلاعات سپاه مشهد کشف شد.

وی ادامه داد: متهم بازداشت و دستور بازرسی مخفیگاههای وی صادر شد که پی آن حدود 5 کیلوگرم شیشه و 5 کیلوگرم کریستال و مقادیری مواد پیش ساز از یکی از این اماکن کشف شد.

کشف 100 کیلوگرم مواد مخدر در صیدون

رئیس دادگاه بخش صیدون هم از کشف و ضبط 100 کیلوگرم مواد‌مخدر طی روزهای گذشته در شهرستان صیدون از توابع استان خوزستان خبر داد.

رحمان بن سعید اظهار کرد: مأموران نیروی انتظامی بخش صیدون با استفاده از سگهای مواد یاب موفق شدند خودروی حامل مواد‌مخدر در ورودی بخش صیدون را متوقف کنند و در بازرسی از این خودرو، مقدار 100 کیلوگرم مواد‌مخدر از نوع تریاک را که به طرز ماهرانه‌ای در خودرو نیسان جاسازی‌شده بود را کشف و ضبط کردند.

وی گفت: در این خصوص دو خودرو حامل مواد مخدر و پشتیبان آن توقیف و دو نفر متهم دستگیر که با صدور قرار بازداشت، روانه زندان شدند.

بن سعید افزود: هم‌چنین یک دستگاه خودرو حامل مواد شناسایی شد اما متهم با دیدن مأموران به شهر دشیموک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد متواری و در آنجا به همراه 50 کیلوگرم تریاک توسط مأموران توقیف شد.

عدم مسامحه در برخورد با مواد مخدر

در همین زمینه رئیس‌کل دادگستری هرمزگان با اشاره به تأثیرات نامطلوب پدیده شوم مواد‌مخدر بر حوزه‌های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سلامت جامعه، بر برخورد جدی با قاچاقچیان تأکید و در این زمینه گفت: در مواجهه با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد‌مخدر به‌خصوص مخدر صنعتی هیچ‌گونه مسامحه و اغماضی اعمال نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق اکبری تصریح کرد: امروزه موضوع مواد مخدر یک پدیده سوء اجتماعی نیست بلکه اغراض شوم دشمنان برای مبارزه با نظام در آن مشهود است و معاندان از آن به‌عنوان ابزاری برای ایجاد اخلال و ایراد صدمه به مردم جامعه و نظام اسلامی استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید در مواجهه با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان مواد‌مخدر به‌خصوص مواد مخدر صنعتی هیچ‌گونه مسامحه و اغماضی اعمال نشود و مبارزه با آنان با شدت روزافزونی در اولویت قرار گیرد.

مواد مخدر، از معضلات اساسی کشور

در این میان رئیس‌کل دادگستری گیلان مواد‌مخدر را از معضلات اساسی کشور دانست و گفت: شایسته نیست که شاهد ابتلای جوانان امروز به این بلای خانمان‌سوز باشیم.

احمد سیاوش پور، اجرای طرح استفاده از زندانیان در دستگاهها و نهادها را طرحی کاربردی و جدید دانست و تصریح کرد: سهمیه هر نهادی باید مشخص شود تا با توجه به مشکلات و تواناییهای زندانیان، اقدامات لازم‌ صورت گیرد. منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۷۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *