تجمیع بیمه‌ها، ضروری است

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲ آذر ۱۳۹۵


تجمیع بیمه‌ها، ضروری است

رئیسکل سازمان نظام پزشکی:

   تجمیع بیمهها، ضروری است

  بیمهها به تبعیت از قانون بازگردند

618273422

رئیسکل سازمان نظام پزشکی، تجمیع بیمههای درمانی را در حال حاضر و با توجه به عقبماندگی مطالبات بیمارستانها و کسورات بیمهای ضرورت سلامت کشور خواند و سازمانهای بیمهگر را به تبعیت از قانون دعوت کرد.

دکتر علیرضا زالی، با اشاره به موضوع تجمیع بیمه‌ها که این روزها محل مناقشه وزارتین بهداشت، رفاه و مجلس شورای اسلامی‌شده است، گفت: تجمیع بیمه‌ها یک متن قانونی است و به نظر من جای دعوا در آن وجود ندارد؛ چراکه در قانون چهارم توسعه به دولت اجازه داده‌شده تا تجمیع بیمه‌ها را انجام دهد و در قانون برنامه پنجم توسعه نیز به آن تأکید شده است. درعین‌حال در مصوبه دولت هم این موضوع آمده است. وی با تأکید براین که موضوع تجمیع بیمه‌ها بحثی قانونی است و نباید سلیقه‌ای یا بخشی با این موضوع برخورد کرد، افزود: براین اساس می‌بینیم که در متن قانون برنامه پنجم توسعه موضوع تجمیع بیمه‌ها آورده و پیشنهادشده تا همه بیمه‌های درمان در قالب یک بیمه سلامت بزرگ قرار گیرند و بخشهای بیمه‌ای درمان هم از سایر بخشها منتزع شوند. زالی با اشاره به دو موضوع بیمه نیروهای مسلح و بیمارستانهای ملکی تأمین اجتماعی، گفت: این دو موضوع مانعی بر سر راه تجمیع بیمه‌ها نیستند؛ چراکه در بیمه نیروهای مسلح با اذن مقام معظم رهبری می‌توان آنها را ادغام کرد و درزمینهٔ بیمارستانهای ملکی تأمین اجتماعی نیز بارها اعلام‌شده که با تجمیع بیمه‌ها کماکان در مسیر ارائه خدماتشان خواهند بود.

متن قانون درباره تجمیع بیمهها صریح است

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کشور تأکید کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که قانون بسیار روشن است و جای اختلافی وجود ندارد؛ زیرا در قانون برنامه پنجم بحث تجمیع بیمه‌ها به‌صراحت مطرح‌شده و اگر به متن قانون مراجعه کنیم، اختلافات ایجادشده دراین زمینه مرتفع می‌شود. درعین‌حال باید توجه کرد ازآنجایی‌که هنوز قانون برنامه ششم تدوین‌نشده، قانون برنامه پنجم پابرجاست.

دو نهادی که بدون عبور از تجمیع بیمهها محقق نمیشوند

به گفته زالی، قانون‌گذار تجمیع بیمه‌ها را در قانون برنامه پنجم توسعه دیده و نهادهای مربوط به آن را هم مشخص کرده است. قانون‌گذار در متن قانون توسعه پنجم نگاهش منتج از تجمیع بیمه‌ها بوده است؛ چراکه دو نهاد شورای عالی بیمه سلامت و سازمان بزرگ سلامت ایرانیان را تعریف کرده است که این دو نهاد نمی‌توانند بدون عبور از تجمیع بیمه‌ها محقق شود.

بیمهها به تبعیت از قانون بازگردند

وی بابیان اینکه بنابراین هم در متن قانون براین موضوع تأکید شده و هم با تعریف این دو ظرفیت نهادی عملاً قانون‌گذار اراده خودش را برای تجمیع بیمه‌ها به نمایش گذاشته است، گفت: بنابراین اگر به قانون بازگردیم محل اختلافی وجود ندارد؛ بنابراین متن قانون روشن است و نیازی به این دعواها نیست و بالاخره بیمه‌ها هم باید به متن بیمه‌ها بازگردند و از قانون تبعیت کنند.

تجمیع بیمهها ضرورت امروز سلامت است

زالی در پاسخ به اینکه آیا دراین دوره وزارت بهداشت امیدی به تحقق تجمیع بیمه‌ها وجود دارد، گفت: به‌هرحال عزم وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برای این موضوع جدی است و متن قانون هم موجود است؛ بنابراین این مسأله باید یا در مجلس یا در قانون توسعه ششم یا در هیأت وزیران نهایی شود و امیدوارم این مسأله حل شود.رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی برخلاف برخی اظهارنظرها مبنی براین که تجمیع بیمه‌های درمانی در کشور اولویت حوزه سلامت نیست، تأکید کرد: اتفاقاً من تجمیع بیمه‌ها را جزو ضرورتهای سلامت تلقی می‌کنم؛ چراکه یکی از راهکارهایی است که اکنون می‌تواند منجر به کاهش بروکراسی و چابکی سیستم شده و بین ارائه‌کنندگان و دریافت‌کنندگان خدمات یک هماهنگی اجرایی مالی و اجرایی اعتباری ایجاد کند. از طرفی با توجه به دیرکرد در پرداخت مطالبات بیمارستانها از سوی بیمه‌ها و بحث کسورات بیمه‌ای، ضرورت تجمیع بیمه‌ها بیش از گذشته روشن می‌شود و من معتقدم تجمیع بیمه‌های درمانی امروز بیش از گذشته ضرورت سلامت تلقی می‌شود.


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *