تب داغ زندگی جوانان با حیوانات عجیب‌وغریب در پایتخت

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۲۹ دی ۱۳۹۵


تب داغ زندگی جوانان با حیوانات عجیب‌وغریب در پایتخت

  تب داغ زندگی جوانان با حیوانات عجیبوغریب در پایتخت

 

681415174

   زنگ هشدار برای مسؤولان اجتماعی

در طول سالهای اخیر تب نگهداری حیوانات خانگی در میان برخی از جوانان به میزانی بالا رفته که برخی با موجوداتی عجیبوغریب همچون مار، سمندر، تمساح و…همنشین میشوند.

نگهداری از حیوانات خانگی پدیده‌ای نوظهور به شمار نمی‌رود و از دیرباز بخصوص در مناطق روستایی حضور گربه، سگ، مرغ و خروس در حیات منازل و یا کوچه و پس‌کوچه‌های روستاها امری رایج و معمول بوده است.

اما نگهداری از حیوانات در منازل آپارتمانی از موضوعات تأمل‌برانگیزی به شمار می‌رود که در طول سالهای اخیر ظاهراً با تنوع گونه‌های جانوری نیز همراه شده است.

مار، رتیل، آفتاب‌پرست، میمون، کاسکو، کروکدیل و …نمونه‌هایی از موجودات و جاندارانی هستند که در گوشه منازل توسط برخی جوانان یا نوجوانان نگهداری می‌شوند.

معصومه منفرد، محقق و پژوهشگر اجتماعی د، در تشریح و واکاوی این پدیده عنوان کرد: همزیستی انسان با حیوانات همواره در طول تاریخ بشری امری معمول و مرسوم بوده است که با نگاه و مطالعه تاریخ گذشتگان نمونه‌های متعددی از آن را یافت می‌کنیم.

وی افزود: خواب اصحاب کهف با سگی که در کنار آنها بوده از نمونه روایات تاریخی و داستانی به شمار می‌رود که به‌روشنی مؤید صحت این ادعا است. منفرد عنوان کرد: ارتباط انسان با موجودات زنده ناشی از میلی درونی است که بر اساس سلیقه افراد به اشکال و انحای مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند.

منفرد عنوان کرد: آن‌چه که به‌عنوان موضوعی تعجب‌برانگیز در طول سالیان اخیر شاهد هستیم به نگهداری حیوانات عجیب‌وغریب توسط برخی افراد معطوف می‌شود. وی افزود: عمدتاً افرادی که به چنین اقدامی مبادرت می‌ورزند از قشر جوان و نوجوان جامعه هستند، زیرا برخی ملاحظات خاص در ارتباط با کودکان و هم‌چنین بی‌میلی اغلب قریب به‌اتفاق میان‌سالان و بزرگ‌سالان به چنین رفتارهایی، باعث شده جوانان و نوجوانان به مشتریان پر و پا قرص حیوانات و موجودات عجیب‌وغریب تبدیل شوند. پژوهشگر و محقق اجتماعی گفت: عمده این رفتارها در اقشار و طبقات متمول و ثروتمند جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند و کمتر شاهد هستیم جوانان و نوجوان اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه با خرید مار، آفتاب‌پرست، میمون و…هم‌نشینی و همزیستی با این گونه‌های جانوری را تجربه کنند.

از چشم و همچشمی تا خاص بودن

منفرد در واکاوی ریشه‌ها و عوامل مؤثر در بروز چنین رفتارهایی گفت: همه انسانها علاقه‌مند هستند متفاوت از دیگران باشند، اما برخی برای اثبات و بروز این تفاوت تلاش و کوشش وافری به خرج می‌دهند و در مسیری صحیح و اصولی و با ارتقای سطح تواناییهای خویش در عرصه‌های ورزشی، هنری، علمی، فنی و…در صدد اثبات آن هستند و برخی دیگر با اتکای به روشها و شیوه‌های خاص همچون سوارشدن بر خودروهای میلیاردی، پوشش عجیب و غرب تلاش می‌کنند این تمایزات را به‌صورت عمومی به تصویر بکشند.

وی افزود: در این میان، افراد و گروههایی از جوانان نیز با خرید موجوداتی خاص خود را متفاوت از دیگران نشان می‌دهند که متأسفانه در طول سالیان اخیر مبادرت به چنین رفتارهایی با شدت هر چه بیشتری همراه شده است.

محقق و پژوهشگر حوزه اجتماعی گفت: رها شدن توله ببر و یا حیوان و گونه‌ای خاص از جانوران در خیابانهای مشهد، تهران و…ریشه در چنین رفتارهایی دارد که به اعتقاد برخی کارشناسانِ حوزه محیط‌زیست ناتوانی فرد در نگهداری از آن باعث رهاسازی آن در کوچه و خیابانها می‌شود.

تنهایی و انزوایی که جوانان را هم‌نشین با حیوانات می‌کند.

صدیقه نوبهار، روانشناس و کارشناس علوم رفتاری ، یکی از عوامل مؤثر در بروز پدیده هم‌نشینی با حیوانات را ناشی از تنهایی و مشکلات روحی و عاطفی عنوان می‌کند.

وی افزود: به‌واقع برخی از جوانان و نوجوانان تلاش می‌کنند خلأ روحی و روانی خویش را با چنین حیواناتی پر کنند و با ارتباط با چنین حیوانات و جانورانی درصدد هستند از فشارهایی عاطفی که با آن دست‌به‌گریبان هستند رها شوند.

نوبهار عنوان کرد: عامل مؤثر دیگر در چنین رفتارهایی، ریشه در روزمرگی وزندگی یکنواخت جوانان دارد که به‌واقع با اتکای به چنین شیوه‌هایی قصد دارند هیجان را در زندگی خویش جاری و ساری سازند.

روانشناس و کارشناس علوم رفتاری گفت: بعد از مدتی وابستگیهای روحی و عاطفی به این حیوانات به موضوعی بغرنج تبدیل می‌شود که در صورت از دست دادن آن جاندار، صدمات و آسیبهای روحی و عاطفی فراوانی به فرد تحمیل می‌شود.

وی افزود: احتمال انتقال بیماریهای گوناگون از دیگر مخاطراتی است که سلامت این گروه از جوانان و حتی خانواده و اطرافیان آنها را تهدید می‌کند و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی می‌تواند سرآغاز دردسرهای فروانی شود.

نوبهار در خاتمه یادآور شد: تحکیم و تقویت تعاملاتِ میان اعضای خانواده، شناسایی استعدادهای جوانان و تلاش برای بارورسازی آنها، تعریف و طراحی تفریحات سالم و غنی‌سازی اوقات فراغت به طُرُق هدفمند از راهکارهای مؤثری است که در پیشگیری از گرایش به چنین رفتارهایی مؤثر خواهد بود. منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *