تاملی بر نیاز به سیاست جنایی قضایی

دسته: نقد، نظر و تحلیل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۱۸ آبان ۱۳۹۵


تاملی بر نیاز به سیاست جنایی قضایی

تاملی بر نیاز به سیاست جنایی قضایی

 926312834

جمله ای به نقل قول از دکتر جعفر کوشا استاد جزا و از استادان دانشگاه شهید بهشتی در نشستی با برخی قضات:

شدیدا و مصرانه بر این اعتقادم که هم اکنون دادگستری داره ما رو راه میبره بجای اینکه ما دادگستری را راه ببریم . خیلی از ما زیر چرخ دنده های دادگستری و خصوصا دادسرا و حجم عظیم پرونده ها و مراجعین داریم له می شویم . علت این امر همان است که گفتم . پرونده ها دارن ما رو راه میبرن نه ما ؟

سیاست جنایی طبق تعریف حقوقدانان به سه قسمت سیاست جنایی قانونی و قضایی و اجرایی تقسیم می شود . سیاست جنایی یعنی اینکه ما چه تدابیری برای مقابله با جرم داریم . قصد ندارم اینجا بحث جرم شناسی بکنم ولی تاکنون چند اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از ارتکاب جرم انجام دادیم . نقش دادستان و رییس دادگستری در این خصوص چیست ؟ ایا نظاره گر بودن در خصوص پرونده ها و صرفا ارجاع ان و اظهارنظر در خصوص قرارهای صادره بس نیست ؟ نباید شیوه‌های جدیدی جهت جلوگیری از ارتکاب جرم و کنترل جرم و حتی اصلاح مجرمین برداشت ؟ ایا تاکنون برای مبارزه با سرقت یا توزیع مواد مخدر برنامه ای شهرستانی و بومی اجرا کرده ایم ؟

بیاییم کمی فکر کنیم . تا کی صبح بریم دادگستری و ظهر برگردیم . کمی هم برنامه داشته باشیم . حتی اگه یک شعبه کوچک در دادسرا یا دادگستری باشیم .


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *