به یک کارگر بدون لهجه نیازمندیم!

دسته: حقوق و اجتماع
بدون دیدگاه
شنبه - ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶


به یک کارگر بدون لهجه نیازمندیم!

به یک کارگر بدون لهجه نیازمندیم!

فرزانه فراهانی

 آگهیهای عجیبوغریبی که خط قرمزهای مطبوعاتی را رد میکنند، در واقع نوعی توهین به سایر افراد جامعه و به ویژه اقوام مختلف به شمار میروند.

در عصر ارتباطات و درج آگهیهای گوناگون در سایر رسانه‌ها، مشاهده یک آگهی که محتوایی متفاوت دارد اذهان عمومی را برای مدتی درگیر خود خواهد کرد. هر چند ممکن است مدت پردازش به موضوع مورد نظر کوتاه باشد اما همین زمان کوتاه، گاهی زمینه را برای باب کردن مسأله‌ای مهم فراهم می‌کند. آگهیهایی که به انتشار می‌رسند باید به دور از هرگونه توهین و تحقیر منتشر شوند.

اخیراً در صفحه یکی از روزنامه‌ها و در بخش استخدام نیروی کار، آگهی با مضمون «به یک کارگر بدون لهجه جهت بریدن پیتزا نیازمندیم» منتشرشده است. مدیر این غذای فوری معتقد است به دلیل این‌که فرد مورد نظر به طور مستقیم با مشتری سروکار دارد، نداشتن لهجه او بر میزان سفارش و فروش مجموعه تأثیر دارد.

 «تبعیض» سرآغاز شکافهای اجتماعی

سایر اقوام در فرهنگ والای ایرانی- اسلامی از جایگاه مشخص و تعریف‌شده‌ای برخوردار هستند؛ این جایگاه باید در سایر امور و روابط اجتماعی حفظ شود. قرائی مقدم جامعه‌شناس دراین‌باره اظهار داشت: قومیتهای مختلف کشور ضمن آداب‌ورسوم و هویت مستقلی که دارند همواره در مناسبتهای گوناگون وحدت ملی و جمعی کشور را مدنظر قرار می‌دهند. وی افزود: سایر اقوام در فرهنگ والای ایرانی- اسلامی از جایگاه مشخص و تعریف‌شده‌ای برخوردار هستند؛ این جایگاه باید در نحوه روابط اجتماعی و مناسبتهای ملی از ارزش درخور قومیتها لحاظ شود.

این جامعه‌شناس گفت: ایجاد تبعیض در پذیرش نیروی کار آن‌هم به دلیل داشتن لهجه، سرآغاز ایجاد شکافهای اجتماعی میان سایر اقوام می‌شود و به هیچ عنوان قابل‌پذیرش نخواهد بود.

 قریب به اتفاق تهرانیها مهاجر و از اقوام مختلف هستند

معضل بیکاری یکی از عوامل افزایش مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ از جمله تهران است. قرائی مقدم تصریح کرد: افراد به امید یافتن شغلی مناسب، ادامه تحصیل داده و با صرف هزینه‌های بالا موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود در مقاطع مختلف می‌شوند. پس از تلاشی بی‌نتیجه در شهر خود، راهی پایتخت شده و در طلب شغل مناسب به هر مجموعه‌ای سر می‌زنند. به این ترتیب هر روز بر تعداد افرادی که به قصد پیدا کردن کار به شهر تهران مهاجرت می‌کنند افزوده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: قریب به اتفاق افرادی که در حال حاضر در شهر تهران مشغول به کار هستند از دیگر شهرهای کشور به پایتخت آمده و در واقع «مهاجر» هستند. این جامعه‌شناس افزود: حفظ کرامت انسانی و فراهم آوردن اسباب آسایش مردم در سایر قومیتها سبب افزایش همدلی و هماهنگی میان آنها می‌شود.

قرائی مقدم موضوع درج آگهی استخدام کارگر بدون لهجه و به ویژه در تهران که شهر حضور افراد با گویشها و قومیتهای مختلف است را نوعی آسیب برشمرد و تصریح کرد: انتشار چنین آگهیهایی در جامعه امروز، نوعی مکانیسم فرافکنی است که به صراحت می‌توان گفت فرد آگهی‌دهنده یک موضوع ساده را به مسأله‌ای پرماجرا و البته توهین‌آمیز تبدیل می‌کند.

وی افزود: مطبوعات کشور به‌عنوان یکی از راههای ارتباطی پرمخاطب به ویژه در بخش تبلیغات و نیازمندیها باید نسبت به انتشار محتوای مناسب در سایر رسانه‌ها حساسیت بیشتری به خرج دهد.

 حفظ کرامت انسانی و حفظ وحدت ملی از ضروریات است

مسأله توجه به محتوای آگهیهای سفارش مشتریان در مشاغل مختلف، از جمله مواردی است که در برخی از رسانه‌های پرمخاطب نادیده گرفته می‌شود و متولیان امر توجه چندانی به آن ندارند.

با توجه به تنوع حاکم در فلسفه قومیتها در کشور، موضوعی که باید پس از حفظ کرامت انسانی اقوام مختلف مورد توجه قرار گیرد مسأله توجه به حفظ وحدت ملی است که این موضوع نیازمند نظارت بیشتر مسؤولان است. منبع: باشگاه خبرنگاران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *