بستن راههای تخلفات علمی با عبور از کمیت‌گرایی (3)

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵


بستن راههای تخلفات علمی با عبور از کمیت‌گرایی (3)

بستن راههای تخلفات علمی با عبور از کمیتگرایی (3)

تخلفات علمی

متخلفان علمی در حق علم جنایت می‌کنند

 دکتر منتظر قائم با بیان اینکه در هر حادثهای نقد کردن، دیدن توأمان نیمهپر و خالی لیوان است، گفت: مگر مقامات از اتفاقات رخداده در حیطه تخلفات علمی اطلاع نداشتند؟ آیا نویسندهای که به دو صفحه نیچر دسترسی دارد از صد هزار استادی که در ایران هستند برای تحریک حساسیت مقامات ما توان بیشتری دارد؟ آیا مقامات در سفرهای شهری و گفتگوهای خانوادگی به این حوادث برنخوردهاند؟ باید منتظر بمانیم تا آبروی کشور چُنان برود که مستندی تهیه شود و مقاله نیچر به آن بپردازد؟!

وی افزود: این موضوع پیام نادرستی به جامعه است که اگر می‌خواهیم اتفاقی در ایران بیفتد باید کانالی با دو رسانه خارجی بزنیم تا بلافاصله مشکل در ایران حل شود در غیر این صورت مشکل حل نخواهد شد. این موضوع نیمه‌خالی و دردناک لیوان است.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این‌که تا زمانی که دولت چندین جلد گزارشات جانبی خود را به افکار عمومی، رسانه‌ها و صاحب‌نظران عرضه نکند نباید اجازه اجرای سیاستها را داشته باشد، گفت: قوه مجریه اعلام کرده می‌خواهد ریال را به تومان تبدیل کند. در این خصوص چند جلد مطالعه و گزارش انجام‌شده است؟ آیا نباید توسط صاحب‌نظران اقتصاد و رسانه‌های جمعی این موضوع بررسی شود؟ رابطه جامعه ما با دولت و حاکمیت سخن سخنوران نیست. وی با بیان این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه‌ها، دانشگاه تهران، رئیس‌جمهور نیروی انتظامی و دستگاههای مرتبط چه نقشی در آسیب ‌شناسیها دارند؟ افزود: آسیبها را چگونه توصیف می‌کنند و چه تحلیلی از روابط علمی آسیبها دارند و چگونه با چه روشها و ابزارهایی می‌خواهند با تخلفات برخورد کنند؟

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این‌که به دلیل نداشتن داده و رویکرد «سانتی مانتال» رفتار می‌کنیم، گفت: اموال کسانی که با استفاده از راه‌اندازی نشریات تقلبی و واسطه‌گری در تقلب که به میلیاردها تومان ثروت رسیده‌اند قابل مصادره است و باید محبوس شوند درحالی‌که اگر این کار را کنیم می‌گویند برخورد خشنی صورت گرفته است؛ اما باید بدانیم که این فرد خطا نکرده بلکه در شأن علم جنایت کرده است.

 برخورد با متخلفان، صیانت از علم است

منتظر قائم با تأکید بر این‌که وظیفه ما صیانت از مقام علم و مقام زبان گویای حقیقت در قالب عقل بشری است که در این مقام هیچ کار خشنی نمی‌کنیم، اظهار کرد: در برخورد با این تخلفات بحث اعدام مطرح نیست. بلکه شرکتی که مجوز چاپ و نشر دارد ولی تابلو فروش پایان‌نامه زده است کارش خطا بوده و در صورت عدم توجه به تذکرها باید مجوز شرکت باطل شود و از امکان ثبت کردن شرکت به‌صورت موقت یا مادام‌العمر محروم شود.

وی افزود: هم‌چنین اگر دانشجویی خطایی کرده و پایان‌نامه ارشد را با تخلف تدوین کرده است و حال قصد ادامه تحصیل در دوره دکتری را دارد باید از ادامه تحصیل منع شود. این اقدام خشونت نیست بلکه صیانت از مقام علم است.

مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران با بیان این‌که تا زمانی که دستگاهها اجازه ندهند نقد و نظرها در لحظات آغازین عرضه شود، ما همچنان شاهد این می‌باشیم که برای پاسخگویی به یک منبع معتبر خارجی در راستای عدم بروز فساد سیستماتیک در کشور در حال تلاش هستیم و لایه‌های زیرین با مشکل مواجه خواهند بود، گفت: تحصیل برای مستخدمین دولت ممنوع است در ایران افراد اجازه دارند در وقت آزاد درس بخوانند و یا این‌که مأموریت پژوهشی یا مرخصی آموزشی داشته باشد اما شاهد پدیده‌ای هستیم که وکیل، وزیر و حجت‌الاسلام در کشور پسوند دکتر دارند و تقریباً هیچ مسئولی بدون لقب دکتر نیست. این موضوع باید همچون پرونده دوتابعیتیها مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: فردی که درزمان وزارت، نمایندگی و معاونت مدرک دکتری اخذ کرده چگونه توانسته سالی 1000 تا 1500 ساعت در خدمت علم باشد؟! رسیدگی به این تخلف کار پیچیده و خشونت باری نیست.

منتظر قائم با بیان این‌که تمام پرونده‌ها در وزارت بهداشت و آموزش عالی بررسی و کپی ویزای افراد گرفته می‌شود که این فرد اگر مدرک کشوری را آورد حق داشته تنها 6 ماه داخل ایران باشد، گفت: برای ارزشیابی مدرک اسناد مربوط به هزینه‌های شخصی بورسیه‌ها گرفته می‌شود اما برای مقاماتی که مشخص نیست با چه وجهی به خارج رفته‌اند سیاستی برای بررسی موضوع اخذ مدرک وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که اثبات محل تأمین هزینه برای دوران تحصیل به‌ویژه دانشجویان خارج کشور الزامی است، افزود: ما نمی‌توانیم در سیستمی به‌صورت دلبخواه و در راستای منافع برخی، فسادها را نادیده بگیریم زیرا بقیه از این موضوع الگوبرداری می‌کنند. در حوزه سلامت علمی باید داده‌ها اطلاعت را انباشت کنیم. مدیر گروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران ادامه داد: در حال حاضر که حساسیت ایجادشده باید جلسات مشورتی با همکاری محققان و دانشگاهیان و با استفاده از اطلاعات و داده‌ها و ورود دستگاههای مختلف از جمله قوای سه‌گانه و نیروهای حاکمیتی برگزار شود در غیر این صورت اگرچه در سالیان آینده فواره تحصیلات تکمیلی سقوط می‌کند اما سنتهای بناشده در چندساله اخیر از بین نمی‌روند. منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *