بررسی مرگ بیماران دیالیزی در اهواز


دسته: حقوق پزشکی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵


بررسی مرگ بیماران دیالیزی در اهواز


بررسی مرگ بیماران دیالیزی در اهواز



معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با تأکید بر لزوم شناسایی عامل منتقل‌شده به دستگاه گوارش بیماران فوت‌شده، گفت:‌ ‌این منبع چه داخل بیمارستان و چه خارج از آن باید شناسایی شود زیرا ممکن است این منبع همچنان فعال باشد و به افراد دیگری منتقل‌شده باشد.
دکتر ایرج نظری در نشست خبری که با موضوع علت‌یابی مرگ چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینا در مرکز بهداشت خوزستان در اهواز برگزار شد، با ابراز تأسف از مرگ بیماران دیالیزی اظهار کرد: در این حادثه تصوری شکل گرفت که این اتفاق چندین روز است که رخ‌داده و جمع‌بندی صورت نگرفته است؛ به جهت روشن کردن این مسئله برای مردم استان خوزستان و کشور، باید بیان شود که این اتفاق در طی چند روز رخ‌داده و در یک‌فاصله کوتاه نبوده است.

وی افزود: ‌آخرین مورد فوت در روز جمعه بود؛ طی این روزها تجمیع حاصل نشد و پس‌ازآن مشخص شد که طی چهار روز چهار نفر با یک وجه مشترک که انجام دیالیز در بخش دیالیز بیمارستان سینا بوده، فوت‌شده‌اند و به همین دلیل تمام نگاه‌ها به سمت بخش دیالیز بیمارستان سینا متوجه شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت:‌ بلافاصله پس از تجمیع اطلاعات، اقدامات اولیه انجام و اقدامات نظارتی آغاز شد و در روزهای گذشته در حال بررسی و جمع‌بندی بودیم.
نظری بابیان این‌که در موارد بهداشتی و درمانی پاسخگویی به‌سادگی انجام نمی‌شود؛ عنوان کرد: تا مشخص شدن عامل اصلی نمی‌توان هیچ‌گونه اظهارنظری کرد. البته هم‌زمان با بررسیها باید اقداماتی انجام شود تا این اتفاقات تکرار نشود. این اقدامات نیز انجام‌شده ولی حجم انتشار اخبار به حدی بود که همه انتظار داشتند در مدت کوتاهی به همان میزان اطلاعات، پاسخگویی شود.
وی ادامه داد:‌ موضوع مرگ این بیماران در سطح وزارت بهداشت به دلیل حساسیت موضوع موردتوجه جدی قرار گرفت و نمایندگانی از وزارت بهداشت اعزام شدند و بررسیهای اولیه آغاز شد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: شب گذشته با حضور رئیس دانشگاه، معاونان بهداشت و درمان، نمایندگان ویژه معاونتهای بهداشت و درمان وزارت بهداشت و نماینده ویژه وزیر و اعضای هیأت علمی در بیمارستان، بررسیها انجام شد که نظر اعضای هیأت علمی مسئول پرونده بر این بود که علت مرگ بیماران از دستگاه گوارش منتقل‌شده و دستگاه گوارش را به‌عنوان اولین عضو درگیر کرده است؛ زیرا اگر این منشأ از خون به بیماران منتقل‌شده بود قطعاً علایم آن متفاوت می‌بود.
نظری ادامه داد: ‌ازآنجاکه فرایند دیالیز در دستگاه دیالیز از طریق انتقال خون انجام می‌شود،‌ اگر مشکل از دستگاه دیالیز بود، باید علایم بیماران بیشتر خونی باشد که در هیچ‌کدام از بیماران این علایم مشاهده نشده و بنا به این انتقال از سیستم دیالیز منتفی است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز عنوان کرد:‌ عامل منتقل‌شده که موجب مرگ این بیماران شده، از طریق سیستم گوارش بوده است که می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد.
نظری بابیان این‌که موضوع مرگ بیماران دیالیزی ازلحاظ قانونی دنبال خواهد شد، گفت: ‌پرونده‌ها برای رسیدگی بیشتر به مسائل فنی و حرفه‌ای کادر پزشکی در موضوع مرگ این بیماران، به دادسرای انتظامی نظام پزشکی که زیر نظر دادگستری است، ارجاع شده است.

وی اظهار کرد: تا شب گذشته هشت بیمار درگیر این موضوع شده‌اند که چهار تن در بیمارستان سینا بستری هستند و هیأت وزارت بهداشت شب گذشته از آنها بازدید کرد و وضعیت این چهار بیمار رو به بهبودی بود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در پاسخ به اعتراض خبرنگاران نسبت به نوع گزارش ارائه‌شده و بدون توضیحات تکمیلی گفت:‌ ما نه از مریخ و نه آسمان آمده‌ایم و ما از خود مردم هستیم. خبرنگاران نیز حق‌دارند سؤالات خود را مطرح کنند و سوا لاتی که مطرح می‌شود در ذهن تمام مردم شکل‌گرفته است و جایگاه واقعی دارند و ما نیز حاضر هستیم تا آنجا که می‌توانیم پاسخ دهیم.
نظری ادامه داد: ‌اما واقعیت این است که انتشار برخی مسائل در جامعه، نتیجه مثبت ندارد بلکه نتایج منفی به دنبال دارد. برخی موارد را نمی‌توانیم بگوییم. برخی از موارد بدون آن‌که گفته شود، کنترل‌شده است.
وی اظهار کرد:‌ این اتفاقات همه را متأثر کرده است. فوت هر بیمار برای هر خانواده ناراحت‌کننده است و برای ما نیز ناراحت‌کننده است. مطالبات پیگیری می‌شود و حق‌وحقوق را می‌گیریم. البته مسائل با سروصدا کردن و تجمعهای نا به‌جا حل نمی‌شود. تک‌تک مواردی که در بیمارستان سینا مورد اعتراض است، به وزارت بهداشت منتقل‌شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص انتشار تصاویری از بخش اعصاب و روان بیمارستان سینا عنوان کرد:‌ ما نیز متأثر هستیم که در چنین شرایطی بیماران نگهداری می‌شوند؛ خوب است که در کنار انتشار این عکس از ما نیز سؤال می‌شد که در این دو سه سال گذشته برای بخش اعصاب و روان چه اقداماتی انجام داده‌اید و صحبتهای ما در کنار این عکسها منتشر می‌شد.
نظری ادامه داد:‌ در بیمارستان سینا به همان میزان پولی که آمد، هزینه شد. برای بخشهای دیگر مطالبه در حال انجام است و امیدواریم که اعتبارات جذب شود؛ ما در خدمت همه هستیم اما قرار نیست تمام مسائل را بگوییم.
وی اظهار کرد:‌ مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینا از چند جنبه موضوع موردبررسی قرار گرفت؛ اگر دلیل این اتفاق به مشکل دستگاه بازمی‌گشت باید بخش دیالیز را تعطیل می‌کردیم زیرا افراد دیگری نیز فوت می‌شدند اما بخش فعال بوده و تاکنون فعال است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با تأکید بر لزوم شناسایی عامل منتقل‌شده به دستگاه گوارش بیماران فوت‌شده، اظهار کرد: ‌این منبع چه داخل بیمارستان و چه خارج از آن باید شناسایی شود زیرا ممکن است این منبع همچنان فعال باشد و به افراد دیگری منتقل‌شده باشد.
بدن بیماران دیالیزی ضعیف‌تر است و به‌سرعت این عامل در آنها بروز پیدا می‌کند اما ممکن است در افراد دیگر به‌سرعت به مرحله بروز نرسد؛ این احتمال وجود دارد که افراد در بیمارستان درگیر این حالت شده باشند.
نظری در خصوص انتشار آمار مرگ‌ومیر بیماران دیالیزی در پنج ماه گذشته در اهواز گفت: ‌آمار مرگ‌ومیر بیماران دیالیزی به دلیل شرایط خاص خود نسبت به بخشهای دیگر جامعه بالاتر است. ماهانه حدود 60 تا 70 نفر به بیماران دیالیزی استان خوزستان اضافه می‌شود و ممکن است تعداد مرگ‌ومیر در بیماران دیالیزی در سه ماه گذشته بیش از 17 تن باشد.
وی در مورد این‌که گفته می‌شود مسئولان اعلام کرده‌اند غذای نذری در بیمارستان سینا توزیع‌شده و موجب مرگ این افراد شده است، گفت: ‌این موضوع به‌شدت تکذیب می‌شود و چنین اتفاقی رخ نداده اما آنچه در بررسیها مسلم است، این است که علت فوت انتقال از سیستم گوارش بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در پاسخ به این‌که از مشکل آب در بخش دیالیز اطلاعی داشته‌اید، عنوان کرد: ‌برخی از بیماران در روز یکشنبه و برخی دیگر در دوشنبه دیالیز شده‌اند و باید به‌طور کامل وضعیت و شرایط بخش دیالیز در این دو روز بررسی شود؛ روز گذشته در حضور هیأت وزارت بهداشت اعلام شد که ما نمی‌خواهیم این مسئله را کتمان کنیم؛ عوامل مختلفی در مسئله فوت این بیماران از سیستمهای حراستی تا درمانی و بهداشتی در حال پیگیری هستند.
نظری در خصوص از دست دادن هوشیاری یکی از بیماران در حین دیالیز شدن، گفت: ‌2 تن از بیماران در دیالیزهای بعدی هوشیاری خود را از دست دادند که یکی از این افراد فوت‌شده است.
وی در پاسخ به این درخواست خبرنگاران جهت اعلام اسامی بیمارانی که در شیفت 8 تا 11 صبح روز دوشنبه هفته گذشته در بخش دیالیز بیمارستان سینا، دیالیز انجام داده‌اند، گفت: ‌تمام اطلاعات موجود است اما ضرورتی ندارد که اعلام شود.
قرار بود رئیس بیمارستان سینا نیز در این نشست حضور پیدا کند که درنهایت در این نشست شرکت نکرد. هم‌چنین توضیحات ارائه‌شده موجب اعتراض خبرنگاران شد و اعلام کردند که این توضیحات متناقض و سربسته ارائه‌شده‌ است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان هم گفت: این‌که عامل مرگ بیماران دیالیزی از طریق از راه دهان به بدن بیماران انتقال‌یافته است، تقریباً توسط کارشناسان قطعی شده است، بااین‌حال نمونه‌برداریها و بررسیهای کامل انجام خواهد شد.
دکتر شکرالله سلطان‌زاده در نشست خبری که با موضوع علت‌یابی مرگ چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینا، در مرکز بهداشت خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پس از بررسیها مشخص‌شده که علت مرگ بیماران دیالیزی از سیستم گوارشی بوده است و ممکن است خوراک یکی از این عوامل باشد.
وی افزود: بررسیها با حضور کارشناسانه وزارت بهداشت، از شب گذشته آغاز شد و تمام زاویه‌های موضوع موردبررسی قرار گرفت و چیزی که ممکن است آلودگی را به بیمار منتقل کرده باشد، بررسی شد. ‌سلطان‌زاده ادامه داد: از سایر قسمتهای دستگاه‌های دیالیز نمونه‌برداری شد، همچنین کیفیت آب دستگاه‌های دیالیز مناسب و استاندارد بوده و مورد تائید کارشناسان وزارت خانه قرار گرفته است بنابراین دستگاه‌های دیالیز نمی‌توانند عامل مرگ بیماران دیالیزی باشند. این اتفاق سندروم گوارشی بوده و از طریق خوردن رخ‌داده است. رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: آشپزخانه‌ بیمارستان سینا توسط کارشناسان بررسی شدند که هیچ آلودگی نداشته است. همچنین از محل مخزن آب بیمارستان نیز نمونه‌برداریهایی شد که در آن نیز هیچ آلودگی وجود نداشت.
 از سوی دیگر محل زندگی افراد و آن‌که در کجا زندگی می‌کنند یا به کجا مسافرت کرده‌اند، به‌طور کامل و با تمام جزئیات و زوایا موردبررسی قرار خواهد گرفت و بعدازآن، نتیجه‌گیری به‌صورت مشخص انجام خواهد شد. سلطان‌زاده بابیان اینکه عامل آلودگی دهانی و مدفوعی بوده است، اظهار کرد:‌ اکنون در حال تلاش هستیم که از تمام منابع مختلف نمونه‌برداری شود و با بررسیهای بیشتر، عامل اصلی به‌صورت مشخص شناسایی شود. ما متولی سلامت هستیم و اگر دستگاه‌ها یا دستگاه‌های دیالیز دچار مشکل بودند، اجازه نمی‌دادیم که فعالیت کنند تا افراد جدید نیز مبتلا نشوند.
وی ادامه داد: عامل میکروبی بوده است که از طریق خازن آب یا غذا به‌صورت مشترک به بیماران منتقل‌شده است. به‌طورمعمول بیماران در حین انجام دیالیز برخی خوراکیها را مصرف می‌کنند.
اکنون باید دنبال این باشیم که علت به‌صورت اصلی چه بوده است اما این اتفاق به یک‌شکل و در یک محل رخ‌داده است و منبع یکسانی دارد این منبع چه داخل بیمارستان و یا خارج آن باشد باید شناسایی شود زیرا ممکن است این منبع همچنان فعال باشد.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: این بررسیها در حضور گروه بازرسی وزارت بهداشت انجام و اعلام شد و اینکه علت این حالت از طریق انتقال از راه دهان بوده است تقریباً توسط کارشناسان قطعی شده است بااین‌حال نمونه‌برداریها و بررسیهای کامل انجام خواهد شد.
سلطان‌زاده عنوان کرد:‌ اکنون کشت میکروبها انجام‌شده است و احتمالاً 4 تا 5 روز دیگر نتیجه به‌صورت مشخص شناسایی می‌شود.
منبع: ایسنا

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *