باید جلوی فحاشیها گرفته شود

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۱ آبان ۱۳۹۵


باید جلوی فحاشیها گرفته شود

دبیر دوم کمیسیون حقوقی قضایی مجلس:

باید جلوی فحاشیها گرفته شود

دبیر دوم کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه قوه قضاییه، مراجع و علما باید جلوی فحاشیها در عرصه سیاسی و مذهبی جامعه را بگیرند اظهار کرد: این توقع وجود دارد که هم قوه قضاییه و هم علما و مراجع اجازه ندهند نگاه مردم به تریبونهای مذهبی خدشهدار شود.

%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%84%d9%88%db%8c-%d9%81%d8%ad%d8%a7%d8%b4%db%8c%d9%87%d8%a7-%da%af%d8%b1%d9%81%d8%aa%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%af

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در خصوص فحاشیهای اخیر در عرصه سیاسی و مذهبی گفت: فلسفه آمدن انبیاء ازجمله پیامبر اسلام (ص) مکارم اخلاق است. اگر بخواهید هدف همه ادیان ازجمله دین مبین اسلام را در چند کلمه کلیدی و اصلی خلاصه کنید یکی از آنها بدون شک ترویج اخلاق حسنه انسانی و اخلاق پاک است. من فکر می‌کنم کسی که مدعی دین است، کسی که مبلغ دین و در جایگاه مبلغ دینی قرار می‌گیرد، بیشتر از سایر مردم باید به این نکته دقت کند که در کردار، رفتار و الفاظی که به کار می‌برد، اصول اخلاقی، اسلامی و انسانی را رعایت کند. دین مبین اسلام دینی است که حتی به مسلمانها اجازه نمی‌دهد خطاب به کفار که به خدای واحد اعتقادی ندارند، توهین کنند. رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: قانون مجازات اسلامی برای بعضی از عبارتها و کلماتی که به آن الفاظ مجرمانه می‌گوییم، جرم تعیین کرده است. به‌طور مثال اگر کسی خطاب به فرد دیگری یک عمل غیراخلاقی را نسبت دهد و ارتکاب آن عمل اخلاقی اجرای حد را نیاز داده باشد فردی که این نسبت را داده و نتواند اثبات کند، در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات در نظر گرفته‌شده است و در شریعت اسلام هم همین‌طور است. این توقع وجود دارد که هم قوه قضاییه و هم کسانی که دارای جایگاه مذهبی هستند، اعم از علما و مراجع جلوی این حرکت غیراخلاقی را بگیرند و بایستند و اجازه ندهند جامعه بیشتر از این آسیب ببیند و نگاه مردم به تریبونهای مذهبی خدشه‌دار شود. دبیر دوم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: در این خصوص وقتی صحبت از عملِ قوه قضاییه می‌شود، باید به لحاظ قانونی این لفظ و کلمه‌ای که به‌کاررفته جرم تعریف‌شده باشد یعنی اصطلاحاً عنصر قانونی جرم تعریف‌شده باشد والا قوه قضاییه نمی‌تواند با هر کلمه و جمله‌ای برخورد قضایی کند. اگر ما برخورد قضایی را می‌خواهیم باید ببینیم آیا عنصر قانونی وجود دارد یعنی آیا ما برای برخورد با این عبارت یا این کلمات و عبارات، قانونی داریم. اگر عنصر قانونی آن وجود داشته باشد بَعد قوه قضاییه می‌تواند این ورود پیدا کند. اینکه کمیسیون قضایی مجلس چه‌کار می‌تواند کند باید بگویم مجلس شورای اسلامی معدل و برآیند افکار عمومی جامعه است. قدر مسلم همان‌طور که جامعه ناراحت است و واقعاً پذیرش آن سخت است که این الفاظ و کلمات را در تریبونهای مذهبی بعضی از افراد ازجمله مداحان بگویند، طبیعی است که مجلس شورای اسلامی هم همانند مردم، ابراز ناراحتی خودش را به نحوی به مسؤولین قضایی، سیاسی و مسؤولین فرهنگی و تبلیغاتی انتقال می‌دهد. در این خصوص یک قاعده کلی حاکم است و آن مسأله جرم‌زدایی است و ما دوست نداریم خیلی در جامعه جرم تعریف کنیم چون به‌اندازه کافی قوانینی که جرم تعریف‌شده‌اند را در جامعه داریم. مجلس شورای اسلامی اگر ضرورت داشته باشد می‌تواند ورود پیدا کند و بعضی از این الفاظ و توهینها را اگر در قانون جرم تعریف‌نشده، جرم تعریف کند. او در پایان در رابطه با عملکرد قوه قضاییه در برابر فحاشیهای سیاسی اظهار کرد: من در کل این مسأله را به‌عنوان نماینده از جایگاه نماینده مجلس شورای اسلامی عرض می‌کنم که ضمن احترامی که به دوستان در بخش قضایی قائل هستیم، انتقادهایی راداریم ولی صلاح نمی‌دانم که این انتقادها را به‌صورت رسانه‌ای مطرح کنم و در جلسات مشترکی که داریم این انتقادها را مطرح می‌کنیم.

منبع: شفقنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *