ایجاد اشتغال و کارآفرینی از راهکارهای کاهش جمعیت کیفری


دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵


ایجاد اشتغال و کارآفرینی از راهکارهای کاهش جمعیت کیفری


مسؤولان قضایی تأکید کردند:

ایجاد اشتغال و کارآفرینی از راهکارهای کاهش جمعیت کیفری



اشتغال برای جوانان یکی از عوامل کاهش جرم است این در حالی است که ایجاد اشتغال در زندان به همراه کارآموزی نیز می‌تواند یکی از راهکارهایی در راستای کاهش جمعیت کیفری باشد بر این اساس مسؤولان در تلاش هستند با ایجاد زمینه اشتغال در زندان به این هدف دست یابند این در حالی است که مراقبتهای پس از خروج نیز می‌تواند تأثیر مهمی را در کاهش بازگشت افراد به زندانها داشته باشد.

 ایجاد اشتغال در زندانهای اردبیل در راستای اقتصاد مقاومتی
اشتغال یکی از مهم‌ترین عناصر در راستای کاهش جرم است بر‌این اساس رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل‌ می‌گوید که اشتغال به‌عنوان یکی از عناصر مهم در بازسازی و اصلاح رفتار زندانیان است و بر‌این‌اساس اشتغال و آموزش حرفه کاربردی برای مددجویان انگیزه آنها را برای بازگشت سالم به اجتماع و ادامه زندگی و پرهیز از بزه بالا می‌برد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی قاصدی تأکید می‌کند:
باید کاری کنیم که زمینه اشتغال تعداد زیادی از مددجویان بعد از آزادی هم فراهم شود‌، در این صورت چرخه اصلاح و تربیت کامل خواهد شد‌. وی بیان می‌کند: با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با رویکرد تولیدی میزان و تنوع کارگاههای اشتغال می‌توانیم جامعه را به سمت رشد و توسعه هدایت کنیم‌. وی با اشاره به همکاری و تعامل بالای مقامات قضایی استان، بیان می‌کند:
سند چشم‌انداز اشتغال در زندانهای استان بر مبنای افزایش مشاغل تولیدی و مشارکت با بخش خصوصی درزمینه اشتغال زندانیان طراحی‌شده است، بنابراین نیازمند حمایتهای همه‌جانبه مسؤولان قضایی‌، اجرایی و بخش خصوصی و صنعت در این زمینه هستیم‌.
این مقام مسؤول با اشاره به این نکته که با افزایش اشتغال میزان آسیبهای اجتماعی و بزه در سطح زندان و جامعه کاهش خواهد یافت، می‌افزاید‌: یکی از موانع بزرگ اشتغال زندانیان پس از آزادی انگ زندان است که بر پیشانی زندانی می‌خورد و به‌رغم متنبه شدن فرد و زمینه شروعی دوباره و میل به کسب روزی حلال به خاطر سوء‌سابقه پذیرش این افراد از سوی جامعه در سطح کم است و این نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر دیدگاه اجتماعی است‌.
 اجرای طرحهای اشتغال زندانیان نیازمند حضور کارآفرینان
با توجه به اجرای طرح اشتغال در زندان، رئیس‌کل دادگستری استان یزد می‌گوید که طرحهای اشتغال‌زایی زودبازده زندان نیازمند افراد طراح‌، مبتکر و کارآفرین است.
محمد‌رضا حبیبی بیان می‌کند: در بسیاری از موارد کمک به زندانیان در قالب وامهای خرد و تسهیلات مالی کم در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد که این مشکلات زندانی را به‌صورت کامل و بنیادی حل نمی‌کند و به‌طورمعمول زندانی در بازگرداندن وام خود نیز دچار مشکل می‌شود. وی ادامه می‌دهد: می‌توان با استفاده از افراد متفکر و طراح یک کار تولیدی‌، خدماتی و یا صنعتی راه بیندازیم تا یک کار ماندگار و حرفه مستمر و محل درآمد و اشتغال دایمی برای مددجویان به‌ویژه بعد از خروج از زندان ایجاد شود.
این مسؤول قضایی تصریح می‌کند: شرایط بومی منطقه و بافت فرهنگی و اجتماعی استان مستعد فعالیتهای زیادی است که نیاز به یک مدیریت و همدلی و همگرایی دارد تا برای مددجویان زندانی فرصتهای بهتری خلق شود.
رئیس‌کل دادگستری استان یزد اظهار می‌کند: در مجموعه زندانها اقدامات زیادی در زمینه‌های فرهنگی‌، مذهبی‌، حرفه‌آموزی و علمی صورت می‌گیرد اما نتیجه‌بخش بودن این تلاشها درگرو فراهم آوردن یک شرایط مطلوب پس از خروج زندانی و بازگشت آن به اجتماع است.
حبیبی خاطرنشان می‌کند: باید از ظرفیت بنیاد تعاون هم در این خصوص استفاده شود‌، تا از تعداد زندانیان بازگشت مجدد به زندان پیشگیری شود.
 ضرورت برخورداری زندانیان از خدمات
 خوداشتغالی و کارآفرینی
بر این اساس مدیرکل زندانهای استان خوزستان درباره طرح خوداشتغالی در زندان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری سازمان زندانها با سازمان رفاه می‌گوید: در این تفاهم‌نامه راهکارهای استفاده از تسهیلات اشتغال‌زایی، آموزشهای کار‌آفرینی به‌صورت رایگان و استفاده از مراکز مشاوره شغلی و کارایی و کار‌آفرینی به زندانیان ضمن حبس و پس از آزادی و خانواده‌های آنان تبیین شده و طرفین با تعهداتی تلاش خواهند کرد تا با هم‌افزایی لازم موجبات برخورداری بیشتر زندانیان و خانواده‌هایشان از خدمات حوزه کار و رفاه اجتماعی فراهم آید.
بر این اساس رضا پوستچی بیان می‌کند: مدیریت امور زندانها مجموعه‌ای بسیار متنوع و کارشناسی را در برمی‌گیرد که حوزه کار آن را می‌توان در قالب فعالیتهای چندین وزارتخانه و سازمان کشوری احصاء و تعریف کرد.
وی بیان می‌کند: اگر جمع فراوان زندانیان که در طول سال وارد زندان شده و سپس آزاد می‌شوند، موردتوجه و کار اصلاحی و تربیتی قرار نگیرند، تبعات آن دامن‌گیر جامعه می‌شود.
این مقام مسؤول تصریح می‌کند: لازم است که زندانیان با همکاری و هم‌افزایی هرچه مؤثر‌تر همه مسؤولان و نهادهای جامعه موردحمایت و آموزش و باز توانمندی قرار گیرد‌ و توجه شود که زندان مانند یک شهرک مسکونی و زندانی شهروندان آن هستند که همه ادارات لازم است هر آنچه خدمات احصا شده خود را به آحاد جامعه ارائه می‌کند، به سکنه این شهرکها نیز ارائه کنند‌.
منبع: حمایت

نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *