انعقاد 140 پروژه مشترک میان دانشگاههای داخل و خارج

دسته: دانشجوی حقوق
بدون دیدگاه
شنبه - ۱۳ شهریور ۱۳۹۵


انعقاد 140 پروژه مشترک میان دانشگاههای داخل و خارج

قائممقام وزیر علوم در امور بینالملل خبر داد

انعقاد 140 پروژه مشترک میان دانشگاههای داخل و خارج

 

 

حسین سالار آمای در مراسم افتتاحیه چهل و نهمین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر بابیان اینکه یکی از محورهای آموزش عالی کشور بین‌المللی سازی آن است، گفت: بین‌المللی کردن آموزش عالی کشور بدین معناست که سرریز علم و فناوری کشور به سمت کشورهای همسایه، دوست و مسلمان سرازیر شود تا در یک همکاری مشترک علمی، کشورها بتوانند در سطح منطقه و در سطح جهانی از علوم و یافته‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.

وی بابیان اینکه امروزه قدرتی در جهان می‌تواند خود را مطرح کند که در مجامع جهانی نیز مطرح باشد، افزود: مسئله جهانی‌شدن، خوب یا بد در دنیا ظهور پیداکرده و برگشت‌پذیر نیز نیست و ما می‌توانیم از ین فرصت به‌صورت بهینه استفاده کرده و دراین مسیر از محورهای خود آموزش عالی از قبیل سرمایه امنیتی، سرمایه اجتماعی، سرمایه مالی، سرمایه فرهنگی و بالاخره سرمایه علمی برای اعتلای علمی و فرهنگی کشورمان به بهترین نحو استفاده کرد. رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین‌المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در خصوص سرمایه امنیتی اگر دانشجویان خارجی پس از فارغ‌التحصیلی به کشور خود بازگردند و صاحب پستهای مهم شوند، به تقویت روابط میان دو کشور منجر می‌شود و سرمایه اجتماعی نیز به‌نوعی پذیرش رفتار دیگران در مقابل خودمان به‌حساب می‌آید.

سالار آملی همچنین سرمایه فرهنگی را اخذ موارد مثبت فرهنگی از دانشجویان خارجی و بالعکس و سرمایه علمی را نیز دیدگاه خاص کشورها به مسائل علمی دانست که دراین خصوص اعطای بورس تحصیلی می‌تواند به نفع کشور ما تمام شود. وی مواردی از قبیل مشکل در حیطه هویتها و ضعف در هویت شناسی ملی و محلی، وجود هنر مؤثر در ارتباطات جهانی و هدایت قوانین بین‌المللی را ازجمله چالشهای بین‌المللی شدن عنوان کرد و گفت: آموزش عالی اگر به‌صورت بسته عرضه شود مواردی از قبیل فرار مغزها، افزایش هزینه تحقیقات، عدم وجود رقابت منطقه و جهانی و بالاخره عدم رقابت استانداردهای بالا و قابل‌قبول را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین‌المللی وزارت علوم همچنین اساسی‌ترین شاخصهای بین‌المللی شدن دانشگاهها را شناخت مشکلات منطقه و روند تحقیقات و آموزش در بخش آموزش عالی، پذیرش دانشجویان خارجی، رفت‌وآمد استادان خارجی و بالعکس، ایجاد دوره‌های مشترک با دانشگاههای برتر جهان و همچنین انجام پروژه‌های مشترک با سایر کشورها عنوان کرد.

سفر 8 وزیر علوم کشورهای خارجی به ایران در سال گذشته

سالار آملی با اشاره به سفر 8 وزیر علوم و 93 رئیس دانشگاه به کشورمان در سال گذشته گفت: تعریف 140 پروژه مشترک با دانشگاههای خارج از کشور، وجود 50 کرسی زبان فارسی در دانشگاههای خارجی و همچنین ورود هزار و 484 استاد دانشگاه خارجی به داخل کشور، نشان‌دهنده تحرکات مثبت دانشگاهها برای بین‌المللی شدن است.

وی بابیان اینکه دو قرارداد علمی و فناوری از طرف دانشگاههای علامه طباطبائی، ملایر و تربت‌حیدریه هرکدام به ارزش یک‌میلیون یورو با دانشگاههای خارجی منعقدشده است، گفت: در رتبه‌بندی تایمز که تعداد دانشگاههای برتر کشورها را اعلام می‌کند 8 دانشگاه ایرانی دیده می‌شوند که در بررسی شاخصهای برتر بودن، عدم جذب مناسب دانشجوی خارجی در دانشگاههای ایران مشهود است و لازم است معاونان آموزشی دراین خصوص اقدام کنند.

رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین‌المللی وزارت علوم در تبیین نقشه راه برای همکاریهای مشترک علمی و فناوری، کشورهای حوزه نفوذ ایران را کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و تاجیکستان ذکر کرد و گفت: علاوه براین، کشورهای همسایه و مسلمان نیز در نقشه راهمان برای همکاریهای علمی قرار دارند.

سالار آملی همچنین از کشورهای آلمان، روسیه، چین، ایتالیا و فرانسه به‌عنوان کشورهای حوزه راهبری ازنظر ارتباطات علمی و فناوری مشترک نام برد و تأکید کرد: ما باید دررفت و آمدها و مراودات علمی با این کشورها بتوانیم سطح علمی خودمان را با استفاده از یافته‌های مشترک بیش‌ازپیش افزایش دهیم.

منبع: مهر


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *