اعمال فرا سرزمینی مقررات انتظامی بررسی موردی اعمال مقررات حقوق رقابت (با نگاهی به قانون اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی)

دسته: دسته‌بندی نشده , گزیده مقالات
بدون دیدگاه
جمعه - ۲۳ مهر ۱۳۹۵


اعمال فرا سرزمینی مقررات انتظامی بررسی موردی اعمال مقررات حقوق رقابت (با نگاهی به قانون اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی)

اعمال فرا سرزمینی مقررات انتظامی بررسی موردی اعمال مقررات حقوق رقابت  (با نگاهی به قانون اجرای سیاستهای اصل 44 قانون اساسی)

 

نویسنده: سید محمد طباطبائی نژاد

چکیده

اقتصاد به‌هم‌پیوسته جهانی موجب شده است اثر فرا سرزمینی بروز رفتارهای ضد رقابتی افزایش یابد. این تأثیر فراسرزمینی نیازمند تدابیری است که از حیث جغرافیایی نیز متناسب و درخور این اقدامات باشد. دراین راستا دولتها ناگزیرند تا برای مقابله با رفتارهای ضد رقابتی عناصر فعّال اقتصادی را که در سایر کشورها فعالیت می‌کنند نیز موردنظر قرار دهند. این گسترش صلاحیت به فرای مرزهای سرزمینی موجب تبعات حقوقی چه در نظام حقوق داخلی و چه بین‌المللی می‌شود. این مقاله با رویکردی توصیفی و تحلیلی به ارزیابی عملکرد سایر نظامهای حقوقی در گسترش صلاحیت برای پوشش اقدامات ضد رقابتی می‌پردازد و در آخر بدین نتیجه رهنمون می‌شود که تعیین گستره صلاحیتی را بایستی با توجه به اصول و اهداف مضمر در قوانین و قواعد حاکم در نظام تعارض قوانین ایران جستجو کرد و به رویه قضایی امکان توسعه و تبیین قواعد حاکم براین گستره صلاحیتی را داد.

کلیدواژه‌ها : اعمال فراسرزمینی؛ مقررات انتظامی؛ حقوق رقابت؛ تعارض قوانین

فصلنامه مطالعات حقوقی ؛ دوره 8، شماره 2، تابستان 1395


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *