احصای قوانین مؤثر در بروز خشک‌سالی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
جمعه - ۳۰ مهر ۱۳۹۵


احصای قوانین مؤثر در بروز خشک‌سالی

مدیرکل پیشگیریهای وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه مطرح کرد

احصای قوانین مؤثر در بروز خشکسالی

 

علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیریهای وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در رابطه با اجرای پروژه بین‌المللی منارید MENARID به‌منظور تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی اظهار کرد: فرسایش زمین و بیابان‌زدائی ازجمله مشکلات زیست‌محیطی است که موردتوجه مذاکره‌کنندگان در مجامع بین‌المللی بوده و در اجلاس سران زمین در سال 1992 نیز موردتوجه بوده است.

وی گفت: دراین زمینه به‌تدریج در مجامع بین‌المللی مذاکراتی آغاز شد که منجر به تدوین کنوانسیون مقابله با بیابان‌زدائی در ژوئن 1994 شد. مفاد این کنوانسیون در دسامبر1996 برای کلیه دولتهای طرف کنوانسیون لازم‌الاجرا شد و در حال حاضر 193 کشور ازجمله جمهوری اسلامی ایران متعهد به اجرای آن هستند.

این مقام مسؤول اظهار کرد: پس از عضویت جمهوری اسلامی ایران، مرجع ملی مقابله با بیابان‌زایی و کمیته ملی بیابان‌زدایی ایران، برنامه اقدام ملی بیابان‌زدایی و کاهش اثرات خشک‌سالی در ایران را تدوین کرد، لکن این برنامه در اجرا و تحقق اهداف مدون در آن توفیق چندانی به دست نیاورد.

مدیرکل پیشگیریهای وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه تصریح کرد: پس از شناخت مشکلات و موانع اجرایی این برنامه و همچنین لزوم تمرین مدیریت جامع و هماهنگ، پروژه بین‌المللی «تقویت و انسجام سازمانی در راستای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی (MENARID) » با مشارکت تسهیلات جهانی محیط‌زیست (GEF)، برنامه توسعه ملل متحد در ایران (UNDP) و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال 1375 با تصویب مجلس شورای اسلامی رسماً به عضویت این کنوانسیون درآمده است و تعهدات ناشی از این عضویت را در راستای پیشگیری و جلوگیری از تخریب سرزمین پذیرفته است.

این مقام مسؤول عنوان کرد: پروژه بین‌المللی منارید(MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت‌کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود. این پروژه در ایران، با مشارکت تسهیلات جهانی محیط‌زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌عنوان نماینده دولت از شهریور 1390 آغازشده است.

وی درباره اهداف این پروژه بین‌المللی گفت: هدف اصلی پروژه، رفع خلأها و موانع قانونی موجود جهت مدیریت یکپارچه منابع طبیعی از طریق توسعه و تقویت هماهنگی، ظرفیت سازمانی و اشتراک دانش و نیز به نمایش گذاردن شیوه‌های موفق و پایدار مدیریت آب و اراضی و تعمیم آنها به سطوح بالاتر است.

ساوری ادامه داد: با اجرای هرچه بهتر پروژه منارید در استانهای هدف و بازگشت مهاجرین به موطن اصلی خود (مهاجرت معکوس) می‌توان از جمعیت حاشیه‌نشین کشور کاست.

وی درباره حوزه‌های مشترک پروژه بین‌المللی منارید با کارگروه مرکزی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش مناطق ناکارآمد جدید ادامه داد: در مواردی که اجرای طرحهای پروژه بین‌المللی منارید در استانهای هدف با موفقیت همراه بوده است، دادگستری استانها و نیز دادستان مراکز استان نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده‌اند.

مدیرکل پیشگیریهای وضعی معاونت اجتماعی قوه قضائیه اظهار کرد: باید از ظرفیت کارگروههای استانی پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش بافتهای ناکارآمد در جهت اجرای هرچه بهتر برنامه‌های مصوب پروژه بین‌المللی منارید استفاده بهینه صورت پذیرد و آن دسته از قوانین و مقررات که در بروز آسیبهای مرتبط با خشک‌سالی و از بین رفتن مراتع و منابع کشور دخیل مؤثر بوده‌اند، احصا شده و تدابیر و تمهیدات لازم در خصوص اصلاح آنها صورت پذیرد.

منبع: میزان


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *