اجرای 30 برنامه برای کاهش آسیبهای اجتماعی

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۲۱ آذر ۱۳۹۵


اجرای 30 برنامه برای کاهش آسیبهای اجتماعی

اجرای 30 برنامه برای کاهش آسیبهای اجتماعی

رئیسکل دادگستری بوشهر گفت: با توجه به اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از مهمترین دغدغههای مسؤولان قضایی است براین اساس دادگستری استان بوشهر 30 برنامه برای این موضوع ارائه کرده است.

علی جمادی درباره اقداماتی که در حوزه پیشگیری از وقوع جرم دراین استان انجام‌شده است، افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بوشهر در 5 حوزه پیشگیریهای قضایی، پیشگیریهای فرهنگی اجتماعی، ارتقاء مشارکتهای مردمی، پیشگیریهای وضعی و پیشگیریهای امنیتی در حال فعالیت است که در سال 95 بیش از 30 برنامه را در حوزه‌های مذکور اجرا کرده است.

وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال از برنامه‌های شاخص در حوزه حقوقی قضایی می‌توان به برنامه ایجاد 5 مؤسسه داوری در اصناف و موضوع استفاده از ظرفیت دادستانها در پیشگیری از تصرفات غیرقانونی اراضی اشاره کرد.

 راهاندازی ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی

این مسؤول با اشاره به اینکه برای پیشگیریهای امنیتی دراین استان برنامه‌های مختلفی تدارک دیده‌شده است، تصریح کرد: برای کاهش جرایم امنیتی نیز، دادگستری استان، ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی را راه‌اندازی کرده است.

وی یکی از موضوعات مهم در استان بوشهر را که موجب خدشه‌دار شدن امنیت می‌شود را حاشیه‌نشینی عنوان کرد و دراین‌باره گفت: برای کاهش آسیبهای مربوط به حاشیه‌نشینی محله‌های آسیب‌زا شناسایی می‌شود که دراین زمینه کارگروههای تخصصی دراین زمینه نیز تشکیل‌شده است.

جمادی درباره برنامه‌های کاهش طلاق دراین استان نیز اضافه کرد: با توجه به اینکه دادگستری وظیفه خود می‌داند تا درزمینه کاهش آسیبهای اجتماعی گام بردارد براین اساس تأسیس مراکز مشاوره پیش از ازدواج و ساماندهی مراکز مشاوره را در دستور کار خود قرار داده است. وی در ادامه ارائه مهارتهای کنترل خشونت را یکی دیگر از برنامه‌های فرهنگی استان ذکر کرد و توضیح داد: اگر جوانان روش کنترل خشونت را آموزش‌دیده باشند از تعداد مجرمان کاسته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کل این دو حوزه بیش از 13 برنامه در حال اجراست که همگی اثرات مثبتی را در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی خواهد داشت.

  لزوم اجرای بهموقع احکام کیفری

این مقام مسؤول درباره لزوم اجرای به‌موقع احکام کیفری نیز توضیح داد: تشفی خاطر شاکی و زیان‌دیده، ذهنیت مردم نسبت به دستگاه قضایی، قوه قضاییه ازجمله دستگاههایی است که بیشترین تراکم و حجم کار را داشته و در صورت عدم اجرای به‌موقع احکام هم ذهنیت مردم نسبت به دستگاه قضایی مخدوش خواهد شد و هم تلاش صورت گرفته به بار ننشسته است.

جمادی تصریح کرد: مردم از دستگاه قضایی توقع دارند تا در همه جرایم به‌خصوص جرایمی که بانظم عمومی جامعه در سطح وسیعی در ارتباط است احکام را فوری اجرا کند‌، احکام هرچند سنگین اگر به‌موقع صادر و اجرا نشود نه‌تنها هیچ آثار تنبیهی و بازدارنده‌ای ندارد بلکه باعث تجری سایر افراد جامعه و مرتکب و بار کردن هزینه‌ها متعدد ازجمله هزینه زندان بر محکوم و خانواده وی داشته است.

وی تأکید کرد: با توجه به تأکید ریاست قوه قضاییه مبنی بر اجرای به‌موقع و سریع احکام قضایی‌، در استان بوشهر ما شاهد کاهش آمار موجودی اجرای احکام بوده و سعی همکاران اداری و قضایی بر اجرای سریع و دقیق احکام است که دراین خصوص با مراجع ضابطان هماهنگی لازم وجود دارد.

  طرح کاهش تصادفات

وی تصریح کرد: با توجه به مقایسه آمار تصادفات در 6 ماه اول سال 94 و 6 ماهه اول سال 95 آمار تعداد فوتی و خسارتی دارای کاهش بوده است، نتیجه اقدامات انجام‌شده منجر به کاهش 5 درصدی آمار فوتی و کاهش 26 درصدی خسارات را در پی داشته است‌.

این مقام مسؤول درباره اقدامات صورت گرفته دراین زمینه خاطرنشان کرد: این اقدامات عبارت‌اند از برگزاری جلساتی با سازمانهای متولی امر بوده است که شناسایی نقاط حادثه‌خیز و تلاش در جهت رفع آنها از قبیل نصب دوربین در همه شریانهای اصلی، تعریض کردن جاده‌ها، تعویض کارد ریلها، ایجاد روشنایی آموزش موتور‌سواران روستایی و دادن کلاه ایمنی به آنها از مهم‌ترینها بوده است که با همکاری سازمانها دراین زمینه صورت گرفته است‌.

جمادی بیان کرد: با توجه به اینکه از بین عوامل مؤثر در تصادفات جاده‌ای 98 درصد مربوط به عامل انسانی است برای تغییر رفتار و نگرش رانندگان و آگاه‌سازی عمومی برنامه‌های فرهنگی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: جلسه با سازمانهای متولی در خصوص اجرایی شدن دقیق‌تر تبصره 2 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی توجه بیشتر و جدی‌تر با افراد راشی (رشوه دهنده) به مأموران پلیس‌راه که برای اعمال قانونی به دادگستری ارجاع می‌شوند‌.

این مسؤول درباره راهکارهای کاهش ترافیک نیز تصریح کرد: برای کاهش ترافیک به سازمانها توصیه‌شده است تا توجه بیشتری به فراهم شدن زیرساختهایی مانند پارکینگ‌، معابر‌، پیاده‌رو‌ها، داشته باشند.

جمادی یکی دیگر از راهکارهای کاهش ترافیک را جلوگیری از تعرض به راهها و حریم آنها ذکر کرد و گفت: اداره راه و شهرسازی موظف است نقشه راهها و حریم آنها را در مقیاس (UTM) تهیه و به اداره کل ثبت‌اسناد و املاک ارائه کند.

وی ادامه داد: کمیسیونهای مدیریت مراکز معاینه فنی خودرو که شامل پلیس راهور، شهرداری، حمل‌ونقل و پایانه‌ها و استانداری است نیز باید نسبت به تقویت و توسعه مراکز معاینه فنی اقدامات لازم را انجام دهند.  منبع: حمایت


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۱
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *