اتحادیه اروپا: عملکرد دادگاه قانون اساسی گا بن در انتخابات موفق نبود

دسته: حقوق بین الملل
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۶ مهر ۱۳۹۵


اتحادیه اروپا: عملکرد دادگاه قانون اساسی گا بن در انتخابات موفق نبود

اتحادیه اروپا: عملکرد دادگاه قانون اساسی گا بن در انتخابات موفق نبود

untitled-5

ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا اعلام کردند: عملکرد دادگاه عالی گابن در خصوص مناقشات انتخاباتی این کشور و حل مسائل مطرح‌شده، موفقیت‌آمیز نبود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ناظران تاکید کردند: کارشناسان این دادگاه نتوانستند نسبت به اصلاح قانون‌گریزیهای موجود در فرآیند انتخابات اقدامات مقتضی را به انجام رسانند.
پیش‌تر گروه ناظران اتحادیه اروپا گزارش داده بود که در مناطق محل سکونت حامیان بونگو، بی‌نظمی آشکار درروند رأی‌گیری مشاهده‌شده است.
علی بونگو که بر اساس نتایج انتخابات اخیر گابن در مقام ریاست جمهوری ابقا شد، در واکنش به انتقاد ناظران اتحادیه اروپا درباره روند انتخابات، گفت: ناظران باید برخی تخلفها و بی‌نظمیهای مربوط به پینگ را هم یادآوری می‌کردند. در همین خصوص، «ژان آیا» سخنگوی «ژان پینگ» نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری گابن و رقیب انتخاباتی اصلی رئیس‌جمهوری و رهبر مخالفان با رد اتهامات مطرح‌شده در خصوص نقش هواداران ژان پینگ در افزایش موجی از ناامنی و غارت دراین کشور، افزود: ما هیچ‌گاه رأی مردم را فراموش نمی‌کنیم.
این در حالی است که بونگو رئیس‌جمهوری قانونی گابن، همه رهبران سیاسی، ازجمله نامزدهای شکست‌خورده در انتخابات 27 اوت (6 شهریور) را به مذاکرات سیاسی دعوت کرده است.
بر اساس نتایج کمیسیون انتخابات، بونگو با اختلافی ناچیز از پینگ پیشی گرفت. انتخابات مذکور در تاریخ 27 آگوست (6 شهریور) برگزار شد.
بر اساس گزارشهای منتشرشده، پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در گابن٬ تظاهرات خشونت‌آمیز در پایتخت این کشور تشدید شد و هواداران ژان پینگ رقیب انتخاباتی اصلی رئیس‌جمهوری٬ موجی از ناامنی و غارت را دراین کشور رقم زدند.
پیش‌تر ژان پینگ رقیب انتخاباتی اصلی رئیس‌جمهوری کنونی گفته بود که نتایج شمارش آرا نادرست است و بنا بر شواهد من پیروز قطعی انتخابات هستم. دادگاه قانون اساسی گابن با رد درخواست مخالفان برای شمارش مجدد آرا، پیروزی بونگو را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه اوت (شهریور) مورد تأیید قرارداد.
بر اساس آخرین نتایج انتخابات، علی بونگو با کسب 49.85 درصد آرا در مقابل ژان پینگ (48.23 درصد آرا) رقیب خود به پیروزی رسید و به مدت هفت سال دیگر زمام قدرت را دراین کشور آفریقایی در دست خواهد داشت.
این در حالی است که مردم گابن به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2009، علیه علی بونگو اعتراض کردند.
عمر بونگو حدود 41 سال و تا زمان مرگش در سال 2009 قدرت سیاسی دراین کشور را در دست داشت و پس از او پسرش علی بونگو در یک انتخابات پر مناقشه به قدرت رسید. تحلیلگران سیاسی براین باورند که دوره طولانی حکومت علی بونگو با حمایت فرانسه از او همراه بوده است و حمایتهای سیاسی پاریس از برخی هواداران سیاسی وی، دور از ذهن نیست.
گابن از سال 1886 جز سرزمینهای برون‌مرزی فرانسه در آفریقا بوده است که در سال 1960 استقلال سیاسی خود را از این کشور اروپایی به دست آورد. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *