ابلاغ دستورالعمل خریدوفروش ارز به نرخ بازار آزاد به شبکه بانکی

دسته: حقوق اقتصادی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۹ شهریور ۱۳۹۵


ابلاغ دستورالعمل خریدوفروش ارز به نرخ بازار آزاد به شبکه بانکی

ابلاغ دستورالعمل خریدوفروش ارز به نرخ بازار آزاد به شبکه بانکی

 

 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب 18 تیرماه 1351 و همچنین ماده (81) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خریدوفروش ارز به نرخ آزاد» را به بانکهای عامل ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد. بر اساس این بخشنامه، بانکها می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگیهای دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه‌گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.

بر اساس ترتیبات جدید، بانکها می‌توانند ارزهای خریداری‌شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافیهای معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری‌شده به سایر بانکها و صرافیها نیز مجاز است. نرخ خریدوفروش ارزبر اساس توافق بانک و مشتری تعیین
خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی پنجشنبه گذشته در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی، خریدوفروش ارز توسط بانکها بر اساس ارز آزاد را گامی برای تحقق پیش‌نیازهای یکسان‌سازی نرخ ارز اعلام کرده بود.

ولی‌الله سیف گفته بود که بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانکها مجازند ارز آزاد مشتری را تحویل گرفته و نسبت به خریدوفروش آن اقدام کنند. همچنین دراین دستورالعمل صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک بفروشند و یا سپرده‌گذاری کنند. رییس کل بانک مرکزی درعین‌حال تأکید کرده بود که نرخ ارز تا پایان سال یکسان‌سازی می‌شود. منبع: ایرنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *