آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟

دسته: حقوق در سایر جوامع
بدون دیدگاه
چهارشنبه - ۴ اسفند ۱۳۹۵


آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟

آیا ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران پیش خواهد برد؟

 

 

ترامپ

در یک صبح بهاری سال 2016 یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته که در دوران ریاست باراک اوباما از دولت اخراج شده بود در مقابل کارشناسان سیاست خارجی و دفاعی سخنرانی کرد.

او در سن 65 سالگی با موهای نقره‌ای و چشمهای پف‌کرده، رک و رو راست حرف می‌زد. او از خطرات القاعده و داعش در خاورمیانه و «تهدیدات» ایران حرف زد.

او یادآور شد که به‌عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اولین سؤالی که باید هر صبح از زیردستانش بپرسد این است که با ایران و ایران و ایران چه باید کرد.

او به‌عنوان مردی که بر 1.3 میلیون نیروی آمریکایی نظارت داشته و بودجه‌ای نزدیک به 582.7 میلیارد دلار را مدیریت می‌کرده و سیاستهای نظامی را هدایت می‌کرده الآن گوش و چشم ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا از روی علاقه به او سگ دیوانه ماتیس می‌گوید.

حامیان او به دلیل تجربه او در مشاغل دفاعی در عراق و افغانستان و هم‌چنین فکر استراتژیک او به ماتیس علاقه ویژه‌ای دارند. روبرت گیتس وزیر دفاع سابق آمریکا او را جنگجویی قدرتمند خوانده است.

اما منتقدان معتقدند که توجه بیش‌ازحد ماتیس به ایران به همراه دشمنی رئیس‌جمهور با کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه می‌تواند آمریکا را به سمت تکرار عراق سوق دهد که این بار نتایج فاجعه‌بارتری در منطقه به وجود خواهد آورد.

گزارش رسانه‌ها حاکی از این است ماتیس دقیقاً به دلیل همین اشتیاق برای رویارویی با ایران از دولت اوباما اخراج شد و در آن زمان آمریکا و دیگر قدرتهای جهان سعی می‌کردند با تهران برای توافق هسته‌ای تعامل کنند.

حال اوباما رفته و ماتیس بازگشته است. در حال حاضر جنگ لفظی میان آمریکا و ایران در یک ماه اخیر و بعد از آغاز ریاست جمهوری ترامپ در گرفته است. ماتیس ایران را تنها و بزرگ‌ترین حامی تروریست در جهان می‌داند و تهران نیز بعد از این سخنان، آزمایش اخیر موشکهای بالستیک انجام داد که موفقیت‌آمیز بود.

ترامپ خودش در شبکه‌های اجتماعی، ایران را کشوری خواند که با آتش‌بازی می‌کند و دستور اعمال تحریمهای جدید برای 13 ایرانی و 12 کمپانی مرتبط با بحث موشکی را داده است و تکرار کرده که هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته نشده است.

تهران در پاسخ موشکهای بالستیک جدیدش را آزمایش کرده است و یکی از فرماندهان سپاه نیز هشدار داده که اگر دشمن از خط قرمزش خارج شود موشکهای ایران بر روی آنها خواهد بارید.

سعید گل‌کار کارشناس ایرانی در شورای شیکاگو در امور جهانی به الجزیره گفته: متأسفانه روابط بین آمریکا و ایران رو به وخامت و خطر رفته است. من فکر می‌کنم دولت ترامپ کاری می‌کند که ایران تحریک شود.

وی هم‌چنین گفت، هشدار برای تحریمهای بیشتر و حمایت از تغییر حکومت در ایران یکی از این اقدامات اشتباه است.

تریتا پارسی مؤسس شورای ایرانیان آمریکا به الجزیره گفته آن‌چه هشداردهنده است هیاهوهای ترامپ است. آن‌چه ما را نگران می‌کند این است که ترامپ می‌تواند به سمت رویارویی نظامی با ایران برود.

او هم‌چنین گفت مقامات آمریکایی باید با مقامات ایرانی برای کاهش تنشهای موجود ارتباط برقرار کنند.

تاکنون هیچ‌یک از مقامات ارشد ترامپ به‌طور علنی با ایران صحبتی نداشته است.

مایکل فلین نیز مانند ترامپ و ماتیس به ایده‌های ضد ایرانش معروف است. او در پی آزمایشات اخیر موشکی ایران بیانیه‌ای صادر کرد و در آن ایران را تحت نظر اعلام کرد. فلین ایران را به تمایل به داشتن سلاحهای هسته‌ای متهم کرده اما این مسأله توسط کارشناسان به‌شدت رد شده است. استراتژیست ارشد ترامپ استفون بنون نیز چندان تفاوتی با فلین ندارد. او قبل از پیوستن به ستاد انتخاباتی ترامپ سردبیر یک و سایت خبری راست افراطی بوده که به‌طور منظم مقاله‌هایی علیه ایران منتشر می‌کرد. مایک پومپئو نیز به‌عنوان یک عضو کنگره و الآن به‌عنوان رئیس سازمان سیا از بمباران تأسیسات نظامی ایران حمایت می‌کرد و ایران را به تقلبهای سریالی در توافق هسته‌ای متهم می‌کند.

در میان این دشمنیها با ایران، المانیتور گفته احتمال یک بن‌بست نظامی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

او گفته همه باید بدانند که توییت و بیانیه سیاست خارجی نیست… عمق استراتژیک منطقه‌ای تهران و فقدان اجماع بین‌المللی باید ترامپ و افرادش را از رفتن به سمت رویارویی نظامی با ایران منصرف کرد.

به گفته یک تحلیلگر، در مورد ایران، آمریکاییها باید بدانند که تهران یک بازیگر منطقی در عرصه سیاست خارجی است و مقامات ایران نیز مراقب‌اند که بهانه به دست کسی ندهند. دو طرف در حال آزمایش یکدیگر هستند. ترامپ سعی می‌کند برای ایران گردن‌کلفتی کند و ایران نیز نمی‌خواهد اقدام رادیکال انجام دهد که بهانه‌ای برای جنگ بین دو کشور شود.

اما حتی بدون رویارویی نظامی نیز، لفاظیهای ترامپ و اقدام اخیر او در ممنوعیت ورود ایرانیها به آمریکا بسیاری از ایرانیها را علیه دولت جدید آمریکا کرده است. در عین ‌حال هیلاری منلورت مشاور خاورمیانه جرج بوش و بیل کلینتون گفته برنامه ریزان آمریکایی دچار اشتباه استراتژیک شده‌اند و این برداشت غلط به دلیل سلطه نظامی‌گری در آمریکاست.

او ادامه داد: اما آن‌چه آنها نمی‌دانند و چیزی که همواره اتفاق می‌افتد چه درباره عراق چه افغانستان و چه ویتنام این است که ما آنجا نیستیم. ما جای ایران نیستیم. منبع: انتخاب

 


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۸
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *