آمریکا و روسیه به توافق آتش‌بس در سوریه نزدیک شدند

دسته: رویداد حقوقی
بدون دیدگاه
یکشنبه - ۷ شهریور ۱۳۹۵


آمریکا و روسیه به توافق آتش‌بس در سوریه نزدیک شدند

آمریکا و روسیه به توافق آتشبس در سوریه نزدیک شدند

 

کری و لاوروف در ساعات پایانی جمعه شب در پی نشستهای ماراتنی در ژنو در زمینه اساس توافق مربوط به اجرای آتش‌بس در سوریه به تفاهم جامع نزدیک شدند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسش در کنفرانس خبری مشترک در ژنو بعد از مذاکرات پراکنده که بیش از 9 ساعت طول کشید، گفتند: تیم دو طرف تلاش خواهد کرد تا در روزهای آینده در ژنو جزئیات نهایی را بررسی کند.

کری افزود:‌ ما بخش اعظم این مذاکرات فنی را که به طور اساسی بر یک آتش‌بس واقعی و بهبود شرایط انسانی متمرکز بود تکمیل کردیم و بعد از این گروهها دور میز خواهند نشست تا بتوانیم مذاکرات جدی را در زمینه نحوه پایان جنگ داشته باشیم.

کری اظهار داشت: دو طرف به یک چارچوب مشخصی در زمینه مسیر روبه‌جلو دست یافتند و اکثر گامها به سوی تمدید آتش‌بس و طرح انسانی برداشته شده که در فوریه به آن دست یافتیم.

مذاکرات فنی در ژنو به طور اساسی بر نحوه جداسازی گروههای مخالف موردحمایت آمریکا با گروههایی که قبلاً به جبهه النصره معروف بودند،‌ اختصاص داشت.

کری و لاوروف اظهار داشتند که برخی مسائل وجود دارد که باید قبل از دستیابی به توافق حل شود و احتمال فروپاشی توافق در صورت اجرا نشدن دوره آتش‌بس قبل از امکان اجرای آن وجود دارد. کری تأکید کرد: ما برخی مسائل محدود داریم که باید مشخص شوند. در روزهای آینده کارشناسان ما در ژنو به‌منظور تکمیل مسائل فنی ساده باقی‌مانده و تلاش برای اتخاذ گامهایی در جهت اعتمادسازی که میان طرفها وجود دارد، دیدار خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت، هیچ راه‌حل نظامی درباره بحران سوریه وجود ندارد و هدف قرار دادن جبهه النصره قانونی است چون آن جزو طرح آتش‌بس نیست. تغییر اسم این گروه باعث نمی‌شود که آن دیگر تروریستی نباشد. البته نظام سوریه نیز باید به آتش‌بس متعهد باشد چراکه اوضاع سوریه بعد از آتش‌بس فوریه بدتر شده است.

لاوروف نیز تأکید کرد: باید گامهای نهایی درباره برخی مسائل برداشته شود و روسیه و آمریکا در یک قدمی دستیابی به متن توافق در زمینه سوریه هستند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد:‌ ما به توافقات مهمی رسیدیم و باید گامهای نهایی درباره برخی مسائل برداشته شود.

لاوروف نیز اظهار داشت: باید گروههایی که جزئی از توافق آتش‌بس هستند به طور کاملاً قطعی مشخص شوند.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد:‌ در زمینه نحوه ارسال کمکها به‌تمامی شهرها و شهرکها رایزنی کردیم و بدون جدا کردن گروههای تروریستی و گروههای مسلح از هم امکان تحقق آتش‌بس وجود ندارد.

منابع به نقل از مذاکره‌کننده آمریکایی در ژنو گفتند: وزیران خارجه آمریکا و روسیه به توافق درباره حل بحران سوریه رسیدند. این منابع متن توافق کری و لاوروف را این‌گونه نقل کردند که شامل توافق در زمینه کمک‌رسانیها به سراسر سوریه به‌ویژه حلب و اعلام آتش‌بس در تمامی خاک سوریه می‌شود.

این در حالی است که به گزارش بی‌بی‌سی، جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای گفتگو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در ژنو به سر می‌برد از پیشرفت مذاکرات بر سر آتش‌بس در سوریه خبر داده اما گفته هنوز مشکلاتی وجود دارد. این دو روز جمعه 26 اوت (پنجم شهریور) پیش از حاضر شدن برابر خبرنگاران، مدت 12 ساعت پشت درهای بسته گفتگو کردند. پس از آن، جان کری گفت: “ما خیلی (به توافق) نزدیک شده‌ایم اما برای نهایی کردن آن تعجیل نخواهیم کرد.”

همزمان با مذاکرات آمریکا و روسیه در ژنو روند تخلیه هزاران غیرنظامی از درایا، در حومه دمشق، که برای چهار سال در محاصره ارتش سوریه بود آغاز شده است. جان کری همچنین تأکید کرده با همتای روسش بر سر “موارد بسیاری توافق” کرده اما دیپلماتهای دو کشور برای تنظیم و استخراج جزئیات کارشناسی و بحث بر سر موارد مورد اختلاف همچنان در ژنو می‌مانند.

منبع: ایسنا


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *