آلودگی هوا و مرگ حدود 000/000/1 کودک در سال

دسته: غیر حقوقی
بدون دیدگاه
سه شنبه - ۲۵ آبان ۱۳۹۵


آلودگی هوا و مرگ حدود 000/000/1 کودک در سال

سازمان یونیسف گزارش داد:

آلودگی هوا و مرگ حدود000/000 /1 کودک در سال

300 میلیون کودک در جهان و 11.5 میلیون کودک در ایران هوای آلوده تنفس میکنند.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران اعلام کرده که 30 درصد جمعیت کشور را کودکان تشکیل می‌دهند. این عدد در میان شهرهای بزرگ با جمعیت 38 میلیونی که با آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به 11.5 میلیون نفر می‌‌رسد.

آلودگی هوا در بسیاری از مناطق ایران و جهان گاه به بیش از 6 برابر حد مجاز جهانی می‌رسد. بر اساس گزارش منتشرشده از سوی سازمان یونیسف(UNICEF) در اکتبر سال 2016، 2 میلیارد کودک در جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بیش‌ازحد استاندارد سالیانه سازمان بهداشت جهانی است.

آلودگی هوا تأثیر مستقیم برافزایش نرخ بیماریهای مرگبار دارد. بر اساس آمار منتشرشده طی سال 2012 از تعداد 8 مورد مرگ‌ومیر در سطح جهان، یک مورد آن مرتبط با آلودگی هوا بوده که این آمار در حدود 7 میلیون مرگ‌ومیر سالانه منتسب به آلودگی هوا است. متأسفانه حدوداً 600 هزار مورد از این آمار در جهان مربوط به مرگ‌ومیر سالانه کودکان زیر 5 سال است. از سویی بیماری ذات‌الریه مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکان است. در جهان سالانه حدوداً یک‌میلیون کودک در اثر بیماری ذات‌الریه می‌میرند که بیش از نیمی از این آمار مستقیماً مرتبط با آلودگی هوا است. آلودگی هوا به‌طورجدی می‌تواند بر سلامت جنین تأثیرگذار بوده و بر آمار مرتبط با افزایش سقط‌جنین، زایمان زودرس و کاهش وزن زمان تولد مؤثر است.

روند روبه رشد ریه و سیستم تنفسی کودکان عامل افزایش آسیب‌پذیری آنها به آلودگی هواست. همچنین لایه سلولی داخل سیستم تنفسی کودکان بسیار نفوذپذیرتر از بزرگ‌سالان است. این در حالی است که تعدد دفعات تنفس در کودکان دو برابر بیشتر از بزرگ‌سالان بوده و نسبت میزان هوای ورودی به سیستم تنفسی کودکان به وزنشان بسیار بیشتر بزرگ‌سالان است همچنین سیستم ایمنی بدن کودکان در حال تکامل بوده و به آلودگی هوا آسیب‌پذیرتر است. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کودکان در کشورهای با درآمد کم و متوسط بیشتر تحت تأثیر آلودگی هوا قرار دارند. حداکثر تا 88 درصد از کل آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماریهای منتسب با آلودگی هوا در فضای آزاد و بیش از 99 درصد از آمار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوای فضاهای بسته، در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ‌داده است. مطالعات سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد، بر اساس اطلاعات سال 2010 کاهش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به حد استاندارد می‌تواند سالانه از مرگ 1/2 میلیون نفر در تمام گروههای سنی جلوگیری کند.

اقدامات و سرمایه‌گذاریهای صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا علاوه برافزایش سطح سلامتی به‌ویژه در کودکان بر کاهش خسارات اقتصادی و تغییرات اقلیمی تأثیر بسزایی خواهد داشت. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه(OECD) در گزارشی منتشر کرد هزینه کلی سالانه ناشی از آلودگی هوا در جهان حدوداً 3/0 درصد از تولید ناخالص داخلی است که انتظار می‌رود به 1 درصد تا سال 2060 افزایش یابد. بر اساس برآورد بانک جهانی، اقتصاد جهانی در سال 2013 هزینه‌ای حدود 225 میلیارد دلار به دلیل مرگ‌ومیرهای زودرس طی روزهای کاری که در اثر آلودگی هوا تعطیل‌شده، متحمل گشته است. ولی این مقدار هزینه تخمین زده‌شده هنگامی‌که هزینه‌های پیشگیری از مرگ‌ومیر زودرس نیز در نظر گرفته شود، به بیش از 5 تریلیون دلار افزایش می‌یابد. منبع: شرکت کنترل هوای تهران


نوشته شده توسط:صادق کاخکی - 11476 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۱۵
برچسب ها:
دیدگاه ها

تصویر امنیتی را وارد کنید *